تأثیر نگرش‌ دینی بر ارزیابی مدارک بازیابی شده (مطالعه موردی پژوهشگران عرصه فیلمنامه‌نویسی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

تأثیر نگرش‌ دینی بر ارزیابی مدارک بازیابی شده (مطالعه موردی پژوهشگران عرصه فیلمنامه‌نویسی)

چکیده

مقدمه و اهداف: هدف اصلی پژوهش حاضر، کشف تأثیر نگرش‌ دینی پژوهشگران عرصه فیلمنامه‌نویسی بر ارزیابی مدارک بازیابی‌شده هنگام جستجو است. فیلمنامه‌نویسان به‌عنوان ستون اصلی اثر تلویزیونی و سینمایی می‌توانند بر ذائقه مخاطب و تفکرات دینی آنها اثر بگذارند و نیز نوع نگرش دینی آنها و پژوهشگرانی که در تبیین فیلمنامه کمک می‌کنند، بر رفتار آنها می‌توانند مؤثر باشند. ازاین‌رو، این پژوهش درصدد است نشان دهد نگرش دینی این افراد چه تأثیری بر جستجوی آنها در پایگاه‌های اطلاعاتی و ارزیابی آنها از مدارک بازیابی‌شده خواهد داشت؛ زیرا سرانجام این ارزیابی توسط آنها، مستقیماً بر نوع متن فیلمنامه و دیالوگ‌هایی اثر خواهد داشت که قرار است نوشته شود. ازسوی‌دیگر با توجه به اینکه ارزیابی مدارک بازیابی‌شده توسط کاربر نهایی انجام می‌شود، ازاین‌رو، شرایطی که کاربر در آن قرار دارد بر ارزیابی او اثر می‌گذارد. پژوهشگر درصدد است بررسی کند که آیا پیوندی بین اعتقادات، باورها، اعمال دینی، و رویکردهای دینی پژوهشگران عرصه فیلمنامه‌نویسی و عملکرد جستجوی اطلاعات آنها وجود دارد یا خیر. انواع تحقیقات در زمینه شاخص‌های دین‌داری انجام شده اما در عرصه تولید محتوا در رسانه‌ها که بخش عظیم خوراک فکری جامعه از این طریق تأمین می‌شود هیچ پژوهشی انجام نشده و تأثیر دین‌داری بر رفتار تولیدکنندگان محتوا بررسی نشده است. سؤالی که قرار است به آن پاسخ داده شود این است که ابعاد نگرش‌دینی (اعتقادی، مناسکی، عاطفی و پیامدی) پژوهشگران فیلمنامه‌نویسی بر ارزیابی آنان از مدارک بازیابی‌شده چه اثری دارد.
روش: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است و از رویکرد کمی (روش پیمایشی توصیفی) جهت جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده است. جامعه‌آماری، شامل 43 نفر از پژوهشگران عرصه فیلمنامه‌نویسی تلویزیون و سینما هستند (روش ‌سر‌شماری). جهت سنجش ابعاد نگرش دینی (باورها و اعتقادات دینی، اعمال دینی، عواطف دینی و آثار دینی) از پرسش‌نامه دین‌داری گلاک و استارک استفاده شد که این پرسش‌نامه شامل 26 گویه است که در چهار بعد اعتقادی (7 گویه)، بعد عاطفی (6 گویه)، بعد پیامدی (6 گویه) و بعد مناسکی (7 گویه) تدوین شده است. در تحقیق حاضر جهت آماده کردن محیط آزمایشی و شبیه‌سازی محیط و نیاز اطلاعاتی واقعی برای پژوهشگران، وظایف کاری طراحی شد. برای هر کاربر یک سناریو تعریف شد و براساس آن به جستجوی منابع اطلاعاتی مورد نیاز پرداخت. مهم‌ترین مقیاس‌ها و خرده‌مقیاس‌های سنجه ارزیابی مدارک بازیابی‌شده در تحقیق حاضر «عملکرد جستجوی اطلاعات» و «عملکرد تعاملی» در نظرگرفته شد. هر وظیفه کاری شامل یک سناریو و درخواست است که مشخص می‌کند هر کاربر چه کاری باید انجام دهد. پژوهشگران پس از مطالعه دقیق سناریو و درخواست، ابتدا جستجوهایی را در موضوع سناریو و درخواست خود انجام دادند و سپس مقالات مرتبط با سناریو را براساس معیارهای پرسش‌نامه سنجش ربط مدارک بازیابی‌شده، ارزیابی کردند. مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی مدارک، عملکرد جستجوی اطلاعات (استفاده از موتورهای کاوش، تعداد منابع اطلاعاتی گزینش‌شده و تعداد صفحات مشاهده‌شده در هر پایگاه اطلاعاتی) و عملکرد تعاملی (تشخیص شهرت تولیدکننده محتوا، تشخیص قابل درک بودن و جدید بودن محتوا و میزان رضایت کاربر و زمان صرف‌شده جهت جستجو) بود.
