شناسایی ابعاد و مؤلفه‎های سرمایه نمادین برای رهبران در سازمان‎های فرهنگی ایران (ترسیم شبکه مضامین)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت رفتار سازمانی،گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران (نویسنده مسئول).

2 . عضو هیئتعلمی گروه اشاعه اطلاعات و دانش، پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران

چکیده

چکیده گسترده
مقدمه و اهداف: در چند دهه اخیر، جنبش‌های فکری پست‌مدرنیستی و رویکردهای تفسیری در علوم اجتماعی، به‌ویژه در حوزه مدیریت، موجب تغییرات چشمگیری در درک مفاهیم قدرت، نفوذ و رهبری شده‌اند. این رویکردها با تکیه بر نقش سازه‌های ذهنی و نمادها، جایگاه رهبر را نه صرفاً در چهارچوب سلسله‌مراتب رسمی، بلکه در شبکه‌ای از معانی، ارزش‌ها و نشانه‌های اجتماعی تعریف می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مفاهیم در این چهارچوب، «سرمایه نمادین» است که توسط پیر بوردیو برای تبیین شیوه مشروعیت‌بخشی و اقتدار در مناسبات اجتماعی معرفی شده است. سرمایه نمادین شامل منابع غیرمادی همچون اعتبار اجتماعی، شهرت، افتخارات و توانایی جلب اعتماد است؛ منابعی که می‌توانند قدرت رهبر را بدون نیاز به ابزارهای اجبار یا کنترل مستقیم تقویت کنند.
در بستر سازمان‌های فرهنگی ایران، مسئله بهره‌وری پایین به‌ویژه ناشی از ضعف در تأثیرگذاری مدیران بر کارکنان، برجسته شده است. حتی با افزایش قابل‌توجه منابع اقتصادی و زیرساختی، عملکرد مطلوب حاصل نمی‌شود؛ زیرا سرمایه نمادین رهبران به‌خوبی شکل نگرفته یا به‌کار گرفته نشده است. پژوهش حاضر با انتخاب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به‌عنوان مورد مطالعه، به‌دنبال شناسایی و تبیین ابعاد و مؤلفه‌های سرمایه نمادین رهبران فرهنگی و ارائه مدل بومی بازتولید آن است. سؤال محوری تحقیق این است که «رهبران فرهنگی چگونه می‌توانند بدون اتکا به سازوکارهای مستقیم و مادی قدرت، سطح نفوذ و اثربخشی خود را افزایش دهند؟». پاسخ به این سؤال می‌تواند هم در حوزه نظری رهبری و هم در عمل مدیریتی سازمان‌های فرهنگی، ارزشمند و کاربردی باشد. این هدف از طریق ترکیب نظریه بوردیو و داده‌های میدانی حاصل از مصاحبه‌های عمیق با مدیران و خبرگان فرهنگی دنبال شده است.
این مطالعه از نظر هدف ماهیتی توسعه‌ای و از نوع پژوهش‌های کیفی دارد و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. انتخاب این روش به‌دلیل قابلیت آن در کشف الگوهای پنهان، روابط معنایی و ساخت مدل‌های مفهومی از داده‌های ناهمگن بود. چهارچوب مفهومی تحلیل مضمون در این تحقیق، الگوی سه‌سطحی کینگ و هورکس بوده که بر شناسایی مضامین کلیدی، تجمیع آنها به مضامین یکپارچه‌کننده، و سپس استخراج مضامین کلان تأکید دارد.
جامعه آماری شامل خبرگان سازمان‌های فرهنگی و دانشگاهی آشنا با مسائل سرمایه نمادین بود. نمونه‌گیری به روش هدفمند آغاز شد و سپس با استفاده از تکنیک گلوله‌برفی، دامنه خبرگان گسترش یافت. معیار انتخاب شامل سابقه فعالیت مدیریتی یا پژوهش تخصصی در حوزه رهبری فرهنگی، و آشنایی با مفاهیم جامعه‌شناسی سرمایه‌ها بود. در نهایت، ۸ نفر شامل ۵ مدیر ارشد دفتر تبلیغات اسلامی و ۳ عضو هیئت‌علمی دانشگاه، طی مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته مشارکت کردند.
مصاحبه‌ها به‌صورت حضوری و با زمان میانگین ۶۰ دقیقه انجام شد. پرسش‌ها باز و کاوشگرانه طراحی شدند تا افزون‌بر پاسخ مستقیم، زمینه بروز دیدگاه‌های جدید و تجربه‌های زیسته خبرگان فراهم آید. داده‌ها پس از ضبط، به متن مکتوب تبدیل شد و طی فرایند چندمرحله‌ای کدگذاری باز، محوری و انتخابی، ساختار تحلیل شکل گرفت. برای اطمینان از پایایی داده‌ها، دو کدگذار همکار به‌طور جداگانه بخشی از داده‌ها را کدگذاری کردند که توافق درونی آنها به ترتیب ۸۶ و ۸۸ درصد بود. این عدد بالاتر از حداقل مطلوب ۶۰ درصد برای مطالعات کیفی است. سرانجام، با رسیدن به نقطه اشباع نظری، گردآوری داده پایان یافت و مدل نهایی براساس همپوشانی یافته‌های نظری و میدانی تدوین شد.
