In this research, we attempted to introduce the causes behind increase or reduction of participation in collective prayers by considering the challenges against the cultural communication in mosques. The research cconducted by using a survey with a statistical society of 22 mosques sampled from Tehran’s 22 zones in which we asked the respondents’ views about the mosques’ cultural communications. The findings of the study and the hypothesis analysis show that there is a meaningful relationship between popular participation of various groups in mosques and the shortcomings in communicating with training centers, encouragement, relations with the mosque organizers and imams, Basij, board of trustees, and people’s view to the general condition of the mosque. Our analysis of data also shows that weaknesses in Basij, the imam, and encouragement behaviors have respectively the highest amount of association with people’s mosque attendance
امام خمینی، روح الله.(1361) صحیفه نور. تهران انتشارات شرکت سهامی چاپخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
دواس، دی. ای.(1383). «پیمایش در تحقیقات اجتماعی». ترجمه هوشنگ نایبی. چاپ چهارم. تهران. انتشارات نی.
ساروخانی، باقر.(1370). دایره المعارف علوم اجتماعی. تهران. انتشارات کیهان..
ساروخانی، باقر.(1385). «روشهای تحقیق در علوم اجتماعی»، جلد یکم. چاپ ششم. تهران.انتشارات پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ساوورا، ل. ا.(1379). ارتباط بین فرهنگها. ترجمه غلامرضا کیانی و میرحسینی، سید اکبر. تهران. انتشارات باز.
فرقانی، محمد مهدی.(1382). درآمدی بر ارتباطات سنتی. تهران. دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
کرلینجر، پدهازر.(1383). «رگرسیون چند متغیره در پژوهش رفتاری». ترجمه حسن سرایی. تهران. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
کیا و سعیدی، علی اصغر و رحمان.(1383). مبانی ارتباط، تبلیغ و اقناع. تهران. انتشارات روزنامه ایران،
محمدی، محسن.(1383). مسجد. تهران مرکز پژوهشهای صدا و سیما.
معین، محمد.(1357). فرهنگ معین، انتشارات امیرکبیر،
موگهی، عبدالرحیم.(1381). تبلیغ و مبلغ در آثار شهید مطهری. قم.انتشارات بوستان کتاب.
مولانا، حمید.(1381). روزنامه نگاری در مساجد. تهران. انتشارات مطهر.
ب) مقالات
عطایی، علی. (1387). ارتباطات فرهنگی و فرهنگ سازی. ماهنامه علمی ترویجی.تهران. انتشارات مؤسسه آموزش امام خمینی (ره). شماره 127.
نوربخش، محمد.(1387). فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات فرهنگی. سال اول شماره 4.
الویری، محسن.(1373). رسانه مسجد الگوی توسعه پایدار. دو ماهنامه مسجد. شماره 11.
دربندی، علیرضا، (1374). تبیین جامعه شناختی علل کاهش حضور مردم در مساجد دفتر پژوهشهای اجتماعی
منابع طرحهای پژوهشی
ابراهیم، قربانعلی، قصابی و رضوان.(1389). دین و بزهکاری جوانانک تهرانک سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت پژوهشی، دفتر پژوهشهای کاربردی.
سراج زاده، سید حسین.(1374). بررسی رابطه دینداری و بزهکاری دانش آموزان دبیرستانهای تهران.رساله دکتری. رشته جامعه شناسی.
طالبان، محمدرضا.(1379). بررسی تجربه دینداری، نوجوانان کشور. تهران. معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش.
قصابی، رضوان، طاهری، صادق.(1391). بررسی سنجههای مرتبط با دین در ایران. تهران. نشر قومس.
ضرابی، عبدالرضا، (1376). نقش عوامل موثر در جذب نقش جوان به مسجد از دیدگاه جوانان در استان کرمان، پایاننامه کارشناسی ارشد، قم موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
قاسمی، علی، جواد آقامحمدی و عزیز اسدی (1388) بررسی نقش والدین در هدایت فرزندان به نماز جماعت و مسجد مطالعات موردی شهرستان دیواندره ماهنامه مهندسی فرهنگی سال چهارم، شماره 39 و 40
Rajabalian, M. (2024). Cultural Pathology of People’s Participation in Tehran Mosques and Solutions. Journal of Islam and Social Sciences, 10(20), 101-120. doi: 10.30471/soci.2019.1511
MLA
Mohammadreza Rajabalian. "Cultural Pathology of People’s Participation in Tehran Mosques and Solutions". Journal of Islam and Social Sciences, 10, 20, 2024, 101-120. doi: 10.30471/soci.2019.1511
HARVARD
Rajabalian, M. (2024). 'Cultural Pathology of People’s Participation in Tehran Mosques and Solutions', Journal of Islam and Social Sciences, 10(20), pp. 101-120. doi: 10.30471/soci.2019.1511
VANCOUVER
Rajabalian, M. Cultural Pathology of People’s Participation in Tehran Mosques and Solutions. Journal of Islam and Social Sciences, 2024; 10(20): 101-120. doi: 10.30471/soci.2019.1511