پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-2506101920240320The Causes of Social Sustainability in Nahj-al-Bilaghahعوامل پایداری جامعه در نهجالبلاغه524147610.30471/soci.2018.1476FAغلامرضاصدیقاورعیعضو هیئتعلمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-3177-5039مهدیهباقریدانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهدسیده شیوامحمدیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180214The present article seeks to demonstrate the causes of social sustenance in Nahj-al-Bilaghah. For the purpose, other than focusing on the classical sociologists’ concerns and observing their conformity with the principles of the definition of the social organization, the method of text analysis and the technique of frequent codification were used to determine the elements of social sustainability in Nahj-al-Bilaghah. The main findings of this research include: firstly, paying attention to the concerns of the classical sociologists (Comte: sustainability of interaction, Weber: meaning of interaction, Durkheim: The sense of coherence, Spenser: the emergence and growth of societal differentiation especially in situations and roles, Marx: distinction in social class) makes it clear that these concerns compose the main aspects of the social order. Secondly, the careful and methodical review of Nahj-al-Bilaghah shows that the social sustainability factors in this book comply with these aspects and: reviewing the characteristics of the sustainable and successful societies and comparing them with the characteristics of the declining societies in the words of Imam Ali (PBUH) shows that three central factors contribute to the sustainability and success of societies: monotheism, intense affinity and overall unity, and distributional and retributive justice. Ali (PBUH) counts a list of ethical characteristics and warm connections in Nahj-al-Bilaghah as the characteristics of the people in successful societies, the opposite of which stands for the decline of the society. This idea could be compared with the definition of the social organization: monotheism is a cultural element that determines the direction and meaning of the interaction. Affinity and unity are the strengthening element in groups and societies, while justice is the best form of regulating distinctions that makes the coming upon distinctions acceptable and sustaining. Therefore, it is presumed that the grand theories of sociology inform the theory exerted from the Nahj-al-Bilaghah.نوشتار حاضر درصدد نشان دادن عوامل پایداری جامعه در <em>نهجالبلاغه</em> است. برای این کار افزونبر تدقیق مسائل جامعهشناسان کلاسیک و انطباق این مسائل با مؤلفههای تعریف سازماناجتماعی، از روش تحلیل متن و تکنیک کدگذاریهای پیدرپی، استفاده شد تا عوامل پایداری جامعه در <em>نهجالبلاغه</em>، استخراج شود. مهمترین یافتههای پژوهش حاضر به این شرحاند: نخست اینکه توجه به مسئلۀ جامعهشناسان کلاسیک (کنت: استمرار تعامل، وبر: تعامل از حیث معنای آن، دورکیم: احساس پیوستگی، اسپنسر: پیدایش و رشد تمایزهای اجتماعی، بهویژه تمایز در موقعیتها و نقشها، مارکس: تمایز در پایگاه اجتماعی) مشخصمیسازد که مسائل آنان ابعاد گوناگون سازماناجتماعی بودهاست؛ در ثانی مرور دقیق و روشمندانۀ <em>نهجالبلاغه</em> نشان میدهد، جمعبندی ویژگیهای جوامع قابلدوام و موفق و مقایسه با ویژگیهای جوامع دچار انحطاط در کلام علیg در تناسب با این ابعاد بر سه امر محوری موجب دوام و موفقیت جوامع میشود: 1. توحید و یکتاپرستی؛ 2. الفت و همبستگی زیاد و فراگیر؛ 3. عدالت توزیعی و کیفری. الفت و همبستگی عنصر مقوّم در هر گروه و سازمان اجتماعی است و عدالت بهترین شکل تنظیم تمایزهاست که توافق بر تمایزات را پسندیده و قابل دوام میسازد و میتوان گفت که محکمات آراء جامعهشناسی، مؤید نظریۀ مستخرج از <em>نهجالبلاغه</em> است.