تحلیل داده‌ها به شناسایی ۱۷ مضمون کلیدی منجر شد که نقش مستقیم در ایجاد یا بازتولید سرمایه نمادین رهبران فرهنگی دارند. این مضامین شامل گستره‌ای از عوامل فردی، سازمانی و شبکه‌ای بودند. از ویژگی‌های شخصیتی مانند اخلاق، تواضع و اعتمادبه‌نفس، تا توانمندی‌های تخصصی در مدیریت و شبکه‌سازی. برای‌مثال، «تیم‌سازی و شبکه‌سازی» به‌عنوان عاملی مؤثر در گسترش دامنه نفوذ رهبر شناسایی و «برندسازی شخصی» ابزاری کلیدی برای تثبیت تصویر مثبت از رهبر در اذهان ذی‌نفعان تلقی شد.
در گام بعدی، این ۱۷ مضمون به ۹ مضمون یکپارچه‌کننده و سرانجام به ۵ مضمون کلان تجمیع شدند: ارتباطات اجتماعی (شامل اعتماد، حمایت متقابل و شبکه‌سازی)، برندسازی شخصی، شایستگی (تخصصی، رفتاری و هوشی)، عملکرد موفق، و ویژگی‌های فردی (اخلاقی و اعتقادی). بررسی نسبت اهمیت این مضامین نشان داد که «شایستگی» مهم‌ترین بنیان سرمایه نمادین پایدار است. درواقع، رهبر زمانی می‌تواند اعتبار و نفوذ خود را تثبیت کند که ابتدا در حوزه‌های تخصصی و رفتاری به سطحی از مهارت برسد که به تولید عملکرد موفق و قابل رؤیت در سازمان بینجامد. این موفقیت سپس ازسوی بالادستان و شبکه‌های اثرگذار به رسمیت شناخته شده و به شکل «افتخارات سازمانی» در حافظه جمعی سازمان جای می‌گیرد.
افزون‌براین، شهرت مثبت و پایدار و توانایی انتقال پیام سازمانی در قالب تبلیغات هدفمند یا روایت‌پردازی، از طریق برندسازی شخصی، موجب تقویت مؤلفه‌های دیگر می‌شود. همچنین، یافته‌ها نشان می‌دهد دارایی‌های اقتصادی گرچه نقش مستقیم در ایجاد سرمایه نمادین ندارند، اما به‌عنوان تسهیل‌گر، زمینه رشد سایر مؤلفه‌ها را فراهم می‌آورند. براساس این نتایج، مدل نهایی پژوهش ترسیم شد که در آن، جریان شکل‌گیری سرمایه نمادین از شایستگی آغاز و از طریق عملکرد موفق، افتخارات، و برندسازی، به توسعه ارتباطات اجتماعی منجر می‌شود.
پژوهش حاضر با تمرکز بر رهبران فرهنگی ایرانی، ابعادی را روشن کرده که پیش‌تر در ادبیات داخلی کمتر به‌صورت یکپارچه بررسی شده بود. یافته‌ها نشان می‌دهد که در چنین سازمان‌هایی، مشروعیت و نفوذ رهبران به‌شدت به عوامل نمادین و غیرمادی وابسته است و صرف منابع مالی یا جایگاه رسمی، تضمین‌کننده موفقیت نیست. این نتایج همسو با نظریه بوردیو تأکید می‌کند که سرمایه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در صورت مدیریت راهبردی، قابلیت تبدیل به سرمایه نمادین را دارند و این سرمایه نمادین است که می‌تواند به پایداری قدرت منجر شود.
براساس مدل نهایی، اقدامات مدیریتی باید از تقویت شایستگی‌های چندبعدی آغاز شود؛ زیرا این عامل نه‌تنها مبنای عملکرد موفق، بلکه پیش‌شرط ایجاد شهرت و افتخارات معتبر است. پیشنهاد می‌شود که سازمان‌های فرهنگی برنامه‌های آموزشی منسجم در حوزه مهارت‌های تخصصی، رفتاری و ارتباطی برای مدیران خود طراحی کنند و افزون‌برآن، از ابزارهای برندسازی شخصی، روایت‌پردازی سازمانی و ایجاد شبکه‌های حمایتی برای تثبیت تصویر مثبت رهبر استفاده کنند.
همچنین، یافته‌ها نشان می‌دهد ارزش‌های اخلاقی و اعتقادی رهبر، به‌ویژه در سازمان‌های فرهنگی با ماهیت ارزشی، نقش ‌انکارناپذیری در جلب اعتماد و حمایت ایفا می‌کند. بنابراین، انتخاب و پرورش مدیران باید با ارزیابی دقیق این مؤلفه‌ها همراه باشد. از منظر پژوهشی، این مطالعه مدلی بومی و کاربردی ارائه می‌دهد که می‌تواند مبنای تحقیقات آتی در حوزه‌های میان‌رشته‌ای مانند مدیریت استراتژیک، جامعه‌شناسی سازمان و رهبری تحول‌گرا قرار گیرد. همچنین، قابلیت تعمیم مدل به سایر سازمان‌های ایرانی، مشروط به انطباق با زمینه فرهنگی و ساختاری آنها، باید در مطالعات آینده بررسی شود. در سطح کلان، ادغام ملاحظات سرمایه نمادین در سیاست‌گذاری فرهنگی کشور، می‌تواند ضمن ارتقای بهره‌وری، سرمایه اجتماعی و انسجام ملی را نیز تقویت کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the Dimensions and Components of Symbolic Capital for Leaders in Iranian Cultural Organizations: A Thematic Network Mapping

