نگاهی آسیب‌شناسانه به موانع کارآمدی نظام تبلیغ دینی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی مرکز پژوهشی مبنا- قم

2 مرکز پژوهشی مبنا.قم .ایران

3 استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان

10.30471/soci.2024.10083.1989

چکیده

توسعه هر گفتمان از مسیر تبلیغ امکان‌پذیر می‌شود. گفتمان دینی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و توسعه آن و رقابت آن با بدیل‌ها از رهگذر تبلیغ شدنی است. با توجه به کارکردهای چندگانه دین، تبلیغ کارآمد می‌تواند ضمن توسعه دینداری به توسعه فردی، سازمانی و ساختاری منجر شود. بنابراین نگاهی محققانه به مطالعه نظامِ تبلیغ دینی با هدف آسیب‌شناسی و راهبردی، آن‌هم در یک جامعه دینی موضوعیت می‌یابد. پژوهش حاضر با رویکردی قیاسی- استقرایی و با بهره‌گیری از منابعِ اطلاعاتی مختلف (اسناد پژوهشی و مصاحبه با نخبگان) سعی دارد به آسیب‌شناسی نظامِ تبلیغ دینی بپردازد. مطابق با مدل پژوهش، عوامل و متغیرهای تبیینی آسیب‌های دینی را می‌توان در پنج ساحت مطالعه کرد. تحلیل توصیفی واحد‌های مورد بررسی نشان می‌دهد، میزان برجستگی متغیر‌های معطوف به مدیریت تبلیغ از وزن بیشتری به نسبت سایر ساحت‌ها داشته است؛ به این معنا که در آسیب‌شناسی امر تبلیغ، سهم عوامل مدیریتی از برجستگی بیشتری برخوردار بوده است؛ به‌طوری‌که نزدیک به 40‌‌ درصد از متغیرها جنس مدیریتی داشته‌اند. عوامل مرتبط با مبلّغ، زمینه تبلیغ، پیام تبلیغی و مخاطبِ تبلیغ در مرتبه بعدی مورد تأکید واقع شده‌اند. بنابراین توصیه می‌شود که آسیب‌های مدیریت تبلیغِ دینی در اولویت نهاد سیاست‌گذار قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A pathological look at the obstacles to the effectiveness of the religious missionary system in Iran

نویسندگان [English]

  • yavar eivazy 1
  • seyed morteza mirtabar 2
  • sayyed mahdi hosseini 3
1 Member of the academic staff of Mabna Research Center- Qom
2 Mabna Research Center, Qom, Iran
3 Assistant Professor of the Department of Islamic Studies, Farhangian University
چکیده [English]

The development of any discourse and stream becomes possible through advertising. Religious discourse is not an exception to this rule, and the development of religious discourse and its competition with alternatives and competitors is possible through various types of propaganda policies. Human historical experiences indicate that religion does not only have internal functions and leads to a set of external and social functions. From this point of view, effective and efficient advertising can lead to individual, organizational and structural development while developing religiosity. Therefore, a scholarly and scientific look at the study of the system of religious propaganda with the objective of pathology and strategy, that too, is relevant in a religious society. The current research with a deductive-inductive approach and using different information sources (research documents and interviews with elites) tries to deal with the pathology of the religious propaganda system. According to the research model, the explanatory factors and variables of the problem can be analyzed in five areas.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious propaganda
  • sociology of propaganda
  • theme analysis
  • pathology