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-2506101913970701The Components of the Normative Theory of the Mass Media in Quranمؤلفههای نظریه هنجاری رسانههای جمعی در قرآن کریم2548147710.30471/soci.2018.1477FAکریمخانمحمدیدانشیار دانشگاه باقرالعلوم- گروه فرهنگ و ارتباطات0000-0002-8174-1550شمس اللهمریجیدانشیار دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم عروح اللهعباس زادهدانشجوی دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم عJournal Article20180316In the present world, the mass media play an unprecedented and growing role in the social lives of people. On the other hand, the orientations of these media in various respects in are shaped by the normative systems that rule them. The existing normative theories in the literature of Communication sciences are generally influenced by the liberalist and socialist instructions that contain principles that promise the goal attainment in each of the thought systems, thus not acceptable in the Islamic society. So As a result, the present research uses the method of thematic analysis for investigating the Holy Quran, as the main norm-giving source in the Islamic society, in order to extract the components of its normative theory. The endeavor takes us to 66 fundamental, 13 structured, and four general themes. The main components of the normative theory of the Quran include “originality”, “culturality”, “communitarianism”, and “ethics centrality” and determine the general approaches and standards of the mass media in the Quranic theory as against the dominant normative theories. Obviously, the fundamental and guiding themes, as the more viable ones, provide more precise tasks for the media.رسانههای جمعی در دنیای کنونی نقش بیبدیل و روزافزونی در زندگی اجتماعی انسان دارند، جهتگیری رسانههای جمعی نیز در بعدهای مختلف، متأثر از نظام هنجاری حاکم بر آن است. نظریههای هنجاری موجود در ادبیات علوم ارتباطات در نوع خود متأثر از مبانی لیبرالیستی و سوسیالیستی و دارای مؤلفههایی برای تحقق اهداف آن دو نظام فکری هستند که در جامعه اسلامی پذیرفته نیستند. از اینرو، در این پژوهش، با الهام از «روش تحلیل مضمون» آیات قرآن کریم، بهعنوان اصلیترین منبع هنجار بخش جامعه اسلامی، بررسی شد تا مؤلفههای نظریه هنجاری رسانههای جمعی به دست آمد. بررسی روشمند آیات، ما را به 66 مضمون پایهای و 13 مضمون سازمانیافته و در نهایت چهار مضمون فراگیر، رهنمون کرد. مؤلفههای اصلی نظریه هنجاری رسانههای جمعی از منظر قرآن کریم، عبارتاند از: «اصالتمحوری»، «فرهنگمداری»، «اجتماعگرایی» و «اخلاقمداری» که جهتگیری کلی و بایستههای رسانههای جمعی را مشخص نموده و در مقابل نظریههای هنجاری رایج بهعنوان نظریهای قرآنی مطرح میشود. بدیهی است مضامین جهتدهنده و پایه، بهعنوان مؤلفههای عملیاتیتر، شرح وظایف دقیقتری برای رسانهها فراهم میکند.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-2506101913970701A Historical Study of the Clerics and the Intellectuals Coalition in the Constitutional Movementبررسی تاریخی ائتلاف روحانیون و روشنفکران در جنبش مشروطه4972147810.30471/soci.2018.1478FAپیمانمحمودیکارشناسی ارشد جامعه شناسیJournal Article20171208The constitutional movement was one of the achievements of our confrontation with the modern thoughts. It was the outcome of the coalition between many social forces including the clergies and the intellectuals. These two forces had left the most impacts on the history of Iran to a degree that their coalition during the constitutional movement led to the victory of the movement and their separation caused the return to despotism. The current research studied the historical backdrops of the coalition between the clergies and the intellectuals. The findings show the reasons of this coalition to include the negation of despotism, the economic interests, the lack of knowledge about the constitutionality, the elimination of some figures, the demand for the rule of law, the formation of the “justice house “and the parliament, the interference of foreigners, the changing strategies, etc. These are by no means the absolute reasons behind the clergies and intellectuals coalition; they could rather be considered as conditions that have facilitated it.جنبش مشروطه از جمله دستاوردهای رویارویی ما با اندیشههای مدرن بوده است. این جنبش حاصل ائتلاف نیروهای اجتماعی بسیاری از جمله روحانیون و روشنفکران بود. این دو نیروی اجتماعی دارای تأثیر بسیاری در تاریخ کشور هستند. تأثیر این دو نیروی اجتماعی در جنبشهای اجتماعی به قدری مهم و اثرگذار است که ائتلاف آنها در جنبش مشروطه سبب پیروزی نهضت و افتراق آنان منجر به جدایی و بازگشت به اقتدارگرایی شد. این پژوهش به بررسی تاریخی زمینههای ائتلاف روحانیون و روشنفکران در جنبش مشروطه میپردازد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که زمینهها و دلایل ائتلاف آنها میتواند به استبدادستیزی، منافع و حقوق اقتصادی، عدم آگاهی نسبت به مشروطه، حذف برخی رجال، قانونخواهی، تشکیل عدالتخانه و مجلس مشروطه، نفوذ بیگانگان، تغییر راهبردها و... نقش ایفا کند. البته عوامل یاد شده علل قطعی ائتلاف بین روشنفکران و روحانیون نمیباشند؛ بلکه میتوان آنها را بهعنوان شروطی در نظر گرفت که ائتلاف را تسهیل کردهاند.