نتایج: این پژوهش به تأثیر نگرش‌های دینی (بعد مناسکی، بعد تجربی، بعد پیامدی و بعد عاطفی) بر ارزیابی مدارک بازیابی‌شده توسط پژوهشگران عرصه فیلمنامه‌نویسی می‌پردازد. ارزیابی مدارک به معنای قضاوت کاربران درباره مدارک بازیابی‌شده حاصل از جستجویشان است که آن مدارک بازیابی‌شده تا چه حد با نیاز اطلاعاتی آنها مرتبط است. نتایج نشان می‌دهد بافت دینی جامعه می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر ارزیابی ربط مدارک بازیابی‌شده داشته باشد. یافته‌ها نشان می‌دهد عملکرد جستجوی اطلاعات، میانگین بالاتری دارد. بعد مناسکی (B=0.400) و اعتقادی (B=0.262) می‌توانند به‌عنوان پیش‌بین‌های معنادار برای ارزیابی مدارک بازیابی‌شده عمل کنند. ضریب بتا در بعد مناسکی (0.400) نشان می‌دهد هر واحد افزایش در نمره بعد مناسکی (مانند نماز، روزه، شرکت در مراسم مذهبی)، احتمال ارزیابی مثبت مدارک بازیابی‌شده را 40 درصد فزایش می‌دهد. این یافته تأیید می‌کند که انجام مناسک دینی، به‌طور مستقیم بر قضاوت پژوهشگران درباره محتوای بازیابی‌شده تأثیر می‌گذارد. ضریب بتا در بعد اعتقادی (0.262) حاکی از این است که باورهای دینی (مانند اعتقاد به خدا، معاد، یا شریعت) نیز تأثیر مثبت اما ضعیف‌تری دارد. این مطلب نشان می‌دهد پژوهشگرانی که باورهای دینی قوی‌تری دارند، ممکن است ناخودآگاه معیارهای دینی را در ارزیابی مدارک بازیابی‌شده دخالت دهند. اما بعد پیامدی (B=-0.057) و عاطفی (B=-0.021) تأثیر معناداری بر ارزیابی مدارک بازیابی‌شده ندارند. بدین معنا که عواطف، تصورات و احساسات مربوط به رابطه معنوی با خدا، و آگاهی دینی پژوهشگران نمی‌تواند ارزیابی مدارک بازیابی‌شده را پیشگویی کند.
بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد شاخص‌های مناسکی و اعتقادی می‌توانند ارزیابی مدارک بازیابی‌شده توسط پژوهشگران را پیش‌بینی کنند؛ زیرا سطح معناداری در آنها به‌ترتیب 02/0 و 03/0 است و با توجه به ضرایب بتا، تأثیر بعد مناسکی بیش از بعد اعتقادی است؛ اما دو بعد پیامدی و عاطفی بر ارزیابی مدارک بازیابی‌شده اثر ندارند. بنابراین در ارزیابی مدارک بازیابی‌شده، صرفاً نباید به الگوریتم‌های بازیابی اطلاعات پایگاه‌های اطلاعاتی اکتفا کرد. بلکه باید در نظر داشت که کاربر، در تصمیم‌گیری و سنجش میزان مرتبط بودن مدارک بازیابی‌شده، نقش مستقیم ایفا می‌کند.
بردبار و کشاورز (1402) به این نتیجه رسیدند که رابطه معناداری بین بعد اعتقادی با مثبت‌اندیشی پرستاران و اتخاذ تصمیمات مناسب در زمینه بهبود وضعیت بیماران وجود دارد که با نتایج تحقیق حاضر هم‌راستاست؛ اما نتیجه پژوهش جعفری کادیجانی و معدنی (1402) با نتایج پژوهش حاضر همخوانی ندارد؛ زیرا آنها به این نتیجه رسیدند که مؤلفه پیامدی، بیشترین نقش را در اعتیاد اینترنتی و انتخاب صفحات نامرتبط با نیاز اطلاعاتی توسط دانش‌آموزان داشته است.
لوئیس[1] و همکاران (2011) به این نتیجه رسیدند که مؤلفه‌های اصلی دین‌داری مانند احساس هویت دینی و مناسک مذهبی بیشترین میزان ارتباط را با میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی دارد. یافته‌های تحقیق‌کینلی[2] (2012) که حاکی از رابطه مثبت و معنادار بین سبک‌های شناختی کاربران و رفتار اطلاع‌یابی آنان است، با نتایج تحقیق حاضر همسو است. به طراحان نظام‌های بازیابی اطلاعات پیشنهاد می‌شود تا بافت دینی جامعه‌ای را در نظر بگیرند که قرار است از آن سیستم استفاده‌کنند.
تعارض منافع: این مقاله تعارض منافع ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Religious Attitude on the Evaluation of Retrieved Documents: A Case Study of Screenwriting Researchers

