تحلیل بولی از پایبندی به مناسک دینی در جامعه ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار جامعهشناسی، پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران

چکیده

چکیده گسترده
مقدمه و اهداف: اهمیت موضوع دین برای جامعه‌شناسان نه فی‌نفسه، بلکه به تبع تأثیراتی است که بر حیات اجتماعی ‌گذاشته یا از آن می‌پذیرد. از منظر جامعه‌شناسی، «کنش ‌دینی» یا «دین‌داری» همچون سایر کنش‌های ‌انسانی از محیط پیرامونی و شرایط اجتماعی تأثیر می‌پذیرد.
 ادیان و مذاهب افزون‌بر وجوه اعتقادی و ایمانی از مجموعه‌ای از آیین‌ها و مناسک عبادی نیز برخوردارند که دین‌داران را به انجام آن فراخوانده و پایبندی به آنها را از نشانه‌های مؤمنان می‌دانند. «مناسک‌دینی» به‌مثابه پدیده اجتماعی از موضوعات محوری و مهم در مطالعات جامعه‌شناختی دین قلمداد شده و نظریه‌های متعددی پیرامون آن مطرح شده‌ است. نظریه محرومیت نسبی از جمله نظریه‌های مطرح در جامعه‌شناسی دین به شمار می‌رود. این نظریه بر این باور است که دین جبران محرومیت‌هایی است که افراد از آن برخوردارند و برای تسلّی خود و جبران این کاستی‌ها بدان روی می‌آورند. بنابراین، افرادی که انواع محرومیت‌های اقتصادی، روانی، اجتماعی، ارگانیستی و اخلاقی دارند، دین‌دارترند و در مقابل، افرادی که فارغ از محرومیت‌اند، دین‌دار نبوده و یا تمایل کمتری به دین‌داری از خود نشان می‌دهند. برحسب این مدعا، در این پژوهش بر آن هستیم این نظریه را در جامعه ایرانی بیازماییم. از میان انواع محرومیت‌ها، محرومیت اقتصادی و روانی را برگزیده و معرّف‌های رفاه اقتصادی، نابرابرای اقتصادی، تحصیلات، شهرنشینی را انتخاب نموده‌ایم. براساس‌این، مسئله اصلی این پژوهش بدین شرح می‌باشد:
چه ترکیبی از معرّف‌های «تحصیلات»، «برابری‌ اقتصادی»، «رفاه‌ اقتصادی»، «شهرنشینی» می‌توانند بر میزان پایبندی به مناسک واجب/ مستحبی در سطح بالا / سطح پایین تأثیر علّی داشته باشند؟
روش تحقیق: در انجام این پژوهش از تکنیک «تحلیل کیفی تطبیقی» بهره خواهیم جست. دلیل این انتخاب، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این روش و تناسبی است که با اهداف این پژوهش دارد. روش «تحلیل کیفی تطبیقی» مبتنی بر جبر بولی توسط رگین  (1987) ارائه شده است. هدف این تکنیک، کاستن از مشکلات استنباط علّی با N کوچک بود از طریق به‌کارگیری حداکثر منطقاً ممکن مقایسه‌هایی که برحسب حضور یا غیاب متغیرها در میان موردهای تحت تحلیل می‌توان کرد. به‌کارگیری تکنیک جبر بولی در تحلیل تطبیقی، ابزاری سودمند برای تحلیل مجموعه‌ داده‌هایی با N متوسط (10-50 مورد) می‌باشد.
این روش مبتنی بر شرط لازم و شرط کافی بوده و از رویکردی کل‌گرایانه و منطقِ ترکیبی برخوردار است. ویژگی کل‌گرایانه رویکرد بولی با جهت‌گیری محققان کیفی در مطالعات تطبیقی سازگاری دارد که به‌دنبال بررسی علل مختلف در بافت و زمینه موردها هستند. بنابراین، در مقایسه کیفی بولی، هر علتی جدا از علل دیگر در نظر گرفته نمی‌شود؛ بلکه همیشه در درون بافتی از حضور و غیاب سایر شروط علّی مرتبط مشاهده می‌شود. برخلاف تحلیل‌های رگرسیونی، تحلیل بولی تصریح دارد که یک ارزش معین در یک متغیر خاص می‌تواند در ترکیب با ارزش‌های متغیری دیگر، اثرات مخالفی را نشان دهد. در این پژوهش سطح تحلیل «کشور» و واحد تحلیل «استان» می‌باشد. جمیعت این مطالعه نیز «31 استان» کشور ایران می‌باشد (N=31).
نتایج: معادلات بولی به‌دست‌آمده درباره علل پایبندی به مناسکِ واجب و مستحب در سطح بالا و پایین در جامعه ایرانی بدین شرح می‌باشند.