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-2506101913970701Moderation as A Way for Balance of the Islamic Lifestyleمیانهروی مسیری برای تعادل سبک زندگی اسلامی7599147910.30471/soci.2018.1479FAمجیدکافیمدیر گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهسید مرضیهخمامیدانشجوی دکتری رشته مطالعات زن و خانواده دانشگاه ادیانJournal Article20171205The contemporary lifestyles are classified in three excessive, moderate, and extremist forms in a spectrum. Moderation means the abstention from excesses and extremes and is prescribed by religious sources. In the Islamic lifestyle, it implies the same moderation in personal as well as social aspects and in all respects. The purpose of the present article is to explain the personality moderation based on the Quran and hadith and exploring and inferring the moderate model of the Islamic lifestyle. Thereupon, it could be asked based on what model could the Islamic lifestyle be explained? What is the relationship between moderation (in individual) with moderation (in the social sense)? The method used for the purpose of answering these questions is text analysis; first, questions are asked and then, the answers are looked for in the text. In this method, the relationship between the reference to the text and making conclusions about each category is frequent and mutual; that is, the process begins with asking the questions and goes through searching in the text, but it happens that some findings in the text change the meaning of other parts. The findings of the research suggest that the Islamic lifestyle in the individual level is temperate and in the social, moderate. Temperance in the personal lifestyle explains the moderation in the social lifestyle; the Islamic lifestyle maintains acceptable compatibility with either the rest of social and cultural orders and with its internal elements and subcategories; this means that, in no sphere of the individual life is the lack of temperance (excess) and in no social respect is the lack of moderation by the Muslim individual accepted. Finally, moderation in the Islamic lifestyle is not a matter of cases, but a general model visible and observed in all spheres of life.سبکهای زندگی جوامع امروزی در یک طیف و در سه شکل افراطی، میانه و تفریطی طبقهبندی میشوند. اعتدال به معنای دوری از افراط و تفریط است، که مورد پذیرش منابع دینی است. اعتدالگرایی سبک زندگی اسلامی به معنای میانهروی در بُعد فردی و تعادل در بُعد اجتماعی در همه مؤلفههای زندگی است. از اینرو هدف این پژوهش تبیین میانهروی شخصیتی براساس آیات قرآن و روایات مرتبط و اکتشاف و استنباط مدل اعتدالی سبک زندگی اسلامی است. بر این اساس میتوان پرسید، اعتدالگرایی سبک زندگی اسلامی براساس چه مدلی قابل تبیین است؟ میانهروی (در سبک زندگی فردی) با تعادل (در سبک زندگی اجتماعی) چه نسبت، مناسبت و جایگاهی دارد؟ اما روش در این جستار روش تحلیل متن است. مبنای کار بر طبق روش یادشده بدینگونه است که ابتدا پرسشهایی طرح و بعد به جستجوی پاسخ آن در متن پرداخته میشود. در روش تحلیل متن ارتباط بین رجوع به متن و نتیجهگیری درباره هر مطلب، دو سویه و مکرر است؛ یعنی با طرح پرسش، جستجو در متن را آغاز کرده و پس از مطالعه متن، ممکن است، پارهای قسمتها معنی قسمتهای دیگر را عوض کند. با بررسیهای انجام شده تحقیق به این نتیجه رسید که سبک زندگی اسلامی در بُعد فردی، یک سبک میانه و در بُعد اجتماعی سبکی متعادل است؛ میانهروی در سبک زندگی فردی تبیینکننده تعادل در سبک زندگی اجتماعی است؛ سبک زندگی اسلامی هم با دیگر نظامهای اجتماعی و فرهنگی جامعه و هم با اجزا و مجموعههای خود هماهنگی و انطباق لازم را دارد و در هیچ شأنی از شؤون زندگی فردی و اجتماعی نبودن توازون (افراط و تفریط) را از مسلمانان بر نمیتابند؛ و سرانجام اینکه تعادل در سبک زندگی اسلامی امری موردی نیست، بلکه مدلی عام و در همه شؤونات زندگی جاری و ساری است.