نویسندگان [English]

  • Hasan Salehi 1
  • Ehsan Rahimi 2
1 Ph.D. in Organizational Behavior Management, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran
2 . Faculty Member, Department of Information and Knowledge Dissemination, Research Institute for Information Management and Islamic Documents, Islamic Sciences and Culture Academy, Qom, Iran.
چکیده [English]

Extended Abstract
 
Introduction and Objectives: In recent decades, postmodern intellectual movements and interpretive approaches in the social sciences—particularly in management studies—have led to a profound shift in the understanding of leadership, influence, and authority. Contemporary perspectives emphasize that leadership is not solely defined by formal hierarchical positions, but also by mental constructs, social symbols, and the meaning-making processes embedded in organizational culture. Within this framework, one of the most critical concepts is symbolic capital, introduced by Pierre Bourdieu, which explains how legitimacy, recognition, and influence are established and maintained in social relationships. Symbolic capital encompasses intangible resources, including social credibility, reputation, honors, and trust, enabling leaders to exert influence without relying on coercion or formal authority.
In the context of Iranian cultural organizations, a persistent challenge is low organizational productivity, often linked to leaders’ limited capacity to influence and inspire employees effectively. Even substantial investments in financial and infrastructural resources have not yielded optimal results, suggesting that symbolic capital among leaders remains underdeveloped or inadequately leveraged. Focusing on the Islamic Propagation Office of the Seminary in Qom, this study aims to identify and analyze the dimensions and components of symbolic capital for cultural leaders and to propose a localized model for its development and application. The primary research question is: How can cultural leaders enhance their influence and effectiveness without relying solely on formal authority or material resources? Addressing this question holds significance both for theoretical insights into leadership and for practical management strategies in cultural organizations.
This research is developmental in purpose and qualitative in nature. It employs thematic analysis to uncover hidden patterns, semantic relationships, and conceptual linkages from heterogeneous data. The analytical framework follows the three-tier thematic model of King and Horrocks, which involves identifying basic themes, clustering them into organizing themes, and deriving overarching or global themes.
The study population comprised experts from cultural organizations and academia with expertise in symbolic capital and leadership. Participants were selected through purposeful sampling, followed by snowball sampling to expand the range of knowledgeable informants. Selection criteria included managerial experience in cultural organizations, specialized research in leadership, and familiarity with sociological theories of capital. Ultimately, eight participants were interviewed, including five senior managers from the Islamic Propagation Office and three university faculty members. Semi-structured, face-to-face interviews averaging 60 minutes were conducted, with open-ended questions encouraging the emergence of nuanced insights and lived experiences.
Interviews were transcribed and analyzed using multiple coding stages (open, axial, and selective coding). To ensure reliability, two independent coders analyzed portions of the data, achieving internal agreement rates of 86% and 88%, surpassing the 60% threshold recommended for qualitative research. Data collection continued until theoretical saturation was reached, and findings were integrated into a final conceptual model.
The analysis identified 17 key themes contributing to the development and sustainability of symbolic capital for cultural leaders. These themes spanned individual, organizational, and network-related factors, including personal traits such as morality, humility, and self-confidence, as well as specialized competencies in management, communication, and network-building. For instance, team-building and networking emerged as a crucial factor for extending a leader’s influence, while personal branding was essential for sustaining a positive reputation among stakeholders.
These 17 themes were synthesized into nine organizing themes, which were further consolidated into five overarching global themes:

