%0 Journal Article %T بررسی رابطه عوامل مؤثر بر پذیرش نقش‏های اجتماعی طلاب با نگرش آنان به هجرت از قم %J فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی %I پژوهشگاه حوزه و دانشگاه %Z 2322-2506 %A کرم اللهی, نعمت الله %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 12 %N 24 %P 83-107 %! بررسی رابطه عوامل مؤثر بر پذیرش نقش‏های اجتماعی طلاب با نگرش آنان به هجرت از قم %K هجرت از قم %K هجرت تبلیغی %K نقش‏های اجتماعی طلاب %R 10.30471/soci.2020.6263.1476 %X آیه شریفه نفر «وَمَا کَانَ الْـمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» (توبه، 122) رسالت اصلی حوزه‏های علمیه و روحانیت که همان تفقه در دین و تبلیغ معارف اسلام (هجرت) است را به خوبی تصویر و ترسیم کرده است. بخشی از علّت‏های اقبال نداشتن طلاب برای هجرت به این مناطق، ریشه در نگرش طلاب به مقوله هجرت دارد. در این مقاله با بهره‎گیری از روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه با هدف بررسی نگرش طلاب به هجرت از قم، رابطه آن با عوامل مؤثر بر پذیرش نقش‏های اجتماعی آنان را بررسی کرده است. جمعیت آماری این پژوهش، طلاب متأهل حوزه علمیه قم و حجم نمونه آماری نیز 383 نفر است. داده‎های گردآوری شده با استفاده از نتایج نشانگر مثبت بودن نگرش کلی طلاب به مقوله هجرت است (میانگین 55/3 از 5). یافته‏ها نشان می‏دهند بین توان تبلیغی طلاب، حمایت‏های مادی و معنوی سازمان‏های متولی امر تبلیغ، شرایط مکان‏های تبلیغی و شرایط خانوادگی طلاب و نگرش آنان نسبت به هجرت رابطه معنادار وجود دارد؛ بنابراین طلاب برای پذیرفتن نقش‏های اجتماعی خود که مهم‏ترین آنها هجرت برای تبلیغ است نیازمند افزایش توان تبلیغی، حمایت‏های مراکز مربوطه، مساعد بودن شرایط مکان‏های تبلیغی و بهبود وضعیت شرایط خانوادگی خود هستند. %U https://soci.rihu.ac.ir/article_1756_0759a58a888b1e78a1ae809f18dee27d.pdf