نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار جامعهشناسی، گروه ارتباطات دانشگاه تهران
2 استادیار جامعهشناسی، مدیر بخش جامعهشناسی دین در مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Relationship between religion and religiosity in sociological researches
By:
Seyed Mehdi Etemadyfard:
Faculty member at Sociology Dept., University of Tehran, email: etemady@ut.ac.ir
This issue that where would be a good starting point for research on the objective situation of religiosity and its developments has been remained controversial since the founding of such researches. Is it possible to investigate the actual dimensions of religiosity based on a prior definition? Possibility and alteration of such definition in the beginning of sociological research has been the ground of continued disputes in this field of science due to the necessity for the reliance of that definition to the observations in one hand and the impossibility of formulating the problem without presenting any prior definition of religion on the other hand. In this research paper, first, the related sociological literature is reviewed and then problems concerning determination of relationship between religion and religiosity are explored. It seems that taking an empirical approach at the beginning of examining actual and objective dimensions of religion without regarding internal requirements of a religion does not ensure high reliability. For this purpose, it is tried to evaluate the dimensions of religiosity including fundamental beliefs, rituals and moralities with regard to their status in Islam and investigation of their methodological implications in assessment of religiosity dimensions. These dimensions have common relationship with other monotheistic religions. This helps to the minimal efficiency of religiosity assessment models in which those dimensions were used. In religiosity assessment models, the most problematic aspect was morality. Moral aspect here means social pervasive conducts and characters which gradually change to collective habits. Unlike ontological patterns, religiosity indices in sociological researches are gradual and a researcher in this field needs mixed methods to test the hypothesis of research.
کلیدواژهها [English]
10. سروش، عبدالکریم (گزینش و ترجمه) (1388)، علمشناسی فلسفی − گفتارهایی در فلسفه علوم تجربی، تهران: نشر صراط.
11. فروند، ژولین (1362)، جامعهشناسی ماکس وبر، مترجم عبدالحسین نیکگهر، تهران: نشر نیکان.
12. فروند، ژولین (1387)، نظریههای مربوط به علوم انسانی، ترجمه محمدعلی کاردان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
13. قبادی، علیرضا و سیدمحمود نجاتی حسینی (1394)، «بازخوانی نشانگرهای علم در متون اسلامی شیعی (تفحصی در قرآن، نهجالبلاغه، اصول کافی)« فصلنامه مطالعات اجتماعی دین، مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، شماره 4 (در دست چاپ).
14. نمو، فیلیپ (1387)، اخلاق و نامتناهی: گفتگوهای امانوئل لویناس و فیلیپ نمو، مترجمان مراد فرهادپور و صالح نجفی، تهران: نشر فرهنگ صبا.
15. وینچ، پیتر (1386)، ایده علم اجتماعی و پیوند آن با فلسفه، ترجمه زیر نظر سمت، تهران: سمت.
16. هات، جان. اف (1385)، علم و دین، بتول نجفی، تهران: نشر طه.
17. هاف، توبی ای (1384)، خاستگاه نخست علم جدید: اسلام، چین و غرب، مترجم حمید تقویپور، تهران: انتشارات مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
18. هوسرل، ادموند (1386)، ایدۀ پدیدارشناسی، مترجم عبدالکریم رشیدیان، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
19. هوسرل، ادموند (1389)، فلسفه به مثابه علم متقن، مترجمان بهنمام آقایی و سیاوش مسلمی، تهران: نشر مرکز.
20. نجاتی حسینی، سیدمحمود (1391)، «درس گفتارهای فلسفه علوم اجتماعی»، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی، [2−10−1391]؛ قابل دسترسی در: www.for-mystudents.blogfa.com.
21. نجاتی حسینی، سیدمحمود (1392)، «درس گفتارهای فلسفه علوم اجتماعی»، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی، [13−7−92]؛ قابل دسترسی در: www.for-mystudents.blogfa.com
22. نجاتی حسینی، سیدمحمود (1393)، «درس گفتارهای فلسفه علوم اجتماعی»، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی، [10/9/92 و 25/8/93]؛ قابل دسترسی در: www.for-mystudents.blogfa.com.