معادله نهایی پایبندی به مناسک واجب در سطح بالا:

R= abCD + Bcd + ABc + AcD

تحصیلات ‌پایین به همراه نابرابری ‌پایین به همراه رفاه ‌اقتصادی بالا به همراه شهرنشینی ‌بالا؛
نابرابری ‌بالا به همراه رفاه ‌اقتصادی پایین به همراه شهرنشینی ‌پایین؛
تحصیلات ‌بالا به همراه نابرابری ‌اقتصادی بالا به همراه رفاه ‌اقتصادی‌ پایین؛
تحصیلات ‌بالا به همراه رفاه اقتصادی پایین به همراه شهرنشینی ‌بالا؛
معادله نهایی پایبندی به مناسک واجب در سطح پایین

r= AbCD + abc + acD + bcd + abd + aBD

تحصیلات ‌بالا به همراه نابرابری ‌اقتصادی‌ پایین به همراه رفاه‌ اقتصادی بالا به همراه شهرنشینی‌ بالا؛
تحصیلات ‌پایین به همراه نابرابری ‌اقتصادی پایین به همراه رفاه‌ اقتصادی ‌پایین؛
تحصیلات ‌پایین به همراه رفاه ‌اقتصادی پایین به همراه شهرنشینی ‌بالا؛
نابرابری ‌اقتصادی پایین به همراه رفاه ‌اقتصادی پایین به همراه شهرنشینی ‌پایین؛
تحصیلات‌ پایین به همراه نابرابری ‌اقتصادی پایین به همراه شهرنشینی ‌پایین؛
تحصیلات ‌پایین به همراه نابرابری ‌اقتصادی بالا به همراه شهرنشینی ‌بالا؛
معادله نهایی پایبندی به مناسک مستحبی در سطح بالا

R= Acd + Abc + Bcd + abCd

تحصیلات ‌بالا به همراه رفاه‌ اقتصادی پایین به همراه شهرنشینی ‌پایین؛
تحصیلات‌ بالا به همراه نابرابری ‌اقتصادی پایین به همراه رفاه ‌اقتصادی پایین؛
نابرابری ‌اقتصادی بالا به همراه رفاه ‌اقتصادی پایین به همراه شهرنشینی پایین؛
تحصیلات ‌پایین به همراه نابرابری‌ اقتصادی پایین به همراه رفاه‌ اقتصادی بالا به همراه شهرنشینی پایین؛
معادله نهایی پایبندی به مناسک مستحبی در سطح پایین

r= bCD + aD

نابرابری ‌اقتصادی پایین به همراه رفاه ‌اقتصادی بالا به همراه شهرنشینی بالا؛
تحصیلات ‌پایین به همراه شهرنشینی بالا.

