Comparative Study of Social Capital of Students and Students

Document Type : Research Paper

Authors

1 Doctor of Sociology and Researcher of Mabana Research Center

2 Ph.D. in comparative studies of religions and director of the Islamic World Studies Department of Urwa-ul-Waghti Institute and researcher at Mabna Research Center.

Abstract

Abstract
Considering the irreplaceable importance of students in the social and political developments of Iran's contemporary history and, on the other hand, the multifaceted role of social capital in the stability and development of society, the present research was conducted with the aim of measuring the amount of social capital among two groups of students and seminaries. The research method was a survey, during which 620 students were selected and studied using random sampling. The findings show that the average amount of social capital among all respondents is low and also, this average is higher among students than students. The dimension of social participation is the only dimension of social capital in which no significant difference has been observed between the two mentioned groups. About 70 percent of the participants - both students and students - have a reason to protest (against the power structure); That is, this group of respondents are willing to participate in protest campaigns if peaceful mechanisms are implemented. Strengthening political efficiency, strengthening the discourse of maximum absorption along with laying the groundwork for strengthening democratic and participatory platforms is one of the most important strategic prescriptions.

Keywords


  1. آقامیرزایی محلی، طاهره، آقاتباررودباری، جمیله، رحیم‌پورکامی، باقر، و صالحی عمران، ابراهیم (1397). بررسی عوامل مؤثر بر سرمایه اجتماعی دانشجویان: گامی به‌سوی توسعه اجتماعی. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 11(3)، 72-66.
  2. افشانی، سیدعلیرضا، و شیری، حمیده (1398). سرمایه اجتماعی از نظریه تا سنجش. تهران: اندیشه احسان.
  3. ایمان، محمدتقی، و جلائیان بخشنده، وجیهه (1389). بررسی و تبیین رابطه بین مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در بین جوانان شهر شیراز. جامعه‌شناسی کاربردی. 37، 19-42.
  4. امیری، حسین، نجفی‌نژاد، محمود، موسوی، سیده محدثه، و حسنی، محمدحسین (1399). جریانی از سرمایه اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در ایران. فصلنامه علمی برنامه‌ریزی رفاه توسعه اجتماعی. 11(43)، 89-124.
  5. رحمانی، تیمور، عباسی‌نژاد، حسین، و امیری، میثم. (1386). بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رشد اقتصادی ایران. پژوهش‌های رشد و توسعه پایدار (پژوهش‌های اقتصادی)، 7(2)، 1-30.
  6. پاتنام، رابرت (1380). دمکراسی و سنت‌های مدنی. ترجمه محمدتقی دلفروز. تهران: جامعه‌شناسان.
  7. پیران، پرویز (1392). مبانی مفهومی و نظری سرمایه اجتماعی. تهران: نشر علم
  8. توسلی، غلامعباس، و موسوی، مرضیه (۱۳۸۴). مفهوم‌سازی در نظریات کلاسیک و جدید با تأکید بر نظریه‌های سرمایه اجتماعی. نامه علوم اجتماعی، 11(26)، ۱ −۳۲.
  9. جهانگیری، جهانگیر، سردارنیا، خلیل‌اله، و علیزاده، قاسم (1395). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با مدارای سیاسی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه شیراز). نشریه توسعه اجتماعی، 10(3)، 67-82.
  10. خوشنام، مژگان، (1400). پدیدارشناسی مکان در زیست جهان دانشجویی (موردمطالعه: دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران). نشریه آموزش عالی ایران، 13(1)، 62-99.
  11. روشنفکر، پیام، و ذکایی، محمدسعید (۱۳۸۵). جوانان، سرمایه‌ اجتماعی و رفتارهای داوطلبانه». فصلنامه رفاه اجتماعی، 12(23)، ۹۳−۱۱۱ .
  12. زکی، محمدعلی (1384). بررسی تاثیر ابعاد رضایت شغلی بر تعهد سازمانی معلمان دبیرستان‌های شهر اصفهان. مجله مصباح مدیریت. شماره 51، 38-21.
  13. تاج‌بخش، کیان (۱۳۸۴). سرمایه اجتماعی: اعتماد، دموکراسی، و توسعه. ترجمه حسن پویان و افشین خاکباز. تهران: شیرازه کتاب.
  14. شیانی، ملیحه و انصاری، محمدرضا (1393). تحلیلی بر کم‌وکیف سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران. نشریه بررسی مسائل اجتماعی ایران، 5(2)، 297-328.
  15. عربی، سمیه، و سلیمان‌پور عمران، محبوبه (1396). بررسی تأثیر سبک زندگی اسلامی بر ارتقای سرمایه اجتماعی؛ موردمطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد. نشریه مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، 45، 59-80.
  16. عیوضی، یاور، و میرتبار، سیدمرتضی (1401). آسیب‌شناسی نشاط اجتماعی در ایران. مجله امنیت فرهنگی افق مکث. مرکز پژوهشی مبنا.
  17. غفاری، غلام‌رضا، و اونق ناز، محمد (۱۳۸۵). سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی. مجله مطالعات اجتماعی ایران،1(1)، 159-199.
  18. قاسمی، یارمحمد، سپیدنامه، بهروز، و قیصریان، اسحاق (1393). بررسی میزان انواع سه‌گانه سرمایه‌ی اجتماعی. فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی−فرهنگی، 3(3)، 61-90.
  19. کلمن، جیمز (1377). بنیادهای نظریه اجتماعی. ترجمه منوچهر صبوری. تهران: نشر نی.
  20. محسنی تبریزی، علیرضا (۱۳۸۱). آسیب‌شناسی بیگانگی اجتماعی فرهنگی بررسی انزوای ارزشی در دانشگاه‌های دولتی تهران. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. 8(4)، 119-182.
  21. موسوی، میرطاهر، و شیانی، ملیحه (1394). سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی؛ مفاهیم و رویکردها. تهران: آگاه.
  22. میرتبار، سیدمرتضی، عیوضی، یاور، و دشتی، محمدتقی (1400). کارآمدی نظام. قم: مکث اندیشه.
  23. میرفردی، اصغر، و ولی‌نژاد، عبدالله (1395). بررسی تفاوت‌های جنسیتی در سرمایه اجتماعی دانشجویان (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه یاسوج). نشریه مطالعات راهبردی زنان. 71، 131-152.
  24. Stern, Michael J. & Adams, Alison E. (2010). Do Rural Residents Really Use the Internet to Build Social Capital? An Empirical Investigation. American Behavioral Scientist, 53, 1389−1422
  25. Collingford, C. (2004). Conclusion The Futureis Sustainability Sustainable, In John Blewitt & Cardic Collingford, The Sustainability Curriculum: The Challenge for Higher Education, Eartscan Publications.
  26. . Coleman, J. (1988). "social capital in the creation of human capital" , American journal of
  27. sociology, Vol. 94: S 95-120
  28. Turner, Jonathan H. (2007). Human Emotions: A Sociological Theory. London, UK: Routledge.