نویسنده [English]

  • Faezeh Farhoodi
Assistant Professor, Faculty of Management, Social Sciences and Media, University of Religions and Denominations, Qom, Iran.
چکیده [English]

The main objective of the research was to discover the impact of the religious attitudes of researchers in the field of screenwriting on the evaluation of retrieved documents during searches. Screenwriters, who are considered the main roots of television and cinematic works, can influence the tastes of audiences and their religious thoughts. Moreover, their religious outlook and that of researchers who assist in elucidating screenplays can affect their behavior. Therefore, this research aims to demonstrate how the religious attitudes of these individuals influence their searches in databases and their evaluations of retrieved documents, as ultimately this evaluation by them will directly impact the type of screenplay text and dialogues that are to be written. On the other hand, considering that the evaluation of retrieved documents is performed by the end user, the conditions in which the user finds themselves also affect their evaluation. The researcher seeks to examine whether there is a link between the beliefs, convictions, religious practices, and religious approaches of screenwriting researchers and their information-seeking performance. Various studies have been conducted on indicators of religiosity; however, no research has been done in the field of content production in media, which provides a significant portion of society's intellectual nourishment through this medium, and the impact of religiosity on the behavior of content producers has not been examined. The question that is to be answered is: What effect do the dimensions of religious attitudes (belief-based, ritualistic, emotional, and consequential) among screenwriting researchers have on their evaluation of retrieved documents?
Method: Method of this research is applied in terms of its objective and utilizes a quantitative approach (descriptive survey method) for data collection has been used. The statistical population consists of 43 researchers in the field of television and cinema screenwriting (census method). To measure the dimensions of religious attitudes (religious beliefs and convictions, religious practices, religious emotions, and religious outcomes), the Glock and Stark religiosity questionnaire has been used, which includes 26 items categorized into four dimensions: belief-based (7 items), emotional (6 items), consequential (6 items), and ritualistic (7 items). In the present study, work tasks were designed to 
prepare the experimental environment and simulate real information needs for researchers. A scenario was defined for each user, based on which they searched for the necessary information resources. The most important metrics and sub-metrics for evaluating retrieved documents in this study were "information search performance" and "interactive performance." Each work task included a scenario and a request that specified what each user needed to do. Researchers, after carefully studying the scenario and request, initially conducted searches related to their scenario and request, then evaluated articles pertinent to the scenario based on the criteria from the questionnaire assessing the relevance of retrieved documents. The key indicators for evaluating documents included information search performance (use of search engines, number of selected information sources, and number of pages viewed in each database) and interactive performance (recognition of content producer reputation, discernment of content comprehensibility and novelty, user satisfaction level, and time spent on searching).
Results: This research examined the impact of religious attitudes (ritualistic, experiential, consequential, and emotional dimensions) on the evaluation of retrieved documents by screenwriting researchers. Document evaluation refers to users' judgments about the relevance of the retrieved documents resulting from their searches and how well these documents meet their information needs. The results indicate that the religious context of society can have a significant impact on the evaluation of the relevance of retrieved documents. Findings showed that information search performance has a higher average. The ritualistic (B=0.400) and belief-based (B=0.262) dimensions can act as significant predictors for the evaluation of retrieved documents. The beta coefficient in the ritualistic dimension (0.400) indicates that each unit increase in the score of the ritualistic dimension (such as prayer, fasting, and participation in religious ceremonies) increases the likelihood of a