بحث و نتیجهگیری: مطابق با فرضیه تحقیق برای تبیین پایبندی به مناسک در سطح بالا باید ترکیب علّی aBcd (تحصیلات پایین، نابرابری اقتصادی بالا، رفاه اقتصادی پایین، شهرنشینی پایین) و برای تبیین پایبندی به مناسک در سطح پایین، ترکیب علّی AbCD (تحصیلات بالا، نابرابری اقتصادی پایین، رفاه اقتصادی بالا، شهرنشینی بالا) به دست آید. نظریه محرومیت نسبی تنها در صورتی می‌تواند بر جامعه ایرانی قابل‌تطبیق باشد که ترکیب‌های علّی یادشده به‌عنوان شرط کافی محقق شوند و یا لااقل برخی از متغیرهای مستقل به‌عنوان شرط لازم شناخته شوند. حال آنکه ترکیب‌های علّی به دست آمده به‌عنوان نتایج این پژوهش، بر رد فرضیه پژوهش و مدعای نظریه محرومیت نسبی دلالت دارند؛ زیرا ترکیب ‌علّی (aBcd) برای پایبندی به مناسک در سطح بالا و ترکیب (AbCD) برای پایبندی به مناسک در سطح پایین به‌عنوان شرط کافی برای پایبندی به مناسک دینی در جامعه ایرانی در میان نتایج حاصله یافت نشدند. همچنین، هیچ‌یک از متغیرهای مستقل (رفاه ‌اقتصادی، نابرابری اقتصادی، تحصیلات، شهرنشینی) در سطح بالا و در سطح پایین، شرط لازم برای پایبندی به مناسک دینی در جامعه ایرانی شناخته نشدند. ازاین‌رو، نتایج تحقیق حکم به رد فرضیه پژوهش و مدعای نظریه محرومیت نسبی می‌نمایند.
تنها موردی که موافق با فرضیه تحقیق می‌باشد، متغیر (شهرنشینی در سطح بالا) می‌باشد که شرط لازم برای پایبندی به مناسک مستحبی در سطح پایین می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Boolean Analysis of Adherence to Religious Rituals in Iranian Society

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Taleban 1
  • Meisam Bigdeli 2
1 Associate Professor of Sociology, Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution, Tehran, Iran
2 . Ph.D. Student of Cultural Sociology, Hozeh and University Research Institute, Qom, Iran
چکیده [English]

Extended Abstract
 
Introduction and Objectives: The significance of religion for sociologists does not stem from its intrinsic nature but from its observable effects on social life and, conversely, the ways in which social conditions influence religious behavior. From a sociological perspective, “religious action” or “religiosity,” like other forms of human behavior, is shaped by the surrounding environment and broader social conditions.
Religions and their denominations encompass not only doctrinal and faith-based dimensions but also rituals and worship practices that believers are expected to observe. Adherence to these practices is often considered a visible sign of devotion. In sociological studies of religion, “religious rituals” are a central phenomenon, widely analyzed through various theoretical lenses. One prominent framework is the relative deprivation theory, which posits that religion serves as a compensatory mechanism for individuals’ experiences of deprivation. According to this theory, individuals facing economic, psychological, social, organic, or moral deficiencies are more likely to engage in religious practices, whereas those with minimal deprivation exhibit lower levels of religiosity.
Building on this premise, the present study aims to empirically examine the applicability of relative deprivation theory within Iranian society. Among the various dimensions of deprivation, this study focuses on economic and psychological factors, operationalized through four indicators: economic welfare, economic inequality, education, and urbanization. Accordingly, the primary research question is:
What combinations of the indicators “education,” “economic inequality,” “economic welfare,” and “urbanization” causally affect high or low levels of adherence to obligatory (Wājib) and recommended (Mustaḥabb) religious rituals in Iran?
Research Method: To address this question, the study employs Qualitative Comparative Analysis (QCA), a method particularly suitable for analyzing complex causal patterns within small to medium-sized datasets. QCA, introduced by Ragin (1987), utilizes Boolean algebra to explore logically possible combinations of variables across cases, thereby reducing the challenges of causal inference in small-N studies (typically 10–50 cases).
QCA focuses on identifying necessary and sufficient conditions while adopting a holistic and combinatorial logic. Its holistic orientation aligns with the approach of qualitative researchers who aim to examine causality within the context of interacting conditions rather than in isolation. Unlike regression-based methods, QCA acknowledges that a given variable may exert different effects depending on the presence or absence of other factors.
In this study, the level of analysis is provincial, with the unit of analysis being Iran’s 31 provinces (N=31). The method identifies Boolean combinations of the four independent variables (education, economic inequality, economic welfare, urbanization) that either promote or inhibit adherence to obligatory and recommended rituals.
Results: The QCA produced Boolean equations representing causal configurations for high and low adherence to obligatory and recommended rituals:

High adherence to obligatory rituals (Wājib):

R = abCD + Bcd + ABc + AcD

Low education + low economic inequality + high economic welfare + high urbanization
High economic inequality + low economic welfare + low urbanization
High education + high economic inequality + low economic welfare
High education + low economic welfare + high urbanization


Low adherence to obligatory rituals (Wājib):

r = AbCD + abc + acD + bcd + abd + aBD

High education + low economic inequality + high economic welfare + high urbanization
Low education + low economic inequality + low economic welfare
Low education + low economic welfare + high urbanization
Low economic inequality + low economic welfare + low urbanization
Low education + low economic inequality + low urbanization
Low education + high economic inequality + high urbanization


High adherence to recommended rituals (Mustaḥabb):

R = Acd + Abc + Bcd + abCd

High education + low economic welfare + low urbanization
High education + low economic inequality + low economic welfare
High economic inequality + low economic welfare + low urbanization
Low education + low economic inequality + high economic welfare + low urbanization


Low adherence to recommended rituals (Mustaḥabb):

r = bCD + aD

Low economic inequality + high economic welfare + high urbanization
Low education + high urbanization

Discussion and Conclusion: The study’s results provide a nuanced assessment of the applicability of relative deprivation theory to Iranian religiosity. According to the theory, one would expect high adherence to rituals to occur under conditions of low education, high economic inequality, low economic welfare, and low urbanization (aBcd), while low adherence would correspond to high education, low economic inequality, high economic welfare, and high urbanization (AbCD). These combinations would serve as sufficient conditions for religiosity according to the theory.
However, the Boolean results obtained in this study do not support these hypothesized configurations. The expected combinations (aBcd for high adherence and AbCD for low adherence) were absent among the sufficient conditions derived from the analysis. Furthermore, none of the four independent variables—whether at high or low levels—emerged as a necessary condition for adherence to either obligatory or recommended rituals across Iranian provinces. The sole exception is high urbanization, which appears as a necessary condition for low adherence to recommended rituals, partially aligning with expectations.
These findings indicate that, within the Iranian context, adherence to religious rituals cannot be fully explained by relative deprivation theory. The relationship between socioeconomic indicators and ritual observance is more complex than the theory predicts, and the influence of economic welfare, inequality, education, and urbanization is highly contingent upon specific combinations of factors rather than any single variable.
From a methodological standpoint, the study demonstrates the utility of Boolean QCA in uncovering multiple conjunctural causations in sociological research. The combinatorial approach allows for the identification of diverse pathways leading to both high and low levels of ritual adherence, highlighting the context-dependent nature of religiosity. Unlike regression analysis, which assumes additive and independent effects of variables, QCA captures the interactive effects that produce heterogeneous outcomes across social contexts.
