شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های سرمایه نمادین برای رهبران در سازمان‌های فرهنگی ایران(ترسیم شبکه مضامین)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه لرستان

2 گروه اشاعه اطلاعات و دانش، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم

10.30471/soci.2025.10940.2069

چکیده

سرمایه نمادین مفهومی است که تحت تأثیر رویکردهای تفسیری و پست مدرن در ادبیات جامعه شناختی مدیریت مطرح گردید و در ایجاد مشروعیت و مقبولیت یک فرد در سازمان، به ویژه رهبران، ایفای نقش می‌کند. مسئله اصلی این پژوهش، فهم و بهره گیری از سرمایه نمادین جهت افزایش نفوذ و اثرگذاری مدیران بر زیردستان در راستای افزایش بهره وری در سازمان های فرهنگی است. پژوهش حاضر ماهیتی توسعه ای و از نوع کیفی و مورد مطالعه آن، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است. گردآوری داده ها جهت فهم مؤلفه های سرمایه نمادین در سازمان های فرهنگی، از طریق مصاحبه با 8 نفر از خبرگان شامل 5 نفر از مدیران مجموعه و 3 نفر از اعضای هیئات علمی دانشگاهی انجام گرفته و تحلیل داده ها نیز با بهره گیری از روش تحلیل مضمون صورت پذیرفته است. تحلیل یافته های این پژوهش حاکی از آن است که برای شکل گیری سرمایه نمادین در رهبران سازمان های فرهنگی مهمترین عامل شایستگی های او است، در سطوح بعدی خروجی ها و نتایج و سپس کسب افتخارات سازمانی جای دارند، که با تبلیغات و برند سازی شخصی می تواند زمینه ی ایجاد دارایی های اقتصادی ملموس و ناملموس، سرمایه اجتماعی(اعتماد، حمایت) و شهرت را به عنوان ثمرات سرمایه نمادین برای رهبر ایجاد کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the dimensions and components of symbolic capital for leaders in Iranian cultural organizations (drawing a network of themes)

نویسندگان [English]

  • hasan salehi 1
  • ehsan rahimi 2
1 Lorestan university
2 Department of Information and Knowledge Dissemination, Islamic Science and Culture Research Institute, Qom, Iran
چکیده [English]

Symbolic capital is a concept that was raised under the influence of interpretive and postmodern approaches in the sociological literature of management and plays a role in creating the legitimacy and acceptability of an individual in the organization, especially leaders. The main issue of this research is understanding and utilizing symbolic capital to increase the influence and impact of managers on subordinates in order to increase productivity in cultural organizations. The present research is of a developmental and qualitative nature and its case study is the Islamic Propaganda Office of the Qom Seminary. Data collection to understand the components of symbolic capital in cultural organizations was carried out through interviews with 8 experts, including 5 managers of the complex and 3 members of the academic faculty, and data analysis was also carried out using the content analysis method. The analysis of the findings of this study indicates that the most important factor for the formation of symbolic capital in leaders of cultural organizations is their competencies. At the next levels are outputs and results, and then the acquisition of organizational honors, which, through advertising and personal branding, can create the basis for the creation of tangible and intangible economic assets, social capital (trust, support), and reputation as the fruits of symbolic capital for the leader.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Capital
  • symbolic capital
  • cultural organization
  • content analysis
  • leadership