مدل یابی معادلات ساختاری تاثیر دینداری، حمایت اجتماعی و طرد همسالان بر رفتار پرخطر دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هئیت علمی دانشگاه پیام نور

2 گروه علوم اجتماعی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور، بجنورد، ایران

10.30471/soci.2024.10326.2007

چکیده

مقاله با هدف بررسی مدل‌یابی معادلات ساختاری دین‌داری، حمایت اجتماعی و طرد همسالان بر رفتارهای پرخطر دانش-آموزان دختر متوسطه دوم منطقه درودزن شیراز انجام یافته است. روش پژوهش توصیفی–پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم منطقه درودزن شهر شیراز به تعداد 600 نفر بود که بر اساس جدول مورگان 234 نفر به روش نمونه‌‌گیری تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش شامل: پرسشنامه دین‌داری گلاک و استارک (1965)، خطرپذیری نوجوانان ایرانی زاده‌محمدی و احمدآبادی ( 1388)، طرد همسالان طهماسیان و گل‌میرزایی (2009) و حمایت اجتماعی فلمینگ و همکاران (1982) بود. روایی پرسشنامه ها به استناد صاحب‌نظران علوم اجتماعی و پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از آلفای کرانباخ به ترتیب برای دینداری 83/0، خطرپذیری نوجوانان ایرانی 87/0، طرد همسالان 89/0 و حمایت اجتماعی 85/0بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از معادلات ساختاری استفاده گردید. یافته‌ها: به طور مستقیم بیش‌ترین تاثیر بر روی رفتارهای پرخطر توسط دین‌داری بدست آمد، این رابطه بصورت منفی بود، یعنی با افزایش فاکتورهای دینی در افراد، وقوع رفتارهای پرخطرکم‌تر رخ می دهد. ضریب اثرگذاری شاخص دین‌داری بر رفتارهای پرخطر برابر52/0-، طرد دوستان 11/0 و حمایت اجتماعی برابر 36/0- است. بعد از متغیر دین‌داری، متغیر حمایت اجتماعی در افراد بیش‌ترین تاثیر را در کنترل رفتارهای پرخطر داشته واین رابطه منفی بدست آمد. و کم‌ترین تاثیر در سه متغیر را شاخص طرد دوستان داشت، هم‌چنین بین سه متغیر مستقل دین‌داری، حمایت اجتماعی و طرد همسالان رابطه مثبت قوی وجود دارد. نتیجه: ارتقاء ویژگی‌های دینی و حمایت اجتماعی و عملکرد همسالان می‌تواند موجب کاهش رفتارهای پرخطر در افراد جامعه آماری گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Structural equation modeling of the effect of religiosity, social support and peer exclusion on high-risk behaviors of students

نویسندگان [English]

  • Nazmohammad Ounagh 2
  • Samira Taheri 3
1
2 Department of Social Sciences,, Bojnord University,, Bojnord, Iran
3 Master of Sociology, Payam Noor University, Bojnourd, Iran
چکیده [English]

The aim of this article was to investigate the modeling of structural equations of religiosity, social support and peer exclusion on high-risk behaviors of female high school students in Dorodzan district of Shiraz. The research method was descriptive and survey and the statistical population of Nazar included all high school students in Dorodzan area of Shiraz (600 people). 234 people were selected as the sample size by random sampling method based on Morgan table. Measurement tools in this study included: Glock and Stark religiosity questionnaire (1965), risk-taking of Iranian-born adolescents Mohammadi and Ahmadabadi (2009), rejection of Tahmassian and Golmirzai (2009) and social support of Fleming et al. (1982). The validity of the questionnaires was based on social science experts and the reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha of 0.83, respectively, for religiosity, Iranian teenagers' risk-taking 0.87, peer rejection 0.89, and social support 0.85.

Structural equations was used to analyze the data. Results: The most direct effect on high-risk behaviors covered by religiosity was negatively related to this relationship. That is, with the increase of religious factors in individuals, the occurrence of less risky behaviors has occurred. The coefficient of effectiveness of religiosity index on high-risk behaviors is -0.52, the coefficient of effectiveness of exclusion of friends is 0.11 and the coefficient of effectiveness of social support is -0.36. After the religiosity variable, the social support variable in individuals had the greatest effect on controlling high-risk behaviors, and this negative relationship was obtained. In the end, the least effect on the three variables has the index of friend exclusion, and also there is a strong positive relationship between the three independent variables of religiosity, social support and peer exclusion. Conclusion: If any of these indicators improves, it will improve the other indicators and the weakening of each indicator will weaken the other indicators. Also, promoting religious characteristics and social support and peer performance can reduce high-risk behaviors in the statistical population.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : religiosity
  • social support
  • peer rejection
  • risky behavior