In conclusion, this study challenges the explanatory power of relative deprivation theory in contemporary Iranian society. Religious adherence cannot be reduced to linear responses to economic or educational deprivation; rather, it emerges from complex interactions among multiple social and structural factors. The findings underscore the importance of considering local social, economic, and cultural contexts when analyzing patterns of religiosity. Moreover, the study illustrates the relevance of combinatorial methods such as Boolean QCA in sociological research, offering a robust framework for analyzing causal complexity in religious behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious Rituals
  • Boolean Algebra
  • Education
  • Economic Inequality
  • Economic Welfare
  • Urbanization
منابع
اسدی، پریسا (1391). بررسی رابطه سرمایه اقتصادی خانواده با میزان دینداری جوانان شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
اینگهارت، رونالد، و نوریس، پیپا (1387). مقدس و عرفی؛ دین و سیاست در جهان، ترجمه مریم وتر. تهران: انتشارات کویر.
آدورنو، تئودور، و هورکهایمر، ماکس (1384). دیالکتیک روشنگری؛ قطعات فلسفی، ترجمه مراد فرهادپور و امید مهرگان. تهران: گام نو.
بابایی و همکاران (1402). تأثیر پایگاه اقتصادی-اجتماعی بر دینداری؛ فراتحلیل پژوهش‌های دینداری در دودهه اخیر در ایران. دوفصلنامه اسلام و علوم اجتماعی، 30، 127-155.
 DOI: 10.30471/soci.2022.8722.1806
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات (1402). سنجش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان.
خوش‌فر، غلامرضا، و ایلواری، محبوبه (1394). بررسی عوامل مؤثر بر دینداری (مطالعه موردی: زنان متأهل ساکن شهر گرگان). فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، 9(28)، 121-148.
دورکیم، امیل (1382). صور بنیادین حیات دینی، ترجمه باقر پرهام. تهران: نشر مرکز.
ذکائی، محمد سعید، و اسلامی، روح‌الله (1399). بازنمایی رسانه‌ای مناسک پیاده‌روی اربعین در ایران. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 13(2)، 1-36 . https://doi.org/10.22035/jicr.2020.2374.2841
رحیمی، محمد، حضرتی صومعه، زهرا، و عزیزخانی، اقباله (1395). سنجش میزان برخورداری دانشجویان از شاخص‌های دینداری و عوامل مؤثر اجتماعی بر آن (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران). فصلنامه مطالعات جامعهشناختی جوانان، 6(21)، 99-118.
رضادوست، کریم، حسین‌زاده، علی‌حسین، و مصطفایی دولت‌آباد، حلیمه (1391). بررسی جامعه‌شناختی برخی از عوامل مؤثر بر میزان دینداری (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز). فصلنامه برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 3(10)، 1-38.
زارع، سعید (1391). مطالعه سطح و انواع دینداری دانشجویان دانشگاه‌های شهر قم. رساله دکتری، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
شجاعی‌زند، علیرضا (1384). جامعه‌شناسی دین. تهران: نشر نی.
شجاعی‌زند، علیرضا (1394). دین در زمانه و زمینه مدرن. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
طالبان، محمدرضا (1389). پیمایش ملی سنجش دینداری ایرانیان. تهران: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران.
طالبان، محمدرضا (1393). روش‌شناسی مطالعات انقلاب. تهران: نشر عروج.
طالبان، محمدرضا (1399). تفکر ابتدایی، دینداری و تحصیلات عالی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 13، 1-13   . https://doi.org/10.22035/jicr.2020.2222.2728
طالبان، محمدرضا (1403). طبقه و التزام دینی در ایران؛ آزمون فرضیات رقیب. فصلنامه مطالعات اجتماعی ایران، 15(4)، 161-194. DOI: ‎ 10.61186/jspi.15.4.5
طالبان، محمدرضا، و رفیعی بهاآبادی، مهدی (1396). تحلیل بولی و کلان‌نگر از عرفی‌شدن در ایران. جامعهشناسی نهادهای اجتماعی، 4(10)، 9-32. DOI: 10.22080/ssi.2018.1733