positive evaluation of retrieved documents by 40%. This finding confirms that performing religious rituals directly influences researchers' judgments about the retrieved content. The beta coefficient in the belief-based dimension (0.262) suggests that religious beliefs (such as belief in God, resurrection, or Sharia) also have a positive but weaker impact. This implies that researchers with stronger religious beliefs may unconsciously incorporate religious criteria into their evaluation of retrieved documents. However, the consequential (B=-0.057) and emotional (B=-0.021) dimensions do not have a significant impact on the evaluation of retrieved documents. This means that emotions, perceptions, and feelings related to a spiritual relationship with God, as well as the religious awareness of researchers, cannot predict the evaluation of retrieved documents.
Discussion and Conclusion: The ritualistic and belief-based dimensions can predict the evaluation of retrieved documents by researchers, as their significance levels are 0.02 and 0.03, respectively; considering the beta coefficients, the impact of the ritualistic dimension is greater than that of the belief-based dimension. However, the consequential and emotional dimensions do not affect the evaluation of retrieved documents. Therefore, in evaluating retrieved documents, one should not rely solely on the information retrieval algorithms of databases. It should be noted that the user plays a direct role in decision-making and assessing the relevance of retrieved documents. Bordbār and Keshāvarz (2023) concluded that there is a significant relationship between the belief-based dimension and the optimism of nurses in making appropriate decisions to improve patient conditions, which aligns with the results of the present study. However, the findings of Jafarī Kādijanī and Maʼadanī (2023) do not correspond with the results of this study, as they concluded that the consequential component plays the most significant role in internet addiction and selecting irrelevant pages based on students' information needs. Lewis et al. (2011) found that core components of religiosity, such as religious identity and religious rituals, have the highest correlation with the level of use of virtual social networks. The findings of Kinley (2012), which indicate a positive and significant relationship between users' cognitive styles and their information-seeking behavior, are consistent with the results of this study. It is recommended that designers of information retrieval systems consider the religious context of the society from which users will be drawn.
Conflict of Interest: This article has no conflict of interest.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Evaluation of Retrieved Documents
  • Religious Practices
  • Religious Beliefs
  • Screenwriting Researchers
  • Religious Emotions
  • Religious Attitude
  1. آذریون، پریسا (1397). «بررسی رابطه میزان سواد رسانه‌ای و نگرش دینی دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا». جامعه، فرهنگ و رسانه 7(27): 87-
  2. اسدنیا، ابوالفضل؛ چشمه‌سهرابی، مهرداد؛ شعبانی، احمد؛ عاصمی، عاصفه و محسن طاهری‌دمنه (1400). «شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر آینده بازیابی اطلاعات متنی به روش تحلیل‌تأثیر متقابل روندها». پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات 36(3): 861-
  3. امامی میبدی، منصور و اباذر اشتری (1398). «دین و تحقق رفتار شهروندی سازمانی: مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان». فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی 11(3): 31-
  4. بابایی، محبوبه و مهدی حسینی (1394). «رابطه بین میزان پایبندی به ارزش‌های دینی و میزان احساس امنیت اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر دیواندره». مطالعات علوم اجتماعی ایران 12(45): 1-
  5. بازیاردیزآبادی، مهدی؛ سیر، زهره؛ اکبرزاده، زینب؛ قادری، محمد؛ تاجرمشائی، پدرام و غلامرضا اسماعیلی (1400). «میانجی‌گری عمل به باورهای دینی در تأثیرگذاری رفتار سیاسی مدیران بر وجدان کاری کارکنان شهرداری شهرستان قائمشهر». ششمین کنفرانس بین المللی مطالعات نویت مدیریت و حسابداری.
  6. بردبار، نبی‌الله و مرتضی کشاورز (1402). «بررسی تأثیر نگرش دینی بر مثبت‌اندیشی و سلامت روان پرستاران بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر». روانشناسی و علوم رفتاری ایران 33، 18-
  7. پیرملکی، پویا (1397). «دین و مدیریت، مطالعه سیستماتیک و ارائه مدل مفهومی». پایان‌نامه دکتری، دانشگاه خوارزمی، تهران.
  8. تاجیک‌اسماعیلی، سمیه (1399). «پیش‌بینی میزان دین‌داری دانش‌آموزان براساس وابستگی به اینترنت و باور به دنیای عادلانه». دوفصلنامه دین و ارتباطات 27(2): 29-
  9. تافته، مسعود (1395). «جایگاه پژوهش سینمایی در سینمای داستانی ایران؛ با تمرکز بر سینمای پس از انقلاب». پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته هنرهای نمایشی، دانشگاه هنر تهران، دانشکده سینما و تئاتر.
