1. آگبرن و نیمکف، مییر. اف. (1381)، زمینه جامعهشناسی، ترجمه و اقتباس، امیرحسین آریانپور، تهران: چاپ شرکت سهامی اسفت.
2. احمدی، اسلام (1387)، «تربیت اجتماعی از دیدگاه سعدی»، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
3. ایمان، محمدتقی (1390)، مبانی پارادایمی روشهای کمی و کیفی تحقیق در علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
4. بهشتی، سعید و محمدعلی افخمیاردکانی (1386)، «تبیین مبانی و اصول تربیت اجتماعی در نهجالبلاغه»، نشریه تربیت اسلامی، ش4، ص7−40.
5. حسینینسب، سیدداوود و مرضیه دهقانی (1387)، «تحلیل محتوای کتب تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی براساس مهارتهای اجتماعی و بررسی دیدگاههای دبیران این دوره»، فصلنامه تعلیم و تربیت. ص79−98.
6. دهقانی، مرضیه و مقصود امینخندقی (1390)، «تحلیلی بر وضعیت موجود طراحی برنامه درسی تربیت اجتماعی دوره راهنمایی بر مبنای تحلیل محتوای کتابهای درسی و اسناد مرتبط برنامه درسی»، پژوهشهای برنامه درسی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، ش2، ص131−176.
7. رابرتسون، یان (1374)، درآمدی بر جامعه، چ2، ترجمه حسین بهروان، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
8. شریعتمداری، علی (1365)، جامعه و تعلیم و تربیت، تهران: امیر کبیر.
9. صالحی، محسن (1380)، «آسیبشناسی روشهای تربیت (جامعهپذیری) دینی در نظام آموزش و پرورش»، خلاصه مقالههای همایش آسیبشناسی تربیت دینی، ص109−110.
10. عابدی، منیره و نیلی، محمدرضا (1392). «بررسی تحلیلی اهداف تربیت اجتماعی آموزش و پرورش ایران و مقایسه آن با دیدگاه های علامه طباطبایی»، تربیت اسلامی، دوره8، شماره 16: 79-100.
11. علاقهبند، علی (1382)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: نشر روان.
12. فاتحیزاده، مریم؛ احمدرضا نصراصفهانی و فاطمه فتحی (1384)، «بررسی کیفی عملکرد دبیرستان در ایجاد و پرورش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان»، مجله روانشناسی، ش2، ص23−36.
13. کریمی، عبدالعظیم (1375)، «کارکرد نظام آموزش و پرورش در تربیت اجتماعی کودکان و ارتباط آن با توسعه فرهنگی و اجتماعی»، ماهانه رشد معلّم، ش119، ص22−25.
14. کریمی، عبدالعظیم (1384). «آسیبشناسی تربیت اجتماعی»، فصلنامه پژوهشهای تربیت اسلامی، ش1، ص47−82.
15. مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران (1391).
16. مرزوقی، رحمتاله و عباس انارینژاد (1386)، «تربیت اجتماعی از منظر نهجالبلاغه»، نشریه تربیت اسلامی، دوره 2، ش4، ص163−192.
17. مزیدی، محمد (1385)، «مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و تحلیل کیفی دادهها» جزوه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز.
18. ملا سلیمانی، فرشته؛ علی قائمی و سعید بهشتی (1389) «بررسی مبانی تربیت اجتماعی از دیدگاه امام سجاد در صحیفه سجادیه»، روانشناسی تربیتی، ش17. ص119−146.
19. نصراصفهانی، احمدرضا؛ مریم فاتخیزاده، و فاطمه فتحی (1383)، «جایگاه مهارتهای اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان در کتابهای درسی عمومی دوره متوسطه»، دانشور رفتار (ویژه نامه مقالات علوم تربیتی)، ش9، ص49−64.
20. هاشمی، سیداحمد (1389)، «بررسی میزان استفاده از مفاهیم تربیت شهروندی در محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دورۀ راهنمایی از دیدگاه دبیران»، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزش، س4، ش1، ص141−160.
21. Creswell. John W. (1994), Research Desig Qualitative & Quantitative Approaches. London: Sage Publicans.
22. Maykut, p & morehouse, r. (1994), Beginning qualitative research: aphilosophic and practical guide. London: the farmler press.