نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
2 گروه علوم اجتماعی داشنگاه اصفهان
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Realizing and ideation of a good society and achieving human happiness is one of the permanent goals of leaders and scholars in Islamic societies from the past to the present. In this study, we focus on Imam Khomeini's thought to identify the components of a good society and Islamic balance. The results of this study confirm that the components of a good society from the perspective of Imam Khomeini consists of ideals at three levels of insight, value and action and individual, universal and institutional aspects. These components include monotheism, freedom, righteous deed, committed faith, justice and equality, trust, unity and brotherhood, order and rule of law, establishment of the guardianship of the Islamic jurist and participation and religious democracy. The ideal subject is the perfect divine courteous human being whose monotheistic thought dominates his life. The good society in the field of economics is based on the ideal of justice and in the field of politics with emphasis on the connection between politics and religion, and the stability of religion in all aspects of a good society is the realization of a religious society and religious education. Also in the political construction, the rule of people over their destiny is centered on the framework of religious democracy, the distribution of power is through the leadership of just and righteous jurists, whose goal is the development of the world, the promotion of moral virtues, the elevation of the spiritual dimension of individuals and service to the people.
کلیدواژهها [English]
قرآن کریم.
1. حاجیحسن، ملیحه و غفاری، زاهد (1397 زمستان)، «مؤلفههای رهبری امام خمینی در فرآیند انقلاب اسلامی با تأکید بر بُعد بنیانگذاری»، فصلنامه علمی پژوهشنامۀ انقلاب اسلامی، دوره 8، ش 29، شماره پیاپی 29، ص23−43.
2. سالدانیا، جرمی (1395)، راهنمای کدگذاری برای پژوهشگران کیفی، ترجمه عبدالله گیویان، انتشارات علمی فرهنگی.
3. عیوضی، محمدرحیم و نازنین مرزبان (1395)، «بررسی مؤلفههای حکمرانی خوب از منظر امام خمینی»، فصلنامهمطالعات سیاسی جهان اسلام، دوره 5، ش 3، پیاپی 19، ص117−137.
4. کرمی، ثریا (1397)، «جامعه مطلوب از دید امام خمینی»، فصلنامه حضور، ش91.
5. لکزایی، نجف و رضا لکزایی (1392)، «نظام اخلاق سیاسی امام خمینی»، پژوهشنامۀ انقلاب اسلامی، دوره 2، ش 6، ص49−72.
6. موسویخمینی، روحالله (1368)، شرح چهل حدیث، چ 1، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
7. موسویخمینی، روحالله (1375)، ولایتفقیه (حکومت اسلامی)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
8. موسویخمینی، روحالله (1377)، شرح حدیث جنود عقل و جهل، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
9. موسویخمینی، روحالله (1378)، صحیفه امام، مجموعه سخنرانیها و بیانات امام خمینی، مجلدات ۳، ۵، ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، 15، 16، ۱۹، ۲۰ و ۲۱، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
10. موسویخمینی، روحالله (1392)، طلب و اراده، انتشارات علمی فرهنگی.
12. نجفی، محمدجواد (بهار 1396)، «تأثیر قرآن بر روابط اجتماعی در اندیشۀ مفسران»، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات تفسیری، س8، ش29، ص141−160.
13. یزدانبخش، علیاصغر و جهانگیر مسعودی (1393)، حاکم مدینه فاضله صدرالمتالهین در قیاس با ولیفقیه امام خمینی، قم: کنگره بینالمللی فرهنگ و اندیشه دینی.
14. یین، رابرت (1376) تحقیق موردی، علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، چ 2، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
15. Boyatzis, R. E. (1998), Transforming qualitative information: thematic analysis and code development, Sage.
16. Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77−101.
17. Holloway, I. & Todres, L. (2003), “The Status of Method: Flexibility, Consistency and Coherence”, Qualitative Research, Vol. 3, No. 3, Pp. 345−357.
18. King, N, & Horrocks, C. (2010), Interviews in qualitative research, London: Sage. Lincoln, Y. & Guba, E. (1985), Naturalistic Inquiry, Beverley Hill, CA: Sage.
19. Ryan, G. W. & Bernard, H. R. (2000), “Data Management and Analysis Methods”, In Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (Eds.), Handbook of qualitative research (Pp. 769−802.), Thousand Oaks, CA: Sage.