  10. جعفری کادیجانی، نسرین و نادره معدنی (1402). «نقش نگرش مذهبی، حمایت اجتماعی و حالات خلقی در پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت دانش‌آموزان مقطع متوسطه». علوم تربیتی از دیدگاه اسلام 11(23): 155-
  11. چهاردولی، عباس و مهدی یوسف‌وند (1398). «واکاوی نقش جهت‌گیری دینی در خودکنترلی رفتارهای آموزشی دانشجویان با اعمال نقش تعدیل‌کنندگی مثبت‌انگاری تحصیلی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه عالی دفاع ملی)». کنفرانس ملی آینده‌پژوهی، مدیریت و توسعه پایدار. تهران.
  12. خدایاری‌فرد، محمد (1392). پرسش‌نامه 40 سوالی سنجش نگرش مذهبی ]پرسش‌نامه]. دانشگاه تهران.
  13. خرد، مهدی (1394). «انواع شیوه‌های پژوهش برای تولید فیلم مستند». پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، رشته هنر، دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
  14. خشوعی، مهدیه سادات (1394). «راهکارهای مدیریت آستان مقدس حضرت محمدهلال ابن علیj در توسعه فرهنگ دینی دانشگاه‌ها». کنگره ملی حضرت محمد هلال ابن علیj. قم.
  15. خواجه‌نوری، بیژن؛ مساوات، ابراهیم و مریم مؤذنی (1391). «مذهب و رفتار مصرف‌کننده». زن و جامعه 3(3): 79-
  16. درخشنده، پوران (1399). نقش پژوهش در فیلم‌های اجتماعی بسیار مهم است. خبرگزاری میزان.
  17. سراج‌زاده، محمدعلی؛ محمدی، محمدتقی و محمدرضا شریفی. (1392). پرسش‌نامه 103 سوالی سنجش نگرش دینی. [پرسش‌نامه]
  18. سیف نراقی، مریم و عزت‌الله نادری (1400). روش‌های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. چاپ هجدهم. تهران: انتشارات ارسباران.
  19. صافدل، علی؛ شجاعی زند، مهدی و حسین زمانی فراهانی. (1393). پرسش‌نامه استاندارد40 سوالی دینداری اسلامی. [پرسش‌نامه]
  20. ظریف قاسمیان، نعیمه؛ فتاحی، رحمت‌الله و محسن نوکاریزی (1399). «بررسی معیارهای قضاوت ربط تصاویر بازیابی‌شده در موتور کاوش گوگل از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد». کتابداری و اطلاع رسانی، 23(1): 104-
  21. عابدی، ابراهیم؛ فقیهی، علینقی؛ مصدق، هادی و حسن انصاری (1399). «رابطه نگرش دینی با عملکرد تحصیلی؛ نقش میانجی تنیدگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه گیلان». مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی 5(4): 89-108.
  22. عابدینی، یاسمین و نگین برات دستجردی (1393). «رابطه دین داری و هوش معنوی و تأثیر آنها بر عملکرد تحصیلی دانشجویان». رویکردهای نوین آموزشی 9(1): 37-
  23. غفاری، رحمان و مژگان قنبری گرمستان (1397). «سیمای سازمان اسلامی متعالی در پرتو فضیلت سازمانی و رفتار محبت آمیز دینی: کهن الگوی سازمان شاداب». فصلنامه مدیریت اسلامی 26(3): 105-
  24. فرهودی، فائزه (1388). «بررسی تأثیر حالات روانی کاربران بر میزان تشخیص ربط مدارک بازیابی‌شده هنگام جستجو». پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات ۲۴(4): ۵۳-۶۷.
  25. فرهودی، فائزه (1398). «تأثیر نگرش‌های فرهنگی دانشجویان‌کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی بر قضاوت ربط: براساس شاخص‌های نگرش فرهنگی هافستد». پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات 34(3): 1399-
  26. فرهودی، فائزه و نجلا حریری (1392). «تأثیر ویژگی‏های شخصیتی کاربران بر قضاوت ربط». پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات ۲۹(۲): ۳۱۷-۳۳۱.
  27. قنواتی، علیرضا (1401). «تأثیر دین‌داری، ریسک درک‌شده بر قصد تمکین با مالیات با توجه به نقش میانجی نگرش مالیات‌دهندگان». پایان‌نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی زند، شیراز.
  28. کیانی، محمدرضا (1391). «رویکردهای ارزیابی نظام‌های بازیابی‌اطلاعات: پس‌زمینه و چشم‌انداز پیش‌رو». کتابداری و اطلاع‌رسانی 16(2): 243-
  29. محمدیان، عباس؛ قائدی، محمدرضا و سجاد نیکخو (1399). «اولویت‌بندی عوامل دینی مؤثر بر رفتار و نگرش کاربران فضای مجازی به کمک فرایند تحلیل شبکه‌ای ANP». جامعه‌شناسی ارتباطات 1(2): 27-
  30. مکی‌زاده، فاطمه و زاهد بیگدلی (1393). «نظریه شناخت اجتماعی: رویکردی مؤثر در رفتارهای اطلاعاتی». کتابداری و اطلاع‌رسانی 4(2): 131-
  31. ناصری، میلاد؛ کاوه، فرزانه و علی ربانی (1395). «مطالعه چگونگی نگرش دانشجویان به دین (مدلی براساس نظریه زمینه‌ای GT)». جامعه‌شناسی کاربردی 27(4): 79-
  32. نباتی، علی و غلامرضا خدیوی (1397). «بررسی ارتباط میزان استفاده از رسانه‌های جدید ارتباطی و میزان دین‌داری جوانان 18-29 سال شهر مشهد». زندگی ناب 5(16): 165-
  33. نعمتی، سمیه؛ علیپور حافظی، مهدی؛ باب‌الحوائجی، فهیمه؛ حریری، نجلا و فاطمه فهیم‌نیا (1400). «ارائه چارچوبی برای بازیابی تعاملی اطلاعات در کتابخانه‌های دیجیتال مبتنی‌بر نظریه شناختی -اجتماعی». پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات 37(1): 135-
  34. یاری، شیوا و علیرضا نوروزی (1399). «هیجان‌ها و نظریه‌های هیجان در بازیابی اطلاعات؛ شناخت نقش‌ها و کاربردها». پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی 10(2): 297-
  35. Ābedī, Ebrahim, Faghihī, Ali Naghī, Mosad'diq, Hadī, & Ansārī, Hassan. (2020). The relationship between religious attitude and academic performance: The mediating role of academic stress among students at the University of Gilan. Journal of Applied Issues in Islamic Education, 5(4), 89-108. [In Persian]

