بررسی رابطه عوامل مؤثر بر پذیرش نقش‏های اجتماعی طلاب با نگرش آنان به هجرت از قم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم

چکیده

آیه شریفه نفر «وَمَا کَانَ الْـمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» (توبه، 122) رسالت اصلی حوزه‏های علمیه و روحانیت که همان تفقه در دین و تبلیغ معارف اسلام (هجرت) است را به خوبی تصویر و ترسیم کرده است. بخشی از علّت‏های اقبال نداشتن طلاب برای هجرت به این مناطق، ریشه در نگرش طلاب به مقوله هجرت دارد. در این مقاله با بهره‎گیری از روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه با هدف بررسی نگرش طلاب به هجرت از قم، رابطه آن با عوامل مؤثر بر پذیرش نقش‏های اجتماعی آنان را بررسی کرده است. جمعیت آماری این پژوهش، طلاب متأهل حوزه علمیه قم و حجم نمونه آماری نیز 383 نفر است. داده‎های گردآوری شده با استفاده از نتایج نشانگر مثبت بودن نگرش کلی طلاب به مقوله هجرت است (میانگین 55/3 از 5). یافته‏ها نشان می‏دهند بین توان تبلیغی طلاب، حمایت‏های مادی و معنوی سازمان‏های متولی امر تبلیغ، شرایط مکان‏های تبلیغی و شرایط خانوادگی طلاب و نگرش آنان نسبت به هجرت رابطه معنادار وجود دارد؛ بنابراین طلاب برای پذیرفتن نقش‏های اجتماعی خود که مهم‏ترین آنها هجرت برای تبلیغ است نیازمند افزایش توان تبلیغی، حمایت‏های مراکز مربوطه، مساعد بودن شرایط مکان‏های تبلیغی و بهبود وضعیت شرایط خانوادگی خود هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Factors Affecting Students' Acceptance of Social Roles and Their Attitude to Qom Immigration

نویسنده [English]

  • Nematolah Karamolahi
Member of the academic staff of Baqer Uloom University
چکیده [English]

Despite a slight increase in the number of seminary students after the Islamic Revolution, statistics indicate a lack of clergy in many parts of the country. Many urban and rural areas are deprived of the presence of clergymen other than during the holy month of Ramadan and Muharram. The plans of trustee agencies, despite their relative success, have yet to address this shortcoming. Part of the reasons for the disillusionment of the students is that they are rooted in the attitude of the students. In this article, while studying the attitude of the students towards Qom migration, its relationship with factors affecting their acceptance of their social roles has also been studied. The statistical population of this study is married students of Qom seminary and the sample size is 383. The results show that students' attitude toward migration is positive (3.5 out of 5). The findings show that there is a significant relationship between the ability of the students to propagate, the material and spiritual support of the promotional organizations, the conditions of the places of advertisement and the family conditions of the students and their attitudes towards migration, thus Their social networks, the most important of which is immigration, need to increase their advertising power, support their respective centers, be favorable to the conditions of their advertising locations, and improve their family situation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attitude
  • migration from Qom
  • social roles of students
* قرآن کریم
1. آذربایجانی، مسعود و دیگران (1382)، روان‌شناسی اجتماعی، چاپ اول، تهران: سمت.
2. اسلامی‎تنها، اصغر (1390)، «بررسی جامعه‎شناختی نگرش دانش‎آموختگان حوزوی به لباس روحانیت شیعه»، قم: دانشگاه باقرالعلوم.
3. بارون، دونا برن جانسون (1389)، روانشناسی اجتماعی، مترجم علی تحصیلی، چاپ اول، تهران: کتاب آمد.
4. خندان، محسن (1372)، تبلیغ اسلامی و دانش ارتباطات اجتماعی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
5. دواس. دی. ای (1384)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، چاپ ششم، تهران: نشر نی.
6. دوچ، مورتن و کراوس رابرت (1374)، نظریههای روانشناسی اجتماعی، ترجمه مرتضی کتبی، چاپ اول، تهران: دانشگاه تهران.
7. رهبر، محمدتقی (1371)، پژوهشی در تبلیغ، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
8. ریترز، جورج (1392)، مبانی نظریه جامعهشناسی معاصر و ریشه‌های کلاسیک آن، تهران: نشر ثالث.
9. کرم‎الهی، نعمت‎الله (1390)، اینترنت و دینداری، چاپ اول، قم: مؤسسه بوستان کتاب.
10. کریمی، یوسف (1393)، نگرش و تغییر نگرش، چاپ یازدهم، تهران: نشر ویرایش.
11. کلینی، ثقه‎الاسلام (1375)، کافی، ترجمه محمدباقر کمره‎ای چاپ سوم، جلد اول، تهران: اسوه.
12. کوزر، لوئیس و روزنبرگ، برنارد (1385)، نظریههای بنیادی جامعهشناسی، ترجمه فرهنگ ارشاد، چاپ سوم، تهران: نشر نی.
13. کوئن، بروس (1387)، مبانی جامعهشناسی، ترجمه رضا فاضل و غلام عباس توسلی، چاپ بیست و یکم، تهران: سمت.