ظهرابی، اکبر، محمدی، علیرضا، و کریمی، جواد (1396). بررسی جامعه‌شناختی رابطه پایگاه اجتماعی-اقتصادی و دینداری دبیران تربیت بدنی، دومین کنفرانس بین المللی تحقیقات کاربردی در تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران.
فتحی، منصور، مروتی، نسرین، و مروتی، نادر (1394). بررسی عوامل مؤثر بر میزان دینداری جوانان 15-29 ساله شهر سنندج. پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، 2(5)، 41-166.
فکوهی، ناصر (1393). نقش مناسک و آیین‌ها در تقویت باورهای ملی و معنوی. منتشرشده در وبگاه شخصی: https://nasserfakouhi.com
فورشت، اینگر، و رپستاد، پل (1394). جامعه شناسی دین، ترجمه مجید جعفریان. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
قاسمی ده‌چشمه، آیت‌الله (1390). بررسی وضعیت دینداری نوجوانان و جوانان استان چهارمحال بختیاری. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران: پیام‌نور مرکزی.
کاظمی، عباس، و فرجی، مهدی (1388). دینداری ایرانیان. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
کنگرلو حقیقی، بهاره (1390). بررسی عوامل مؤثر بر گرایش دینی جوانان دختر 20-30 ساله شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1389-1390در مقطع کارشناسی علوم اجتماعی. پایان‌نامه کارشناسی‌ ارشد، تهران: دانشگاه آزاد واحد تهران ‌مرکزی.
مرادی، رامین، و خان‌محمدی، احسان (1399). بررسی وضعیت دینداری جوانان شهر سرپل ذهاب و برخی عوامل مرتبط با آن. جامعهشناسی کاربردی، 31(1)، 109-132. DOI: 10.22108/jas.2019.111885.1432
مرکز آمار کشور (1399). سالنامه آماری ایران.
مرکز آمار کشور (1401). سالنامه آماری ایران.
مزارعی، زهرا (1389). بررسی دینداری و عوامل مؤثر بر آن در بین دختران مقطع پیش دانشگاهی شهر اهواز. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، تهران: دانشگاه پیام‌نور، مرکز تهران.
موسوی، سیده صفا، کاشانی‌ها، زهرا، و عزیزآبادی‌ فراهانی، فاطمه (1398). عوامل فرهنگی-اجتماعی مؤثر بر پایبندی جوانان تهرانی به ارزش‌های دینی (از 2 بُعد مناسکی (اعمال دینی) و پیامدی (آثار دینی). مجله مدیریت فرهنگی، 13(4)، 59-75.
موسوی، فاطمه (1391). بررسی رابطه بین میزان پایبندی به دین و پایگاه اقتصادی-اجتماعی (مطالعه در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری). پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی.
مهدوی، محمدصادق، ادریسی، افسانه، و رحمانی، احسان (1389). شناسایی میزان دینداری و مقایسه آن در گروه‌های متفاوت شهروندان تهرانی. مطالعات فرهنگ ارتباطات، 11(43)، 139-165. DOI: 20.1001.1.20088760.1389.11.11.5.9
میرزاپوری، جابر (1394). بررسی تأثیر پایگاه اقتصادی-اجتماعی والدین بر دینداری فرزندان. معرفت فرهنگی-اجتماعی، 6(22)، 99-113.
نوروزی، فیض‌الله، و فرهادیان، سعید (1393). بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر دینداری جوانان. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 13(23)، 1-32.
نیکخواه، هدایت‌الله، و ظهیری‌نیا، مصطفی (1392). بررسی میزان پایبندی دینی دانشجویان دانشگاه هرمزگان و عوامل مؤثر بر آن. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 3(9)، 685-704
وبر، ماکس (1373). اخلاق پروتستانی. تهران: .
همیلتون، ملکم (1377). جامعه‌شناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی. تهران: نشر تبیان.
References
Adorno, Theodor and Horkheimer, Max (2005). Dialectic of Enlightenment; Philosophical Fragments, translated by Morad Farhadpour and Omid Mehregan. Tehran: Gam-e No Publications. [In Persian]
Asadi, Parisa (2012). Studying the relationship between family economic capital and the level of religiosity of young people in Tehran. Master’s thesis, Tehran, Allameh Tabatabaei University.[In Persian]
Babaei et al. (2014). The effect of socio-economic status on religiosity; a meta-analysis of religiosity research in the last two decades in Iran. Bi-Quarterly Journal of Islam and Social Sciences, 30, 127-155 .[In Persian]