https://qaiie.ir/search.php?slc_lang=fa&sid=1.

  1. Ābedinī, Yāsamin, & Barāt Dastjerdī, Negin. (2014). The relationship between religiosity and spiritual intelligence and their impact on academic performance of students. New Educational Approaches, 9(1), 37-52. [In Persian]

https://nea.ui.ac.ir/article_19110.html.

  1. Amram, Y. (2007, August 17-20). The seven dimensions of spiritual intelligence: An ecumenical, ground theory. Paper presented at 115th annual conference of the American psychological association, sanfrancisco, CA
  2. Asad-niā, A., Cheshmeh Sohrabi, M., Shabānī, A., Aʼasemi, A., & Tāheri Demneh, M. (2021). Identifying key factors affecting the future of text information retrieval using cross-impact analysis method. Iranian Journal of Information Processing and Management, 36(3), 861-892. https://jipm.irandoc.ac.ir/article_699642.html. [In Persian]
  3. Ayranic, E., & Semersioz, F. (2011). The relationship between spiritual Leadership and Issues of spirituality and Religiosity: A study of top Turkish manager. International Journal of Business and Management, 6(4), 136-149
  4. Azarion, Parisa (2018). Investigating the Relationship between Media Literacy and Religious Attitudes of Students at the Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University. Journal of Society, Culture, and Media, 7(27): 87-99 https://www.jscm.ir/article_80260.html. [In Persian]
  5. Baba'yī, Mahboubeh & Hosseini, Mehdi (2015). The relationship between adherence to religious values and the sense of social security among students of Payame Noor University in Divandareh. Journal of Iranian Social Studies, 12(45). https://sanad.iau.ir/Journal/aukh/Article/1075437/FullText. [In Persian]
  6. Baziār'dizabadi, Mahdi, Zahra, Akbarzadeh, Zeinab, Ghaderi, Mohammad, Tajarmashai, Pedram, & Esmaeili Gholamreza (2021, September 21). The mediating role of religious beliefs in the impact of managers' political behavior on the organizational commitment of municipality employees in Qaemshahr [Conference presentation]. 6th International Conference on Modern Management and Accounting. https://civilica.com/doc/1307027/[In Persian].
  7. Bordbar, Nabollah & Kashavarz, Morteza (2023). Investigating the impact of religious attitude on optimism and mental health of nurses at Persian Gulf Martyrs Hospital in Bushehr. Iranian Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 33, 18-31. [In Persian]

https://psyj.ir/user/articles/3126.

  1. Borlund, P. (2000). Experimental components for the evaluation of interactive information retrieval Journal of Documentation 56(1): 71-79
  2. Chahardoli, Abbas & Yusefvand, Mehdi. (2019, November 13). Examining the role of religious orientation in self-control of educational behaviors among students with the mediating role of academic optimism (Case study: Students of the National Defense University). National Conference on Future Studies, Management, and Sustainable Development. Tehran. [In Persian]
  3. Darakhshandeh, Pouran. (2020, July 27). The role of research in social films is very important. Mizan News Agency. [In Persian]

https://www.mizanonline.ir/fa/news/709461.

