بررسی تجربۀ زیسته طلاب از آموزۀ «تضمین شدنِ روزی طالبان علم»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم- گروه فرهنگ و ارتباطات

2 ندارد

10.30471/soci.2025.10897.2062

چکیده

یکی مسائل مهم دوران تحصیل علم و دانشجویی تأمین معیشت است؛ زیرا فرد به دلیل اشتغال به تحصیل و نیاز به فراغت خاطر فرصت کافی برای کار و کسب درآمد ندارد. این در حالی است که آموزه‌ای در میان طلاب حوزه علمیه وجود دارد که با تکیه بر مستندات حدیثی معتقدند: خداوند روزی جویندگان دانش و طلاب را تضمین کرده است. به‌زعم آن‌ها کسی که وارد حوزه علمیه می‌شود، فقط باید به امور طلبگی؛ نظیر درس خواندن، مباحثه، تبلیغ و تدریس مشغول باشد و اصلاً به دنبال کار کردن برای تأمین معاش خود نباشد. سؤال اصلی این پژوهش این است که طلاب حوزه علمیه قم این آموزه را چگونه در زندگی خود تجربه کرده‌اند؟ نگارنده با بهره‌گیری از روش میدانی، از فنون مختلف «مصاحبه با طلاب»، «مشاهدۀ مشارکتی» و «اسناد نوشتاری» به اطلاعات تجربه زیسته طلاب دست یافته است. برای تحلیل اطلاعات جمع‌آوری‌شده و طبقه‌بندی آن‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد، طلاب تجربه‌های یکسانی از آموزۀ تضمین معیشت «دانشجو/ طلاب» ندارند. طلاب به سه گونه «معتقد مطلق»، «غیر معتقد» و «اعتقاد مشروط» تقسیم می‌شوند. برخی باورمندان، تضمین معیشت را به مؤلفه‌هایی همانند؛ «جدیت در تحصیل و طلب دانش»، «عمل به وظیفه»، «توکل»، «توسل به خدا و اولیاء»، «تلبس/ پوشیدن لباس روحانیت»، «تقوای الهی»، «اخلاص» و «قناعت» مشروط نموده‌اند.

کلیدواژگان: معیشت طلاب، طالب علم، روزی، دانشجو، طلاب، حوزه علمیه

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying the Lived Experience of Students of the Doctrine of “Guaranteed Livelihood for Students of Religious Knowledge”

نویسندگان [English]

  • karim khanmohammadi 1
  • Mahdi Sanatpour Amiri 2
1 Professor of Culture and Communications, Department of Cultural Studies and Communications, Baqir al-Olum University, Qom, Iran.
2 non
چکیده [English]

Abstract

One of the important issues during the period of studying science and student life is securing a livelihood; because an individual does not have enough time to work and earn an income due to his/her studies and need for leisure. This is while there is a doctrine among the seminary students that, relying on hadith documents, believes that God has guaranteed the livelihood of those who seek knowledge and students. According to them, a person who enters the seminary should only be engaged in scholarly affairs such as studying, debating, preaching, and teaching and should not seek to work to earn a living at all. The main question of this research is how the students of the Qom seminary have experienced this doctrine in their lives? Using the field method, the author has obtained information about the lived experience of the students through various techniques of “interviewing students”, “participatory observation”, and “written documents”. The content analysis method was used to analyze the collected data and classify them. The results of the study show that students do not have the same experiences with the doctrine of securing the livelihood of "students". Students are divided into three types: "absolute believers", "non-believers" and "conditional believers". Some believers have conditioned the securing of livelihood to components such as; "seriousness in studying and seeking knowledge", "fulfilling one's duty", "trust", "appeal to God and the saints", "wearing the robes of the clergy", "divine piety", "sincerity" and "contentment".



Keywords: student livelihood, student of knowledge, livelihood, students, seminary

کلیدواژه‌ها [English]

  • student livelihood
  • livelihood
  • students
  • seminary