Brady.H.E & D. Collier, eds. (2004). Rethinking social inquiry: divers tools, shared standards. Lanham snd New York, Rowman & Littlefield.
Davidson, James (1977). Socioeconomic status and ten dimensions of religious commitment.
Durkheim, Emile (2003). The Fundamental Forms of Religious Life, translated by Baqer Parham. Tehran, Markaz Publications.[In Persian]
Fakouhi, Nasser (2014). The role of rituals and ceremonies in strengthening national and spiritual beliefs. published on her personal website https://nasserfakouhi.com . [In Persian]
Fathi, Mansour, Marvati, Nasrin, and Marvati, Nader (2015). An Investigation into the Effective Factors Contributing to the Rate of Youth Religiosity in Sanandaj By: Mansour Fathi Nasrin Morovati Nader Morovati. Journal of Social Work Research, 2(5), 41-166. [In Persian]
Forsht, Inger and Rapstad, Paul (2015). Sociology of Religion, translated by Majid Jafarian. Qom: University of Religions and Denominations .[In Persian]
George, Alexander & Andrew Bennet (2005). Case studies and theory development in the social sciences. Cambridge, MA: MIT press.
Ghasemi Deh-Cheshmeh, Ayatollah (2011). Studying the religiosity of adolescents and young people in Chaharmahal Bakhtiari Province. Master’s thesis, Tehran, Payam Noor Markazi. [In Persian]
Hamilton, Malcolm (1998). Sociology of Religion, translated by Mohsen Salasi. Tehran, Tebyan Publications. [In Persian]
Ingehart, Ronald and Norris, Pippa (2008). Sacred and Secular: Religion and Politics in the World, translated by Maryam Vetter. Tehran: Kavir Publications.[In Persian]
Kangarloo Haghighi, Bahareh (2011). Study of factors affecting religious orientation of young women aged 20-30 working in education in the 2010-2011 academic year at the bachelor’s degree level in social sciences. Master’s thesis, Tehran: Central Tehran Azad University. [In Persian]
Kazemi, Abbas and Faraji, Mehdi (2009). Iranian Religiosity. Tehran: Islamic Propaganda Organization. [In Persian]
Khoshfar, Gholamreza, and Ilvari, Mahboobeh (2015). Investigating factors affecting religiosity (Case study: married women living in Gorgan city). Quarterly Journal of Social Sciences, 9(28), 121-148. [In Persian]
Mahdavi, Mohammad Sadeq, Idrisi, Afsaneh, and Rahmani, Ehsan (2010). Identifying the level of religiosity and comparing it in different groups of Tehrani citizens. Studies in Communication Culture, 11(43), 139-165. [In Persian]
Mahooney, James (2004). comparative- Historical Methodology. Annual Review of Sociology, 30, 81-110.
Mahooney, James& Gary Goertz (2006). A tale of two cultures: contrasting quantitative and qualitative research: Political Analysis, 14, 227-249.
Maslow, Abraham H.(1970). Motivation and personality. New York : Harper & Row.
Mazarei, Zahra (2010). Study of religiosity and its influencing factors among pre-university girls in Ahvaz. Master’s thesis, Tehran: Payam Noor University, Center of Tehran. [In Persian]
Mirzapouri, Jaber (2015). The Effect of Parents’ Socio-Economic Status on the Piety of their Children. Socio-Cultural Knowledge, 6 (22), 99-113. [In Persian]
Moradi, Ramin and Khanmohammadi, Ehsan (2019). Study of the religiosity of youth in Sar-e-Pul-e-Zahab and some related factors. Applied Sociology, 31(1), 109-132. [In Persian]
Mousavi, Fatemeh (2012). Investigating the relationship between religious adherence and socio-economic status (a study among master’s students of Islamic Azad University, Sari Branch). Master’s thesis, Garmsar, Islamic Azad University. [In Persian]