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-2506101913970701Body Management Among the Religious Womenسایه روشن مدیریت بدن در زنان دیندار101124148010.30471/soci.2018.1480FAنادرصنعتی شرقیاستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران،ایرانرقیهمحمدی کیاکارشناسی ارشد جامعهشناسیJournal Article20180101Considering the increasing importance of body management in the recent decades and noting the undeniable role of religion in the social lives of people, the current research tries to investigate the role of body management among the religious women. The contradictions in the experimental researches and the theoretical challenges have convinced us to apply qualitative method and the strategy of grounded theory. The data used in this research are gathered by interviewing nine religious Mashhadi women. After open coding, nine central issues were identified that determined the causal relationship, backgrounds, and interfering factors affecting the body management or abstinence from it. The findings of this research show that the religious society could move toward the body management especially in the public sphere. The backdrops for the formation of such a condition include the individuals’ religious socialization types, their mental image of themselves, the concern for physical change, and the anxiety about others’ social acceptance. The network of motivating social relations beside the selective view toward religion are among the causal conditions for the event and the absence of individual business is a facilitator in the process. Eventually, we chose the eclectic religious identity/religious adaptation as our theoretical core.با توجه به گسترش مدیریت بدن در دهههای اخیر و نقش غیر قابل انکار مذهب در زندگی اجتماعی افراد، در این پژوهش تلاش شدکه نقش مدیریت بدن را در زنان دیندار بررسی شود. وجود تناقض در تحقیقات تجربی و چالشهای نظری ما را بر آن داشت که از روش کیفی و راهبرد گراندد تئوری استفاده کنیم. دادههای این پژوهش از طریق مصاحبه با 9 نفر از زنان دیندار شهر مشهد انجام شده است. بعد از انجام کدگذاری باز 9 مقوله محوری شناسایی شد که شرایط علّی، بسترهای زمینهای و شرایط مداخلهگر مؤثر بر انجام مدیریت بدن و یا پرهیز از آن را معین مینمودند. یافتههای این پژوهش نشان داد که جامعه دیندار میتواند به سمت مدیریت بدن بهویژه، در عرصه عمومی پیش رود. بسترهای زمینهساز برای شکلگیری چنین رخدادی مانند جامعهپذیری دینی افراد، تصویر ذهنی آنها از خودشان، دغدغه تغییر ظاهر و نگرانی از پذیرش اجتماعی از سوی دیگران میباشد. شبکه روابط اجتماعی ترغیبکننده به همراه نگاه گزینشگرانه به دین جزء شروط علّی این رخداد بوده و نداشتن مشغلههای فردی نقش تسهیلگر این فرایند است. در نهایت هویت التقاطی دینی/ انطباق دینی را بهعنوان هسته نظری پژوهش خود برگزیدیم.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-2506101913970701The Effective Methods of Social Supervision in Nahj-Al-Bilaghahشیوههای کارآمد نظارت اجتماعی در نهجالبلاغه125145148110.30471/soci.2018.1481FAمحمودکریمیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق عمهنازآل علیدانشجوی دکتری علوم و معارف نهج البلاغه دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20180125The importance of social supervision for the prevention of individual and group deviance in the Islamic society is visible when referring to the recommendations in the religious prescriptions and the variety of its methods including the divine, individual, organizational, and communal supervision. The communal supervision arising from the responsibility in the individuals has been embodied in the form of two religious obligations of “the prevention of vice and promotion of virtue”. Despite the significance of the debate, however, it seems that the reduction of the obligations to the traditional methods has made it affectless especially among the youths. The present research seeks to suggest novel and effective methods based on Nahj-al-Bilaghah.
Having investigated the Nahjul Bilaghah, it becomes clear that other than the direct prevention and promotion methods, Imam Ali (PBUH) has also invited to the virtues and prevented from vices indirectly. In his words, the indirect methods have been adopted based on time, setting, and the audience, from persuasion to reprimand to prayer, curse, exclamation, questioning, preaching, etc.
