بافت نگاری آموزه‌های قرآنی به‌مثابه چارچوبی برای توسعه انسجام سیستم‌های اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیرا، ایران

2 گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

4 گروه معارف اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.30471/soci.2024.9563.1922

چکیده

هدف پژوهش حاضر بافت نگاری آموزه‌های قرآنی به‌مثابه چارچوبی برای توسعه انسجام سیستم‌های اجتماعی است. این پژوهش ازنظر رویکرد، کیفی و از نوع مطالعۀ موردی می باشد که با استفاده از روش های تحلیل مضمون و بافت نگاری انجام گرفته است. به‌منظور تصدیق اعتبار داده‌های پژوهش از مفاهیمی همچون باورپذیری، قابل دفاع بودن و امانت‌داری استفاده گردیده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که بافت نگاری آموزه‌های قرآنی به‌مثابه چارچوبی برای توسعه انسجام سیستم‌های اجتماعی در قالب مضامین مفهومی، ساختاری، اجتماعی، عاطفی و معنوی قابل تبیین می‌باشد. ازاین‌رو بعد مفهومی شامل مؤلفه‌هایی از قبیل درک معنای انسجام، هدف، ضرورت و راهکارها می‌باشد. در بعد ساختاری مؤلفه‌هایی از قبیل جهت‌گیری راهبردی، طرح سیستمی و بستر فرهنگی اهمیت می‌یابند. در بعد اجتماعی مؤلفه‌های هویت، همنوایی، تعهد، در بعد عاطفی مؤلفه‌های تمایلات، تعلق، احساسات مثبت و نهایتاً در بعد معنوی نیز مؤلفه‌های مناسک عبادی، مبانی اعتقادی و نظام اخلاقی قابل تبیین می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Recontextualizating of Holy Quran teachings as a framework for the development of the solidarity of social systems

نویسندگان [English]

  • Jafar Torkzadeh 1
  • tooraj derakhshanfar 2
  • rahmatollah marzooghi 3
  • Mohammad Javad Salmanpur 4
  • jafar jahani 3
1 department of educational administration and planning, faculty of education and psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
3 department of educational administration and planning, faculty of education and psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
4 Department of Islamic Studies, Faculty of Theology, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was recontextualizing holy quran teachings as a framework for the development of the Solidarity of social system. This research was qualitative project case study that conducted using thematic analysis and recontextualizing methods. In order to authenticate the validity of the research data concepts such as credibility, defensibility and trustworthiness have been used. Research findings indicate that recontextualizing the Holy Quran teachings as a framework for the development of the solidarity of social systems could be explained in the form of conceptual, structural, social, emotional and spiritual themes. Henceforth, conceptual dimension such includes components comprchcnding the conccpt of solidarity, purpose, necssities, and strategies. In the structural dimension components such as strategic orientation, organizational design and cultural context are important. In the social dimension components such as Identity, conformity, commitment and In the emotional dimension components such as Desires, belonging, positive feelings and Finally,in spiritual dimension components including Worshipping Rituals, Belief bases and Moral system are explained.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Holy Quran teachings
  • Holy Quran
  • Solidarity
  • Recontextualizing
  • Social System