Mousavi, Seyedeh Safa, Kashaniha, Zahra, and Azizabadi Farahani, Fatemeh (2019). Cultural-social factors affecting Tehrani youth’s adherence to religious values (from two dimensions: rituals (religious practices) and consequences (religious works). Journal of Cultural Management, 13(4), 59-75. [In Persian]
National Statistical Center (1401). Statistical Yearbook of Iran. [In Persian]
National Statistical Center (2010). Statistical Yearbook of Iran. [In Persian]
Nikkhah, Hedayatollah, and Zahirinia, Mustafa (2013). Effective Factors on Religious Adherence of Hormozgan University Students. Culture in Islamic University, 3(9), 685-704. [In Persian]
Norouzi, Feyzollah, and Farhadian, Saeed (2014). The Investigation of social and cultural factors affecting youth religiosity. Strategic Studies of Sports and Youth, 13(23), 1-32. [In Persian]
Rahimi, Mohammad, Hazrat Soumeh, Zahra and Azizkhani, Eqbaleh (2016). Measuring the level of students’ enjoyment of religiousness indicators and social factors affecting it (Case study: students of Islamic Azad University, Tehran Science and Research Branch). Quarterly Journal of Sociological Studies of Youth, 6(21), 99-118. [In Persian]
Regin, Charles (1987). The comparative Method. Berkeley and los Angeles: University of California press.
Regin, Charles (1994). Constructing Social Research. Pin Forge press.
Research Institute for Culture (1402). Arts and Communications: Measuring Iranian Values and Attitudes.[In Persian]
Rezadoust, Karim, Hosseinzadeh, Ali-Hossein, and Mostafaei-Dolatabad, Halimeh (2012). A Sociological Investigation of Factors Affecting Religiosity: A Case Study of Students at Shahid Chamran University). Quarterly Journal of Welfare and Social Development Planning, 3(10), 1-38. [In Persian]
Shojaei Zand, Alireza (2005). Sociology of Religion, Tehran: Ney Publications. [In Persian]
Shojaei Zand, Alireza (2015). Religion in Modern Times and Context. Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies. [In Persian]
Taliban, Mohammad Reza (1403). Class and Religious Commitment in Iran; Testing Competing Hypotheses. Iranian Quarterly Journal of Social Studies, 15(4), 161-194. [In Persian]
Taliban, Mohammad Reza (2010). National Survey of Iranian Religiosity. Tehran: Iranian Student Opinion Polling Center. [In Persian]
Taliban, Mohammad Reza (2014). Methodology of Revolutionary Studies. Tehran: Oruj Publications. [In Persian]
Taliban, Mohammad Reza (2019). Primitive Thought, Religiosity and Higher Education. Iranian Cultural Research Quarterly, 13, 1-13. [In Persian]
Taliban, Mohammad Reza and Rafiei Bahaabadi, Mehdi (2017). Boolean and Macro-view Analysis of Secularization in Iran. Sociology of Social Institutions, 4(10), 9-32 [In Persian]
Weber, Max (1994). Protestant Ethics. Tehran. [In Persian]
Zakai, Mohammad Saeed and Eslami, Ruhollah (2019). Media Representation of Arbaeen Walking Rituals in Iran. Iranian Cultural Research Quarterly, 13(2), 1-36 .[In Persian]
Zare, Saeed (2012). Study of the level and types of religiosity of university students in Qom. PhD thesis, Tehran, Allameh Tabatabaei University. [In Persian]
Zohraby, Akbar, Mohammadi, Alireza and Karimi, Javad (2017). Sociological study of the relationship between socio-economic status and religiosity of physical education teachers. Second International Conference on Applied Research in Physical Education and Sport Sciences, Tehran. [In Persian]