ادراک معنوی انسان از ابر رویداد مذهبی اربعین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکترای تخصصی مدیریت گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ؛ مدیر واحد تحقیق و توسعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی

چکیده

ابررویداد مذهبی اربعین از جمله بزرگ‌ترین رویدادهای گردشگری مذهبی جهان، دربرگیرنده باورها و اعتقاداتی غیرمادی است که چنین حرکتی را در جهان ایجاد نموده است. ادراک معنوی گردشگر از جمله رویکردهای جدیدی است که در مطالعات گردشگری مطرح شده و به همه عوامل غیرمادی و روحانی وجودی گردشگر، بر دریافت وی از سایت گردشگری تأکید می‌نماید. این پژوهش با هدف بررسی شناسایی حقیقت باطنی ادراک معنوی گردشگر در توسعه گردشگری مذهبی رویداد اربعین، به شیوه کیفی و روش توصیف و تحلیل انجام گرفته است. این پژوهش به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته با بیست و نه نفر از گردشگرانی که حداقل یک بار در رویداد اربعین حضور داشته‌اند، در مقطع زمانی تابستان 1398 صورت پذیرفته است. نتایج پژوهش حاکی از این مطلب است که حقیقت باطنی و درونی وجود گردشگر بر احساس نزدیکی به خالق هستی، احساس اتصال و قرابت، احساس آرامش، احساس ارزش‌های والای انسانی و احساس بازگشت به خویشتن و گمشده درونی اشاره می‌نماید که همگی بر شناخت هرچه بیشتر ماهیت حقیقی انسانی تأکید می‌کند. ادراک معنوی گردشگر عنصر کلیدی شکل‌دهنده چنین ابررویداد مذهبی است که نیازمند نگاه ژرف‌تر در جهت توسعه کیفی ابررویداد مذهبی اربعین می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Human Spiritual Perception of the Religious Arbaeen Mega Event

نویسنده [English]

  • Mahdieh Shahrabi Farahani
university of science and culture
چکیده [English]

The Arbaeen Religious Event, one of the world's largest tourism events, contains immaterial beliefs that have created such a movement in the world and are not based solely on a limited material view. The aim of this study was to investigate the identification of the esoteric truth of the tourist's spiritual perception in the development of religious tourism of the Arbaeen event, in a qualitative manner and in the method of description and analysis. This research was conducted by semi-structured interview with twenty-nine tourists who have attended the Arbaeen event at least once, during the summer of 1398. The results of the research indicate that the esoteric and inner truth of the tourist's existence refers to the feeling of being close to the Creator of the universe, the feeling of connection and closeness, the feeling of peace, the feeling of high human values and the feeling of returning to oneself and the lost inner self.Therefore, the spiritual perception of the tourist is a key element in the formation of such a religious cloud that requires a deeper look at the qualitative development of the Arbaeen religious event cloud.

کلیدواژه‌ها [English]

  • the Religious Arbaeen Mega Event
  • spiritual perception
  • tourist
  • the esoteric truth
 
1. الهی، بهرام (1377)، مبانی معنویت فطری، تهران: انتشارات جیحون، چاپ دوم.
2. ایمانی خوشخو، محمدحسین و مهدیه شهرابی فراهانی (1396)، گردشگری مذهبی (مبانی، رویکردها، راهکارها)، تهران: انتشارات نورا.
3. بد، مهدیه (1395)، «استخراج الگوی گردشگری ابررویداد مذهبی اربعین»، رساله دکترای تخصصی رشته مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، دانشکده علوم گردشگری.
4. حسنی بافرانی، طلعت و مسعود آذربایجانی (1390)، «انسان سالم و ویژگی‌های آن از دیدگاه ویکتور فرانکل»، روان‌شناسی و دین، سال چهارم، ش2، ص113−143.
5. دلشاد تهرانی، مصطفی (1391)، «شناخت انسان در نهج‌البلاغه»، فصلنامه النهج، ش35.
6. روحانی راوری، مرتضی و سیدحمید طالب‌زاده (1390)، «انسان‌شناسی در اندیشه کانت»، مجله علمی پژوهشی متافیزیک، دوره جدید، سال سوم، ش11 و 12، ص73−88.
7. سعادت‌فر، انسیه (1387)، انسان‌شناسی از دیدگاه مطهری و اریک فروم، قم: نشر معارف.
8. شهرابی فراهانی، مهدیه (1397)، «ارائه الگوی ادراک معنوی گردشگران فرهنگی کلان شهرهای ایران از سفر، مطالعه موردی گردشگران خارجی شهر اصفهان»، رساله دکترای تخصصی رشته مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، دانشکده علوم گردشگری.
9. صدرالمتألهین شیرازی (1386)، ایقاظ النائمین، تصحیح و تحقیق محمد خوانساری، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
10. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1389)، بدایة الحکمه، ترجمه و شرح علی شیروانی، قم: دارالفکر.
11. فلیک، اووه (1394)، «درآمدی بر تحقیق کیفی»، ترجمه هادی جلیلی، چاپ هشتم، تهران: نشر نی.
12. کاپلستون، فردریک (1368)، تاریخ فلسفه، انتشارات سروش.
13. کبیر، یحیی (1384)، «فلسفه انسان‌شناسی از نگاه حکمت برتر»، فرهنگ مدیریت، سال سوم، ش11، ص143−168.
14. مجلسی، محمدباقر(1037ق)، بحارالأنوار، لبنان: مؤسسة الوفاء، بیروت، ج‏44، ص221.
15. محسنی مقدم، مریم (1395)، «ادراک معنوی حاصل از فضاهای مذهبی کلیساهای قرون وسطی در غرب»، فصلنامه هنر و تمدن شرق، سال چهارم، ش12.
16. نصر، سیدحسین (1381)، معرفت و معنویت، ترجمه انشاءالله رحمتی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
17. همایون، محمدهادی و مهدیه بد (1395)، مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت دانشگاه علم و فرهنگ، به اهتمام محمدحسین ایمانی خوشخو و منوچهر جهانیان، تهران: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح.
18. Cerutti,S (2015), “Religious tourism and event management: an opportunity for local tourism development”, international journal of religious tourism and pilgrimage, vol. 3, Issue 1.
19. Getz, D. (1997), Event management and event tourism (1st ed.). New York: Cognizant Communications Corp.
20. Feyze Abadi, J. Vaziri, M. And Mahbob, S.J. (2011), Misaghoreza Confrance. (in persian).
21. Spencer, Mark K. (2016), “The Phenomenology and Metaphysics of Spiritual Perception: A Thomistic Framework” New BlackFriars, DOI:10.1111/nbfr.12221.
22. Stranahan, Susan (2001), “Spiritual Perception, Attitudes about Spiritual Care, and Spiritual Care Practices among Nurse Practitioners” Indiana Wesleyan University.
23. Vieten & et al., (2013), “Spiritual and Religious Competencies for Psychologists” Psychology of Religion and Spirituality, American Psychological Association, Vol. 5, No. 3, 129–144.
24. Zhou Yong Joe (2006), Government and residents perceptions towards the Impact of a mega event: the Beijing 2008 Olympic Games, A thesis submitted in partial fulfillment of a requirements for the degree of Doctor of Philosophy, The Hong Kong Polytechnic University, https://theses.lib.polyu.edu.hk/bitstream/200/2667/1/b21167643.pdf.