Social Communications – encompassing trust, mutual support, and networking;
Personal Branding – reflecting a leader’s ability to maintain credibility and positive recognition;
Competence – including specialized, behavioral, and cognitive skills;
Successful Performance – demonstrating tangible results and achievements;
Personal Characteristics – ethical and belief-based attributes that underpin moral authority.

Analysis revealed that competence serves as the foundational element for building symbolic capital. Leaders first achieve credibility and influence through their specialized expertise and behavioral proficiency, which generate visible successful performance. These accomplishments are then recognized by authorities and networks, becoming institutionalized as organizational honors within the collective memory of the organization.
Furthermore, maintaining a positive reputation and communicating organizational messages effectively through storytelling or targeted publicity reinforces other components of symbolic capital through personal branding. While economic resources do not directly produce symbolic capital, they function as enablers that facilitate the development and application of other intangible assets. The final model depicts the formation of symbolic capital as beginning with competence, followed by successful performance, organizational honors, personal branding, and ultimately, the expansion of social networks and influence.
By focusing on Iranian cultural leaders, this study provides insights into dimensions of leadership that are underexplored in domestic literature. The findings underscore that legitimacy and influence in cultural organizations rely heavily on symbolic and intangible factors, and that formal positions or financial resources alone do not guarantee effectiveness. In line with Bourdieu’s theory, the study highlights that economic, social, and cultural capital, when strategically managed, can be transformed into symbolic capital, which sustains long-term leadership and authority.
The proposed model offers practical implications for managerial development. Organizational strategies should prioritize enhancing multidimensional competencies, as these underpin successful performance, reputation-building, and the accumulation of honors. Cultural organizations are encouraged to design integrated training programs to develop leaders’ technical skills, ethical conduct, communication abilities, and networking strategies. By doing so, leaders can cultivate robust symbolic capital that enables effective influence and organizational success without relying on formal authority alone.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Capital
  • Symbolic Capital
  • Cultural Organization
  • Content Analysis
  • Leadership
 
