سازوکار هدایت و ضلالت در قرآن کریم از منظر جامعه‌شناسی ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکترای جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی

10.30471/soci.2025.11400.2114

چکیده

قرآن کریم پیامی است که خداوند به‌واسطه رسول‌الله(ص) برای هدایت آدمیان ارسال کرده است. با این حال، چگونگی مواجهه مخاطبان با این پیام، می‌تواند به ضلالت آنها منجر شود. برهمین اساس، هدف نوشتار حاضر بررسی و تحلیل هدایت و ضلالت در متن قرآن کریم از منظر جامعه‌شناسی ارتباطات بوده است. بدین منظور، با بهره‌گیری از روش پژوهش کتابخانه‌ای به بررسی متن قرآن کریم پرداخته شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که مفروضات مکاتب فرایندی و نشانه‌شناختی ارتباط برای بررسی و تحلیل هدایت و ضلالت در متن قرآن کریم مناسب و بسنده نیستند و تنها، مکتب اسلامی ارتباط است که در این زمینه کفایت و بسندگی لازم و مناسب را دارد. مفروضات مکتب اخیر نشان می‌دهند که هر چهار مولفه فرستنده پیام، خود پیام، مخاطب پیام و در نهایت، معنای زمینه‌مندی که مخاطب در مواجهه با متن قرآن کریم به این پیام نسبت می‌دهد، در سازوکار به هدایت رفتن یا در ضلالت افتادن او نقش‌آفرین و تاثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Mechanism of Guidance and Misguidance in the Holy Quran from the Perspective of Sociology of Communication

نویسنده [English]

  • Abolfazl Fathabadi
PhD of sociology at Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]

The Holy Quran is a message sent by Allah through the Prophet Muhammad (PBUH) to guide mankind. However, how audiences encounter this message can lead them astray. Accordingly, the purpose of this article is to examine and analyze guidance and misguidance in the text of the Holy Quran from the perspective of the sociology of communication. For this purpose, the text of the Holy Quran has been examined using archival research method. The findings show that the assumptions of the process and semiotic schools of communication are not appropriate and sufficient for examining and analyzing guidance and misguidance in the text of the Holy Quran, and only the Islamic school of communication has the necessary and appropriate sufficiency in this regard. The assumptions of the latter school show that all four components—the sender of the message, the message itself, the addressee of the message, and finally, the contextual meaning that the addressee attributes to this message when confronted with the text of the Holy Quran—are important and effective in the mechanism of guidance or falling into misguidance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Holy Quran
  • guidance
  • misguidance
  • Islamic school of communication
  • sociology of communication