This research uses descriptive-analytical method for the analysis of data to examine the various methods of social supervision in Nahj-al-Bilaghah.اهمیت نظارت اجتماعی به منظور جلوگیری از انحراف افراد و گروهها در جامعه اسلامی است و با توجه به توصیههای موجود در متون دینی و تنوع طرق آن، اعم از نظارت الهی، فردی، سازمانی و همگانی روشن میگردد. نظارت همگانی که برخاسته از مسئولیت آحاد جامعه در قبال یکدیگر میباشد، در قالب دو فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» تبلور یافته است. بهرغم اهمیت بحث و تلاش فراوان در این زمینه، به نظر میرسد منحصر بودن امر و نهی به روش سنتی تأثیر لازم به خصوص در میان نسل جوان را ندارد؛ از اینرو پژوهش حاضر به دنبال یافتن شیوههایی بدیع و کارآمد، با توجه به آموزههای <em>نهجالبلاغه</em> است.
با واکاوی در<em> نهجالبلاغه</em> درمییابیم افزونبر امر و نهی مستقیم بهعنوان یکی از شیوههای نظارت اجتماعی، امامg به شکل غیرمستقیم، افراد را به خوبیها دعوت و از بدیها منع میکند. روش غیرمستقیم براساس زمان، مکان، و مخاطب، به گونههای مختلف ترغیب، توبیخ، دعا، نفرین، ابراز شگفتی، بیان پرسش، موعظه و... توسط امام علیg مورد استفاده قرار گرفته است.
این پژوهش به روش توصیفی−تحلیلی و بر مبنای تجزیه و تحلیل اطلاعات، شیوههای مختلف نظارت اجتماعی را در <em>نهجالبلاغه</em> مورد بررسی قرار داده است.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-2506101913970701A Pathology of Funerals in Yasujبررسی آسیبشناختی مجالس ترحیم در شهر یاسوج147169148210.30471/soci.2018.1482FAحجتیزدانی مقدمکارشناس ارشد دانشگاه باقرالعلوم رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگیحبیب اللهاسد اللهیکارشناس ارشد دانشگاه باقرالعلوم ع رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگیکریمخانمحمدیاستادیار دانشگاه باقرالعلوم- گروه فرهنگ و ارتباطات0000-0002-8174-1550Journal Article20171106The popular rites and traditions have developed throughout the time and have not been immune from damages and deviances. Reforming these pathologies requires recognizing them and realistically planning for their replacement them with appropriate cultures. The funerals are among the traditions that have deviated from the true Islamic teachings. Considering the specificities of funeral rites in Yasuj, like many other parts of Iran, the Islamic teachings and prescriptions for such rites are gathered through the documentary method and, using anthropological techniques of participatory observation and in-depth interview, the pathology of the rites is classified and depicted via comparative-analytical method. Some of the findings of the study suggest impairments like excessive impatience, ingratitude, and wrong behaviors such as scratching one’s face and pulling one’s hair by the mourners, exaggeration in admiring and even telling lies about the deceased by the panegyrist, lack of deliberation during the rites, ostentatiousness in holding the funeral, the lucrativeness of the reception, fault decisions taken about the spouse, the belief in superstitions, and reprimanding the family of the deceased.سنتها و آیینهای رایج بین مردم در گستره زمان شکل گرفتهاند و از آسیبها و انحرافات مصون نماندهاند. اصلاح این آسیبها، نیازمند شناخت آنها و برنامهریزی واقعبینانه برای جایگزینی فرهنگ صحیح در آن زمینه است. مجالس ترحیم از جمله آیینهای سنتی است، که بهرغم دستورهای اصیل اسلامی در شیوه برگزاری آنها، از آفات و آسیبها مصون نمانده است. با توجه به خاص بودن مراسم ترحیم مردم یاسوج همچون دیگر مناطق کشور، دستورات و توصیههای اسلام به روش اسنادی در زمینه مراسم ترحیم احصا گردیده و با روش مردمنگاری و استفاده از تکنیکهای مشاهده مشارکتی و مصاحبه عمیق، آسیبها و انحرافات موجود در این مراسمها با روش تطبیقی−تحلیلی، دستهبندی و بیان شده است. از جمله نتایج این پژوهش میتوان به آسیبهایی مانند بیتابیهای افراطی، ناشکریها و رفتارهای غلط مانند خراشیدن صورت، کندن موی سر توسط فامیل متوفی، غلوگویی و گفتن مطالب دروغ مداحان در مورد متوفی، عدم عبرتپذیری در مجالس، چشم و همچشمی در برگزاری مراسم، هزینههای سنگین پذیرایی مراسم، تصمیمگیریهای نابجا در مورد همسر متوفی، اعتقاد به خرافات و شماتت خانواده متوفی اشاره کرد.