The role and political position of women in the policy of Khajeh Nizam-ol-Molk Tusi: Confrontation of the view of sanctions and prescribing women's political participation in the Seljuk era

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Political Science Department, shiraz University

2 Student of Political Science University of Yazd

3 PhD student of political thought at Takestan Azad University

Abstract

Khwaja Nizam al-Mulk's policy can be regarded as a prominent example of the political statements of the Islamic era that was written in the Seljuk era. This text can be viewed from different perspectives, including the position and role that women play. Accordingly, the question was asked: What role does Khwaja Nizam al-Mulk Tusi's political policy place for women? The present paper used to answer this question from the theoretical framework of critical discourse analysis. The findings of this paper show: The text of the policy is the area of struggle of discourse-based (with Shafei's) discourse with tribal-oriented discourse.
According to the discourse-based, the social and political arena is all masculine so that women should be placed in privacy and based on a self-centered discourse, although men have a social and political superiority, women (especially elderly elderly women) have social respect And political influence. In this struggle, the policy reproduces the discourse of the autonomous discourse, which Sunni jurisprudents were the main sponsors of

Keywords


1. ان، لمبتن (1372)، تداوم و تحول در تاریخ میانه ایران، یعقوب آژند، تهران: نی.
2. بطوطه، ابن (1361)، سفرنامه، محمدعلی موحد، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
3. پیرا، فاطمه (1378)، «جنیست و قدرت در سیاست خواجه نظام ملک»، پژوهشنامه زنان، دوره ششم، شماره سوم، ص155−169.
4. دانشجو، حمیده؛ جواد عباسی و بشری دلریش (1397)، «نقش زنان دربار در سیاست مذهبی دوران سلجوقی، خوارزمشاهی و ایلخانی»، فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ، سال سیزدهم، شماره پنجاه و یک، ص37−54.
5. ربانی، زهرا و منیژه قدرتی وایقان (1397)، «مروری بر فعالیت فرهنگی زنان در آناتولی عصر سلجوقی با تأکید بر طریقت‌های مولویه، اوحدیه، بکتاشیه»، فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام، سال دهم، شماره بیست و هفت، ص101−127.
6. رحیم پور ازغندی، طاهره و فریبا علاسوند (1396)، «مشارکت سیاسی خاتون‌ها در دولت سلجوقیان ایران»، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، دوره هشتم، شماره بیست و هشتم، ص109−130.
7. سجادی؛ صادق (1361)، دائرة المعارف شیعه، ج یک، تهران: بنیاد اسلامی طاهر.
8. صادقی، فاطمه (1394)، جنسیت در آرای اخلاقی، چاپ دوم، تهران: نگاه معاصر.
9. طباطبایی، سیدجواد (1375)، خواجه نظام ملک، تهران: طرح نو.
10. غزالی، محمد (1351)، نصیحه الملوک، تهران: چاپخانه مجلس.
11. فرکلاف، نورمن (1379)، تحلیل انتقادی دیدگاه، فاطمه شایسته پیران، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.
12. قادری، حاتم (1390)، اندیشه سیاسی در اسلام و ایران، چاپ یازدهم، تهران: سمت.
13. قزوینی، قاضی احمد (1343)، تاریخ جهان‌آرا، تهران: حافظ.
14. مرنیسی، فاطمه (1393)، ملکه‌های فراموش شده در سرزمین خلافت اسلامی، حسن اسدی، تهران: مولی.
15. نظام ملک، خواجه (1347)، سیر الملوک، احسان یارشاطری، تهران: بنگاه نشر و ترجمه.
16. نظام الملک، خواجه (1385)، سیر الملوک، محمد استعلامی، تهران: زوار.
17. نیشابوری، ظهریرالدین (1332)، سلجوقنامه، تهران: کلاله خاور.
 
منابع عربی
18. شافعی، محمد بن ادریس (1990)، الام، بیروت: دارالمعرفه.