Globalization and National Identity in Textbooks of Social Sciences Courses

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Boo Ali Sina University

2 MA in Anthropology

3 MA in Social research

Abstract

 
This paper examines the relationship between globalization and national identity in textbooks of social science courses in elementary, junior, secondary and pre-university. Nowadays, although the dominant idea demonstrates a certain kind of cultural orientation; general cultural orientation is also reproducing a continuous process with emphasis on the cultural adaptability and understanding in a parallel way. Multi-ethnic communities in order to achieve a systematic balance of national identity with the emphasis on general cultural orientation at home and production of multiple identities should increase their competitiveness and modernization. However, the nationalist discourse in Iran which has also been included in the curriculum is based on a radical "Ethnocentrism" that does not allow diversity and cultural fusion to exist, on the contrary attempts to destroy the cultural and ethnic differences. In this paper, the author challenges this issue and presents cultural and educational strategies on quality of national identity tailored to the information age and globalization. In the first part of the paper, theories of globalization and national identity and their contrast are discussed through theoretical approaches. In the second part of the study, using document and content analysis, he evaluates and approves concepts such as xenophobia, one-side oriented positive self-inductance approach and the absolute position of Iran in the international system in primary to pre-university textbooks of the social sciences. The third section is devoted to providing solutions. Due to its relation with globalization, civil nationalism in the field of national identity is discussed herein which can pave the way for textbooks to remain ethnocentric.

Keywords


اسمیت، آنتونی، (1383)، پارادایم­های ناسیونالیسم، ترجمه بختیار سجادی، فصلنامه نویسا، شماره 1.
الطایی، علی، (1378)، بحران هویت قومی در ایران، تهران، نشر شادگان.
حسینی، عدنان، (1383)، هویت­های ملی و جهانی‏شدن، فصلنامه زریبار، شماره 55.
حکیم‌زاده، رضوان، کیامنش، علیرضا، (1386)، «تحلیل محتوای کتب دروه راهنمایی بر اساس مسایل و مباحث روز جهانی در حوزه‏های برنامه درسی» فصلنامه مطالعات درسی، سال دوم ، شماره 5.
خلیلی‌فر، حسین و حداد عادل، غلامعلی، (1386)، تعلیمات اجتماعی پنجم دبستان، تهران، اداره­ کل چاپ و توزیع کتاب­های درسی.
خلیلی‌فر، حسین و حداد عادل، غلامعلی ، (1386)، تعلیمات اجتماعی چهارم دبستان، تهران، اداره­ کل چاپ و توزیع کتاب­های درسی.
خلیلی‌فر، حسین و حداد عادل، غلامعلی (1386)، تعلیمات اجتماعی سوم دبستان، تهران، اداره­ کل چاپ و توزیع کتاب­های درسی.
رجب‌زاده، احمد، (1384)، جامعه‌شناسی1. تهران، شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
رجب‌زاده، احمد (1380)، جامعه‌شناسی1. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
رجب‌زاده، احمد ،(1384)، جامعه‌شناسی2. تهران، شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
رجب‌زاده، احمد ،(1380)، جامعه‌شناسی2. تهران، شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
رجب‌زاده، احمد و دیگران، (1386)، علوم اجتماعی(جامعه‌شناسی نظام جهانی)، تهران، شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
رشیدی، بهروز، (1386)، «مشارکت اجتماعی، اقتدار و اتحاد ملی»، همایش اتحاد ملی؛ سیاست­ها، راهبردها، تهران.
رنان، ارنست، (1380)، «درسنامه­های فلسفه­ سیاسی به پیوست رساله­های ملت چیست؟ آلزاس آلمان است یا فرانسوی؟ درباره آزادی باستان در سنجش با آزادی مدرن­ها» ، تهران، فرهنگ و اندیشه.
ساروخانی، باقر (1373). «روش‏های تحقیق در علوم‏اجتماعی»، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
عباسی، مجتبی، (1386)، «بررسی رابطه استفاده از اینترنت و هویت دینی کاربران» دفتر مطالعات و توسعه رسانه‏ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
عبدی، عطاء‌الله، و مریم، لطفی،(1387)، «جایگاه هویت ملی در کتب درسی آموزش و پرورش؛ مورد مطالعه کتب تاریخ دوره دبیرستان» فصلنامه مطالعات ملی، شماره 35.
علم‌الهدی، جمیله، (1386)، بررسی مبانی نظری آموزش جهانی، چ1، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
فکوهی، ناصر، (1381)، شکل‌گیری هویتی و الگوهای محلی، ملی و جهانی(مطالعه موردی لرستان)، مجله جامعه­شناسی ایران.
فوکو، میشل، (1379)، ایران، روح یک جهان بی‌روح، تهران، نشر نی.
قریشی، فردین، (1386)، «زمینه­های شکل گیری و استمرار همبستگی ملی»، همایش اتحاد ملی؛ سیاست­ها، راهبردها، تهران.
کریم‌زاده، ئاسو، «تحلیل محتوای مفهوم جهانی‏شدن در کتاب علوم‏اجتماعی پیش دانشگاهی» وبلاگ علمی، فرهنگی، اجتماعی.
کهنه‌پوشی، سیدمصلح، (1387)، «تحلیل محتوای مفهوم هویت کتاب جامعه شناسی1 و 2 رشته علوم انسانی مقطع متوسطه» هفتمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران: برنامه درسی دوره­ راهنمایی و متوسطه؛ چالش­ها و چشم‌اندازها، تهران، فروردین ماه.
گل­محمدی، احمد، (1383)، جهانی‏شدن، فرهنگ و هویت، تهران، نشر نی.
محمدی، حمزه، (1379)، هویت فرهنگی و مدرنیسم، پایان‌نامه کارشناسی ارشد(رشته مردم‌شناسی)، استاد راهنما ناصر فکوهی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
مردوخی، بایزید، (1386)، «نهادهای نظام تدبیر و اتحاد ملی در ایران»، همایش اتحاد ملی؛ سیاست­ها، راهبردها، تهران.
ملکی، حسن و دیگران، (1386)، تعلیمات اجتماعی سوم راهنمایی، تهران، شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
منصوری، علی، (1388)، «تبلور هویت ملی در کتب درسی؛ بررسی محتوایی کتاب فارسی دوره ابتدایی» فصلنامه مطالعات ملی، شماره 38.
میرسپاسی، علی، (1381)، دموکراسی یا حقیقت (رساله­ای جامعه‌شناسی در باب روشنفکری ایرانی)، چ 1، انتشارات طرح نو.
Anderson, Benedict.)1991 (“Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism”, Verso, London.
Isajiw, W. (1992) “Definition and Dimensions of Ethnicity”. Joint Canada – United States Conference on the Measurment of Ethnicity, Ottawa, Ontario, April 2.
Calhoun, C. (1997) “Nationalism”. Open University Press Buckingham
Castells, M. (2006)” Globalization and Identity”. (Transfer)
 Giddens, A. (1990). “The Consequences of Modernity” .Combridge, Polity Press.
 Guibernau, M. (2004). ”‌Anthony D.Smith on Nation and National Identity” In Nation and Nationalism (10), ASEN.
 Kinnvall, C. (2004). ”‌Globalization and Rligious Nationalism” Blackwell, Oxford.
 McCrone, D. (1998). “The Sociology of Nationalism”. Londen, Routledge.
 SpieBberger, S. (2005). “National Identity”. International Marketing Seminar,
Tomilinson, J. (1999). ”‌Globalization and Culture”. Combridge, Polity Press
Wade, p. (1999). “Cultural Identity”. Monograph Sense, the Institute for Cultural Research.