  1. Farhoodi, Faezeh, & Hariri, Najla. (2013). The impact of users' personality traits on relevance judgment. Iranian Journal of Information Processing and Management, 29(2), 317-331. [In Persian]

https://jipm.irandoc.ac.ir/article_699246.html.

  1. Farhoodi, Faezeh. (2009). Investigating the impact of users' mental states on the level of relevance judgment of retrieved documents during search. Iranian Journal of Information Processing and Management, 24(4), 53-67. [In Persian]

https://jipm.irandoc.ac.ir/article_698995.html.

  1. Farhoodi, Faezeh. (2019). The effect of cultural attitudes of master's students in Knowledge and Information Science on relevance judgment: Based on Hofstede's cultural dimensions. Iranian Journal of Information Processing and Management, 34(3), 1399-1422. [In Persian]

https://jipm.irandoc.ac.ir/article_699552.html

  1. Ford, N., Miller, D., & Moss, N. (2005). Web search strategies and human individual differences: Cognitive and demographic factors, Internet attitudes, and approaches. Journal of the American society for information science and technology, 56 (7), 741-756.
  2. Ghafari, Rahman, & Ghanbari Garmestani, Mojgan. (2018). The image of an ideal Islamic organization in the light of organizational virtues and religiously affectionate behavior: The archetype of a vibrant organization. Islamic Management Quarterly, 26(3). [In Persian]

https://im.ihu.ac.ir/article_204380.html

  1. Ghanavati, Alireza. (2022). The impact of religiosity and perceived risk on tax compliance intention with the mediating role of taxpayers' attitudes [Master's thesis, Zand Higher Education Institute, Shiraz]. [In Persian]
  2. Glock, C. Y., & R. Stark. (1965). Religion and Society in Tension. Chicago: Rand
  3. Graff, M. (2005). Individual differences in hypertext browsing strategies. Behaviour & Information Technology, 24 (2), 93-99
  4. Imami Meybodi, Mansour, & Ashtari, Abazar (2019). Religion and the realization of organizational citizenship behavior: A case study of students at Farhangian University. Interdisciplinary Studies in the Humanities, 11(3). [In Persian]

https://www.isih.ir/article_315.html.

  1. Jafari Kadijani, Nasrin & Madani, Naderah. (2023). The role of religious attitude, social support, and mood states in predicting internet addiction among high school students. Islamic Perspective on Educational Sciences, 11(23), 155-178. [In Persian]

https://esi.isu.ac.ir/article_77148.html.

  1. Kelly, D. (2009). Methods for evaluating interactive information retrieval systems with users. Foundations and trends in information retrieval, 3 (1-2): 224.
  2. Khajenouri, Bijan; Masavat, Ebrahim; & Mozani, Maryam. (2012). Religion and consumer behavior. Quarterly Journal of Women and Society, 3(3), 79-104. [In Persian]

https://jzvj.marvdasht.iau.ir/article_1168.html.

  1. Kherad, Mahdi. (2015). Types of research methods for producing documentary films [Master's thesis, Islamic Republic of Iran Broadcasting University]. [In Persian]
  2. Khoshuhi, Mahdieh Sadat. (2022, January 21). Strategies for managing the holy shrine of Hazrat Muhammad Hilal ibn Ali (peace be upon him) in the development of religious culture in universities. National Congress on Hazrat Muhammad Hilal ibn Ali (peace be upon him), Qom. [In Persian]
  3. Kiani, Mohammad Reza. (2012). Approaches to evaluating information retrieval systems: Background and future perspectives. Library and Information Science, 16(2), 243-258. [In Persian]

https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43179.html

  1. Kinley, K., & Tjondronegoro, D. (2010, December 10). The impact of users’ cognitive style on their Navigational behaviors in web searching. In Proceedings of 15th Australasian Document Computing Symposium (ADCS). University of Melbourne, Melbourne, Victoria
  2. Kinley, K., Tjondronegoro, D., Partridge, H., & Edwards, S. (2012, November). Humancomputer interaction: the impact of users’ cognitive styles on query reformulation behaviour during web searching. In Proceedings of the 24th Australian ComputerHuman Interaction Conference (299-307). ACM.
  3. Kinley, K., Tjondronegoro, D., Partridge, H., & Edwards, S. (2014). Modeling users’ web search behavior and their cognitive styles. Journal of the Association for Information Science and Technology
  4. Kinley, Kh. (2012). Human–computer interaction: the impact of users’ cognitive styles on query reformulation behaviour during web searching. In Proceedings of Australasian Conference on Computer-Human Interaction (OZCHI), Melbourne, Vic.
  5. Lewis, G. J., Ritche, S. J., & Bates, T. C. (2011). The relationship between intelligence and multiple domains of religious belif: Evidence from a large adult US sample. Intelligence, 39, 468-472.
  6. Li, Y., & N. J. Belkin (2010). An Exploration of the Relationships Between Work Tas and Interactive Information Search Behavior. Journal of the American Society for Information Science and Technology 61 (9): 1771-1789.
  7. Makizadeh, Fatemeh, & Bigdeli, Zahed. (2014). Social cognitive theory: An effective approach in information behaviors. Library and Information Science, 4(2), 131-147. [In Persian]

