پناهی, علی احمد. (1393). تفکیک نقشها و مرزهای جنسیتی در جامعه با تأکید بر آثار تربیتی. فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی, 6(12), 83-102.
علی احمد پناهی. "تفکیک نقشها و مرزهای جنسیتی در جامعه با تأکید بر آثار تربیتی". فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی, 6, 12, 1393, 83-102.
پناهی, علی احمد. (1393). 'تفکیک نقشها و مرزهای جنسیتی در جامعه با تأکید بر آثار تربیتی', فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی, 6(12), pp. 83-102.
پناهی, علی احمد. تفکیک نقشها و مرزهای جنسیتی در جامعه با تأکید بر آثار تربیتی. فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی, 1393; 6(12): 83-102.
تفکیک نقشها و مرزهای جنسیتی در جامعه با تأکید بر آثار تربیتی
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشآموخته حوزه علمیه قم
چکیده
هر فردی اعم از زن و مرد، بهعنوان عنصری از جامعه انسانی، دارای جایگاه ویژه و مرزهای تعریف شده است. قرار گرفتن هریک از زن و مرد در نقش متناسب خود و رعایت مرزها، آثار اجتماعی و تربیتی بسیاری در نظام خانواده و در جامعه خواهد داشت. پژوهش حاضر با هدف تبیین و بررسی آثار تربیتی، اجتماعی و اخلاقی تفکیک نقشهای جنسیتی و مرزهای آن در جامعه، انجام یافته است. روش پژوهش، توصیفی−تحلیلی است، و بدین منظور پس از شناسایی و استخراج مفاهیم و مستندات، از متون دینی، تربیتی، علوم اجتماعی و پژوهشهای انجام شده، به تحلیل محتوای آنها پرداخته و به آثار اجتماعی و تربیتی آن اشاره میشود. همچنین در این تحقیق به نمودها و مصداقهای عرصههایی که زن و مرد در آن حضور پر رنگ دارند و تفکیک نکردن نقش جنسیتی، ممکن است آسیبهایی را پدید آورد، اشاره شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهند شاخصترین آثار تفکیک نقشهای جنسیتی و توجه به مرزها عبارتاند از: زمینهسازی برای رشد تربیتی و اخلاقی، استحکام بنیانهای اجتماعی، تأمین بهداشت روانی، استحکام خانواده، بهبود آموزش، رشد معنویت و مصون بودن از معصیت.
Borders in the Society with the Emphasis on the Educational Effects
نویسندگان [English]
. .
چکیده [English]
Everyone (man and woman) as an element in the human society has a special position and defined borders. If everyone places in a proper position and observes the borders, it would have many effects on the family and society. The research has been conducted with the aim of explaining the educational, social, and moral effects of differentiation of gender roles and their borders in the society. The methodology is descriptive-analytical. After identifying and inferring the concepts and documents from religious, educational, and social texts and other studies, their contents have been analyzed and then their social and educational effects have been mentioned in this research. In addition, the research points to some examples in which men and women play the important roles and it also mentions some damages that would occur when there is not the differentiation of gender roles. The results show that the most important effects of differentiation of gender roles and their borders include the preparation of educational and moral growth, the stability of social foundations, the provision of mental health, family stability, education improvement, the growth of spirituality, and the immunity of sins
کلیدواژه ها [English]
social education, Ethics, spirituality, gender, role of man and woman, family
مراجع
* قرآن کریم، ترجمه مکارم شیرازی.
1. احمدی، سیداحمد (1374)، روانشناسی نوجوانان و جوانان اصفهان، مشعل.
2. اسکات، ریچارد (1374)، سازمانها: سیستمهای عقلایی، طبیعی و باز؛ تئوریهای سازمانی، ترجمه حسن میرزایی اهرنحانی و فلورا سلطانی، تهران: دانشگاه تهران.
3. بستان حسین (1390)، جامعهشناسی خانواده با نگاهی به منابع اسلامی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
17. سگالن، مارتین (1370)، جامعهشناسی تاریخی خانواده، ترجمه حمید الیاسی، تهران: نشر مرکز.
18. سیدان، فریبا (1389)، بررسی تعادل بین نقشهای خانوادگی و شغلی، فصلنامه علمی−پژوهشی خانواده و پژوهش، شماره 10.
19. سیف، علیاکبر (1374)، مقدّمهای بر نظریّههای یادگیری، تهران: دانا.
20. سیف، علیاکبر (1379)، تغییر رفتار و رفتار درمانی (نظریهها و روشها)، تهران: دوران.
21. شریف الرضی، محمد بن حسین (1414ق)، نهجالبلاغة (صبحی صالح)، قم: هجرت.
22. صالحی فدردی ،جواد (1373)، عزت نفس و فشار روانی در دبیران زن، سازمان آموزش و پرورش، خراسان.
23. صمدی معصومه و منیره رضایی (1390)، «بررسی نقش تربیتی خانواده در نظام تربیت رسمی و عمومی از دیدگاه علم و دین»، دو فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال نوزدهم، ش12، ص95−117.
24. ضرابی، عبدالرضا (1388)، مجموعه مقالات تربیتی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیe.
42. Einar, B & Brown. F, (2007). Mediators and moderators of the stressor-fatigue relationship in nonclinical samples. University of New England, Armidale, NSW, Australia.
43. Gregory, R (2004) The Oxford Companion To The Mind.
44. Hyde, Janet Shibley. (2013). The Psychology of Women, Belmont( USA), Wadsworth.
45. Matlin Margaret W. (2008) The Psychology of women. Belmont, CA: Wadsworth/Thomson Learning.
46. Schieman, S. (2002).Socioeconomic Status, Job Conditions, and Well-Being:Self-Concept Explanation for Gender- Continggent Effects. Journal of Social Science, 43-44.627.