نقش داعش در فرایند جهانی‌شدن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه جامعه‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق

2 دانشجوی مقطع دکتری رشته جامعه‌شناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نرا

چکیده

رشد گروه‌های بنیادگرا در خاورمیانه و سایر قاره‌ها از جمله شمال آفریقا (بوکوحرام) نشان از تحولات اساسی در صحنه سیاسی، اجتماعی و مذهبی دارد که به هیچ عنوان نمی‌توان از تأثیرات این گروه‌ها در گستره سیاسی جهان به‌ویژه در محدودۀ خاورمیانه غافل بود.
از جمله این گروه‌های بنیادگرا، گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) است که در اثر ضعف دولت−ملت‌ها، ناسیونالیست دینی و سرخوردگی و فردگرایی ناشی از سرمایه‌داری و جهانی‌شدن تشکیل شد و به سرعت گسترش یافت و مشکلات و چالش‌های فراوانی را ایجاد کرد. هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش داعش در فرایند جهانی‌شدن است همچنین فرضیه پژوهش حاضر این است که: داعش در فرایند جهانی‌شدن تأثیر مثبت داشته است و در اثر اِعمال سیاست‌های موسوم به طرح مارشال از سوی آمریکا و نظام سلطه باعث سرعت بخشیدن به این فرایند شده است. این پژوهش با روش توصیفی−تحلیلی در پی یافتن پاسخ‌گویی به این پرسش پژوهش حاضر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Daesh in the Process of Globalization

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hossein Puriani 1
  • Ali Ghorbani 2
1 Assistant professor, Department of Sociology, Islamic Azad University, Naragh Branch
2 PhD Candidate, Political Sociology, Islamic Azad University, Naragh Branch
چکیده [English]

The growth of extremist, fundamentalist groups in Middle East and North Africa (Boko Haram) is indicative of major changes in political, social and religious arenas in a way that the role of these groups in the global politics, especially in Middle East, could not be denied. Of these extremist groups is the Islamic Government of Iraq and Sham (Daesh) that appeared following some nation-states’ deficiencies, religious nationalism, and the individuation and frustration that resulted from capitalism and globalization, and quickly brought about various challenges to the world. The purpose of this study is understanding the role of Daesh in the process of globalization. The hypothesis is that Daesh has played an important role in globalization and the policies known as Marshal Plan by US and the global imperialism accelerated this process. This research has used descriptive-analytical method to explain the hypothesis.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Middle East
  • Daesh
  • globalization
  • Marshal Plan
  • imperialism
1. آیتی، علیرضا (1389)، عراق کانون تأثیر‌گذار، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
2. ابن‌خلدون، عبدالرحمن (1336)، مقدمه ابن‌خلدون، ترجمه‌ محمد پروین گنابادی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ج1 و 2.
3. اِچ‌ترنر، جاناتان (1394)، نظریه‌های نوین جامعه‌شناسی، ترجمه علی‌اصغر مقدس و مریم سروش، تهران: جامعه‌شناسان.
4. افتخاری، اصغر (1380)، جهانی شدن چالش‌ها و ناامنی‌ها، تهران: مطالعات راهبردی.
5. ایگلتون، تری (1389)، ترور و تفکر، ترجمه امیرهوشنگ افتخاری راد، نادر فتوره‌چی، تهران: چشمه.
6. بویل، فرانسیس آنتونی (1390)، بر هم زدن نظم جهانی، ترجمه کیانوش کیاکجوری، علی جعفری منفرد، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
7. تودارو، مایکل (1387)، توسعه اقتصادی در جهان سوم، ترجمه غلامعلی فرجادی، تهران: بازتاب.
8. حاجیانی، ابراهیم (1383)، «بررسی جامعه‌شناختی فرقه‌گرایی مذهبی و تأثیر آن بر نظم و ثبات سیاسی»،مجله مطالعات راهبردی، شماره 24، ص233−254.
9. دیویس، گلوریا (1386)، جهانی شدن در منطقه آسیا: آثار و عواقب، ترجمه علی حسینی‌خواه، تهران: مرکز ملی جهانی شدن.
10. رضوانی، علی‌اصغر (1391)، وهابیان تکفیری، تهران: مشعر.
11. رنجبر شیرازی، مصطفی (1393)، جریان‌شناسی داعش، تهران: سخنوران.
12. ریویر، کلود (1379)، درآمدی بر انسان‌شناسی، ترجمه ناصر فکوهی، تهران: نشرنی.
13. سید قطب (1369)، آینده در قلمرو اسلام، ترجمه‌ آیت‌اللّه‌ سیدعلی خامنه‌ای، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
14. شهنازی، روح‌الله (1394)، «اقتصاد سیاسی شکل‌گیری گروه‌های تروریستی در ایران و جهان»، فصلنامه جستارهای اقتصادی، شماره 24، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
15. صواف، محمد محمود (1372)، نقشه‌های استعمار در راه مبارزه با اسلام، سیدجواد هشترودی، تهران: فراهانی.
16. عجم، محمد )1385)،افکار و عقاید ابن تیمیه پدر فکری مکتب زرقاوی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
17. عربی، سیدهادی و علیرضا لشکری (1383)، توسعه در آینه تحولات، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت.
18. فرهنگ، فرشید مجاور حسینی، منوچهر، فرشید (1378)، رشد و توسعه، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
19. فیروزآبادی، سیدحسن (1393)، تکفیری‌های داعش را بشناسیم، تهران: دانشگاه عالی دفاعی ملی (داعا).
20. قره‌باغیان، مرتضی (1371)، اقتصاد رشد و توسعه، تهران: نشر نی.
21. کافی، مجید (1394)، تغییرات اجتماعی از منظر سیدجمال‌الدین اسدآبادی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
22. کمالی‌نژاد، امیرمختار (1383)، جهان پس از 11 سپتامبر، تهران: ذهن آویز.
23. کوزر، لوئیس (1367)، زندگی و اندیشه بزرگان جامعه‌شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
24. گیدنز، آنتونی (1394)، جهان رها شده: گفتارهایی درباره پدیده یکپارچگی جهانی، ترجمه علی‌اصغر سعیدی، یوسف حاجی عبد‌الوهاب، تهران: علم و ادب.
25. محمودیان، محمد (1390)، بنیادهای فکری القاعده، تهران: دانشگاه امام صادقj.
26. مطهری، مرتضی (1359)، پیرامون انقلاب اسلامی، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
27. ــــــــ (1369)، حرکت و زمان در فلسفه، تهران: انتشارات حکمت.
28. هاجون، چنگ (1392)، نیکوکاران نابکار، ترجمه میرمحمود نبوی و مهرداد شهابی، تهران: کتاب آمه.
29. Rutledge. Bainbridge, William. (1999), “The Sociology of Religious Movements”, London.
30. Clapham, C (1999), Sovereignty and the Third World State,In:‌ Political Studies,Vol.‌47, N.3, p. 522-537.
Holton, R (1998), Globalization and the Nation-State, London: M