https://infosci.um.ac.ir/article_29193.html

  1. Mohammadian, Abbas, Ghaedi, Mohammad Reza, & Nikkhou, Sajad. (2020). Prioritizing religious factors affecting users' behavior and attitudes in cyberspace using the Analytic Network Process (ANP). Sociology of Communication Journal(JSC), 1(2), 27-38. [In Persian]

https://jsc.daneshpajoohan.ac.ir/files/cd_papers/r_1_230120214157.pdf

  1. Nabati, Ali, & Khadivi, Gholamreza. (2018). Investigating the relationship between the use of new communication media and the level of religiosity among youth aged 18-29 in Mashhad. International Multidisciplinary Journal of Pure Life (IMJPL), 5(16), 165-193. [In Persian]

https://ensani.ir/file/download/article/1557911533-10190-16-7.pdf.

  1. Naseri, Milad, Kaveh, Farzaneh, & Rabani, Ali. (2016). Investigation of how students view religion: A model based on grounded theory (GT). Journal of Applied Sociology, 27(4), 79-98. [In Persian]

https://jas.ui.ac.ir/article_21162.html

  1. Nemati, Somayeh, Alipour-Hafezi, Mehdi, Babalhavaeji, Fahimeh, Hariri, Najla, & Fahimnia, Fatemeh. (2021). Providing a framework for interactive information retrieval in digital libraries based on social-cognitive theory. Iranian Journal of Information Processing and Management, 37(1), 135-170. [In Persian]

https://jipm.irandoc.ac.ir/article_699661.html

  1. Pirmaleki, P. (2018). Religion and management: A systematic study and conceptual model [Doctoral dissertation, Kharazmi University, Tehran]. [In Persian]
  2. Saif Naraghi, Maryam, & Naderi, Ezzatollah. (2021). Research methods and how to evaluate them in the humanities (18th ed.). Tehran: Arasbaran Publications. [In Persian]
  3. Tafteh, Masoud. (2016). The position of cinematic research in narrative cinema of Iran: Focusing on post-revolutionary cinema [Master's thesis, Department of Dramatic Arts, University of Art, Tehran]. [In Persian]
  4. Tajik-Ismaeili, Somayeh. (2020). Predicting the level of religiosity among students based on internet dependency and belief in a just world. Journal of Religion and Communications, 27(2), 29-79. [In Persian]

https://rc.isu.ac.ir/article_75636.html

  1. Tian, X., X. Du, H. Hu, & H. Li. (2009). Modeling individual cognitive structure in contextual information Computers & Mathematics with Applications, 57 (6): 1048-1056.
  2. Yari, Shiva, & Norouzi, Alireza. (2020). Emotions and emotion theories in information retrieval: Understanding roles and applications. Journal of Library and Information Research, 10(2), 297-320. [In Persian]

https://infosci.um.ac.ir/article_40234.html

  1. Yong, L. T. & Kong, T. E. (2000). Effect of cognitive and problem solving style on Internet search tool: a framework of user-oriented evaluation. In Proceedings of the 4th European Conference on Research and Advanced Technology for Digital Libraries (ECDL ‘00), Luis Borbinha and Thomas Baker (Eds.), 389-394. London, UK: Springer-Verlag.
  2. Zarif Ghasemian, N., Fattahi, R., & Nowkarizi, M. (2020). Examining the criteria for relevance judgment of retrieved images in Google search engine from the perspective of graduate students in the Faculty of Engineering at Ferdowsi University of Mashhad. Library and Information Science, 23(1), 104-120. [In Persian]

https://lis.aqr-libjournal.ir/article_80083.html

  1. Zhuang, M., E. Toms, & G. Demartini. (2016, May 4). The Relationship between User Perception and User Behaviour in Interactive Information Retrieval Evaluation.

https://doi.org/10.1007/978-3-319-30671-1_22