* قرآن کریم، ترجمۀ محمّدمهدی فولادوند.
1. برت، پاتریک (1397)، فلسفۀ علومِ اجتماعی، ترجمۀ محمد هدایتی، تهران: شبخیز.
2. بلیکی، نورمن (1389)، استراتژیهای پژوهشِ اجتماعی، ترجمۀ هاشم آقابیگپوری، تهران: جامعهشناسان.
3. بنتون، تد؛ کرایب، یان (1391)، فلسفۀ علومِ اجتماعی؛ بنیادهای فلسفیِ تفکّرِ اجتماعی، ترجمۀ شهناز مسمیپرست و محمود متحد، تهران: آگه.
4. تریگ، راجر (1386)، فهمِ علمِ اجتماعی، ترجمۀ شهناز مسمیپرست، تهران: آگه.
5. جمشیدی، مهدی (1391الف)، «هستیشناسیِ فرهنگی در اندیشۀ آیتالله مطهری»، فصلنامۀ نظریههای اجتماعیِ متفکّرانِ مسلمان، ش2، ص141−166.
6. جمشیدی، مهدی؛ و دیگران (1391ب)، «هستیشناسیِ اجتماعی در تفکّرِ علامه مطهری»، فصلنامۀ اسراء، ش12، ص131−164.
7. جمشیدی، مهدی؛ و دیگران (1391پ)، «معرفتشناسیِ اجتماعی در تفکّرِ علامه مطهری»، فصلنامۀ ذهن، ش50، ص185−212.
8. جمشیدیها، غلامرضا؛ امانالله فصیحی (1390)، «جامعهشناسی تاریخی در اندیشۀ شهید مطهری»، فصلنامۀ علوم اجتماعی، سال هشتم، ش۱، ص53−77.
9. حسامیفر، عبدالرزاق (1392)، «مطهری و نسبت میان علم و دین»، فصلنامۀ پژوهشهای علم و دین، س4، ش۸، ص25−42.
10. حسینزادهیزدی، مهدی؛ حمیدهسادات حسینیروحانی (1393)، «جایگاه اصالت روح در مبانی انسان شناختی علوم اجتماعی از منظر شهید مطهری»، فصلنامۀ اسلام و مطالعات اجتماعی، س2، ش۵، ص2−22.
11. خسروپناه، عبدالحسین (1390)، رویکرد استاد مطهری به علم و دین، تهران: معارف.
12. خندان، علیاصغر (1389)، «توحید و شرک در معرفت و علوم انسانی با تکیه بر آثار و اندیشه های استاد شهید مرتضی مطهری»، فصلنامۀ معرفت کلامی، س1، ش4، ص143−178.
13. خندان، علیاصغر (1391)، «تقریر غایت گرایانه از علم دینی با تکیه بر اندیشه های استاد مطهری»، فصلنامۀ ذهن، ش50، ص27−50.
14. __________ (1394)، «طراحی ارکان و شـاخصهـای کمّی برای علوم انسـانی اسلامی مبتنی بر تقریر غایتگرایانه استاد مطهری از علم دینی و بررسی تأثیر آن در تحول علوم انسانی»، فصلنامۀ تحقیقات بنیادین علوم انسانی، ش۱، ص۵۹−۸۲.
15. سروش، عبدالکریم (1374)، درسهایی در فلسفۀ علمالاجتماع؛ روشِ تفسیر در علومِ اجتماعی، تهران: نی.
16. کربلائیپازوکی، علی؛ محمدرضا میرهادیتفرشی (1396)، «چیستی علوم اسلامی و رابطۀ آن با علوم انسانی از منظر شهید مطهری»، فصلنامۀ مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، ش70، ص5−18.
17. قنبریهمایکوه، امیر؛ و دیگران (1397)، «نسبتِ علم و دین در فلسفۀ ایان باربور و نقدِ آن از منظرِ استاد مرتضی مطهری»، دوفصلنامۀ پژوهشهای علم و دین، دورۀ 9، ش18، ص49−71.
18. مطهری، مرتضی (1390)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج3، تهران: صدرا.
19. _________، (1391الف)، نقدی بر مارکسیسم، تهران: صدرا.
20. _________، (1391ب)، انسانِ کامل، تهران: صدرا.
21. _________، (1391پ)، قیام و انقلابِ مهدی از دیدگاهِ فلسفۀ تاریخ، تهران: صدرا.
22. _________، (1391ت)، شناخت از نظرِ قرآن، ج1، تهران: صدرا.
23. _________، (1392)، کلّیّات علوم اسلامی، ج1−3، تهران: صدرا.
24. _________، (1393الف)، شرحِ منظومه، تهران: صدرا.
25. _________، (1393)، علل گرایش به مادّیگری، تهران: صدرا.
26. _________، (1394ب)، نظری به نظام اقتصادی اسلام، تهران: صدرا.
27. _________، (1395الف)، بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد سالۀ اخیر، تهران: صدرا.
28. _________، (1395ب)، آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، تهران: صدرا.
29. _________، (1395پ)، مقدّمهای بر جهانبینیِ اسلامی، ج1: انسان و ایمان، تهران: صدرا.
30. _________، (1395ت)، مقدّمهای بر جهانبینیِ اسلامی، ج4: انسان در قرآن، تهران: صدرا.
31. _________، (1395ث)، مقدّمهای بر جهانبینیِ اسلامی، ج5: جامعه و تاریخ، تهران: صدرا.
32. موسوی، محمود (1396)، مناسبات دین و علوم انسانی از منظر شهید مطهری، پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه قم، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی.
33. موسوی، سیّدمهدی (1394)، الگوهای کلانِ تولیدِ علومِ انسانیِ اسلامی در بسترِ انقلاب، تهران: آفتابِ توسعه.
34. میری، سیدجواد (1398)، «مطهری و سنّتهای جامعهشناسی: نگاهی آلترناتیو»، فصلنامۀ جامعهپژوهی فرهنگی، سال دهم، ش۳۱، ص107−115.
35. یقینیپور، مصطفی (1392)، «الگوی جامعهشناسی معرفت استاد مطهری؛ بررسی مبانی وجودی معرفت و رابطۀ فرآوردههای معرفتی با آنها از دیدگاه استاد مطهری»، فصلنامۀ اسلام و علوم اجتماعی، س5، ش۹، ص87−108.