منابع
ازگلی، محمد (1383). شناخت دانش و مهارت مورد نیاز مدیران فرهنگی کشور. تهران: کمیسیون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
دانایی‌فرد، حسن، و مظفری، زینب (1387). ارتقای روایی و پایایی در پژوهش‎های کیفی مدیریتی: تأملی بر استراتژی‎های ممیزی پژوهشی. پژوهشهای مدیریت، 1(1)، 131-162.
عابدی جعفری، حسن، تسلیمی، محمدسعید، فقیهی، ابوالحسن، و شیخ‌زاده، محمد (1390)، تحلیل مضمون و شبکه مضامین روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، 5(2)، 151-198. 10.30497/smt.2011.163DOI:
فریدونی، سینا (1396). تحلیل و بررسی سبک رهبری ریاست جمهور دولت یازدهم براساس الگوی رهبری سازگارکننده (مطالعه موردی: مذاکرات هسته‌ای با 5+1). پایان‎نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد. دانشگاه امام صادقj، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، گرایش مدیریت دولتی و سیاستگذاری عمومی.
References
Abedi Jafari, Hassan; Taslimi, Mohammad Saeed; Faghihi, Abolhasan; Sheikhzadeh Mohammad (2011). Theme and thematic network analysis: a simple and effective method for explaining patterns in qualitative data, Strategic Management Thought, 5(2), 198-151. [In Persian]. Doi:  10.30497/smt.2011.163
Bourdieu, P. (1979). Symbolic power. Critique of anthropology, 13(4), 77-85. https://doi.org/10.1177/0308275X7900401307
Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In: Richardson JG. In The Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241-258). New York: Greenwood Press.
Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. Readings in economic sociology, In Readings in Economic Sociology, 280-291. DOI:10.1002/9780470755679.ch15.
Bourdieu, P. (1990). The logic of practice. Stanford Univ Pr
Bourdieu, P. (1993). Social Sense. Frankfurt: Suhrkamp.
Bourdieu, P. (1998). Practical Reason: On the Theory of action. cambridge: Polity press.
Bourdieu, P. (2005). Principles of an economic anthropology (Vol. 2). The handbook of economic sociology.
Danaeifard, Hassan; Mozaffari, Zeinab (2008). Improving Validity and Reliability in Qualitative Management Research: A Reflection on Research Audit Strategies. Management Research, 1(1), 131-162. [In Persian].
De Clercq, D., & Voronov, M(2009). Toward a practice perspective of entrepreneurship: Entrepreneurial legitimacy as habitus. International Small Business Journal , 27(4), 395-41. DOI:10.1177/0266242609334971
Drucker, P. F. (1996). Your leadership is unique. Leadership, 17(4), 54-55.
Fereydouni, Sina. (2017). Analysis and study of the leadership style of the 11th President of the government based on the adaptive leadership model (case study: nuclear negotiations with 5+1). Unpublished master’s thesis. Imam Sadeq University (AS), Faculty of Islamic Studies and Management, Public Management and Public Policymaking Orientation. [In Persian]
Gergs, H. (2003). Economic, Social, and Symbolic capital. ternational Studies of Management and organization, 33(2), 22-48. DOI:10.1080/00208825.2003.11043680.
Jayawarna, D., Jones, O., & Macpherson, A(2014). Entrepreneurial potential: The role of human and cultural capitals. International Small Business Journa , 32(8), 918-943. DOI:10.1177/0266242614525795.
McCleskey, J. A. (2014). Situational, transformational, and transactional leadership and leadership development. Journal of Business Studies Quarterly, 5(4), 117-130.
Ozbiglin, M., & Tatli, A. (2005). Book review essay: Understanding Bourdieu’s contribution to organization and management studies. Academy of Management Review, 30, 855–877. DOI:10.2307/20159172
Ozgoli, Mohammad. (2004). Identifying the knowledge and skills required by the country’s cultural managers. Tehran: Cultural Commission of the Secretariat of the Supreme Council of the Cultural Revolution. [In Persian].
Poroli, Behrouz, Nouri, Akram, Hosseini, Mirshel. (2017). Leadership in the Organization: Leadership Techniques and Theories with an Applied Approach. Tehran: Mehraban Publishing. [In Persian]
Pret, T., Shaw, E., & Drakopoulou Dodd, S. (2016). Painting the full picture: The conversion of economic, cultural,social and symbolic capital. International Small Business Journal, 34(8), 1004-1027. DOI:10.1177/0266242615595450
Randle, K., Forson, C., & Calveley, M. (2014). Towards a Bourdieusian analysis of the social composition of the UK film and television workforce. Work, Employment & Society, 29(4). DOI:10.1177/0950017014542498.
Schnackenberg, A. K. (2016). Symbolic management: Developing and deploying symbolic capital for strategic advantage. Academy of Management Proceedings, 2016(1), 17648. https://doi.org/10.5465/AMBPP.2016.17648abstract
Sinkovics, R.R. (2008). Enhancing the Trustworthiness of Qualitative Research in International Business. MIR, 48(6), 689-714. https://doi.org/10.1007/s11575-008-0103-z.
Tatli, A., Vassilopoulou, J., Özbilgin, M (2014). A Bourdieuan relational perspective for entrepreneurship research. Journal of Small Business Management, 52(4), 615-632. https://doi.org/10.1111/jsbm.12122.
Twining, J. (2000). A Naturalistic Journey into the Collaboratory: In Search of Understanding for Prospective Participants. Denton, Texas Woman’s University.