پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-25063613901201Social Determination of Marifah (Knowledge) in Nahj Al-Balaghahتعیّن اجتماعی معرفت در نهجالبلاغه7471022FAحمیدپارسانیااستادیار دانشگاه تهرانحسیناژدری زادهدانشجوی دکتری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0003-4582-8525Journal Article20110529In this article we seek to analyze some issues of Nahj Al-Balaghah in which there is a link between different kinds of human marifah (knowledge) and social factors. In order for pursuit to be more effective the most important projects in the sociology of marifah (knowledge). These paradigms will lead us to the questions. We try to find Imam Ali's answers to them. <br /> در این جستار به دنبال تحلیل و بررسی مطالبی در نهجالبلاغه هستیم که در آنها بین معرفتهای مختلف انسان و عوامل اجتماعی به گونهای پیوند ایجاد شده باشد. برای اینکه این پیگیری مؤثرتر واقع شود از طرحهای مهم مطرح در جامعهشناسی معرفت بهره میبریم. این پارادایمها ما را به پرسشهایی رهنمون میکند. ما با استناد از عبارات حضرت امیر(ع) درصدد یافتن پاسخ به این پرسشها هستیم.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-25063613901201Unity or Duality of Agency and Structure in Exegeses of the Quranیگانگی یا دوگانگی عاملیت و ساختار در تفاسیر قرآن48751187FAمحمد باقرآخوندیهیات علمی دانشگاه بیرجیندJournal Article20161013According to differences of opinion with regard to the structure of the agency, the purpose of this paper is to obtain views presented in the Holy Quran which is achieved through qualitative content analysis of the interpretations of the Quran, coding and categorizing the concepts and categories. Research findings indicate that the Holy Qur'an considers man under the influence of social structures. However, many verses of the Holy Quran reveal that act is the maker of man's character and identity. Based on the Holy Quran man is always responsible for his own actions and would not under any circumstances disclaim it. It can be concluded that though the influence of structures is an unavoidable, the principle of agency and act is an inviolable principle.با عنایت به اختلاف آرا در زمینه عاملیت و ساختار، هدف این مقاله به دست آوردن نظر آیات الهی در این مورد است. که از طریق تحلیل محتوای کیفی تفاسیر آیات قرآن، کدگذاری و طبقهبندی مفاهیم و مقولات بهدستآمده میسر گردیده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، قرآن کریم انسان را تحت تأثیر ساختارهای اجتماعی میداند و در عین حال در آیات شریفه بسیاری «عمل» را سازنده شخصیت و هویت او میداند. از نظر قرآن کریم انسان همواره مسئول عمل خویش است و هیچ شرایطی از او سلب مسئولیت نمیکند. نتیجه آنکه در عین اینکه تأثیر ساختارها مسلم است، لکن عاملیت و عمل اصل غیر قابل خدشه به شمار میرود.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-25063613901201Unity or Duality of Agency and Structure in
Exegeses of the Quranبررسی مفاهیم و مقولههای بهکار گرفتهشده جهت سنجش نوع دینداری771081189FAطاهرهقادریاستادیار دانشگاه علامه طباطباییسعیدزارعدانشجوی دکترای دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161013According to differences of opinion with regard to the structure of the agency, the <br />purpose of this paper is to obtain views presented in the Holy Quran which is <br />achieved through qualitative content analysis of the interpretations of the Quran, <br />coding and categorizing the concepts and categories. Research findings indicate that <br />the Holy Qur'an considers man under the influence of social structures. However, <br />many verses of the Holy Quran reveal that act is the maker of man's character and <br />identity. Based on the Holy Quran man is always responsible for his own actions <br />and would not under any circumstances disclaim it. It can be concluded that though <br />the influence of structures is an unavoidable, the principle of agency and act is an <br />inviolable principle.سنجش دینداری از موضوعات مطرحشده در جامعهشناسی دین است. از آنجایی که جامعهشناسی دین، به مسئلۀ نقش و اهمیت دین به معنای عام در جامعۀ بشری و نیز به اهمیت باورداشتها و عملکرد گروهها و جوامع خاص میپردازد، سنجش دینداری در آن اهمیت پیدا میکند. در جامعهشناسی دین هنگامی که سخن از دینداری به میان آید، ما با دو مقوله سروکار خواهیم داشت: دین و دیندار. دینداران، کنشگرانی هستند که سنجش دینداری آنها همواره یکی از دغدغههای اساسی پژوهشگران علوم اجتماعی بوده است. در سنجش دینداری ما با دو موضوع سروکار داریم. سنجش سطح دینداری و دیگری سنجش نوع دینداری. در سنجش سطح دینداری، نیاز به سنجه مناسب جهت تعیین میزان دینداری دینداران و در سنجش نوع دینداری، نیاز به شناخت گونههای موجود دینداری در جامعه است. این تحقیق به بررسی مفاهیم و مقولههای بهکار گرفتهشده جهت سنجش نوع دینداری، میپردازد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-25063613901201An Introduction to Semioticsدرآمدی بر نشانهشناسی1091381190FAابراهیمعباسپوردانشجوی دکترای جامعهشناسی مؤسسه امام خمینیJournal Article20161013Semiotics is one of the new methods in the field of humanities which has been used like research methods, especially in the realm of "knowledge of connotations" and "understanding communication mechanism" from the 1950s onwards. The ancient Greeks are considered to be the earliest followers of Semiotics. Semiotics can be said that has always been in close proximity to Structuralism and in accordance with its model. In this paper, we introduce a typology of two prominent scholars of semiotics and analyze the relationship between signifier and signified as a constitutional relation from their viewpoints, then, review Saussure and Pierce views from the perspective of Islamic Philosophy and in the light of the opinions and views of Mulla Sadra and Avicenna.نشانهشناسی یکی از روشهای نو و مطرح در علوم انسانی است که از دهه ۱۹۵۰م به اینسو همچون روش پژوهش بهویژه در دو قلمرو «شناخت دلالتها» و «ادراک سازوکار ارتباطها» به کار رفته است. یونانیان قدیم را میتوان نخستین رهروان نشانهشناسی دانست. میتوان گفت که نشانهشناسی همواره در جوار ساختارگرایی بوده و مبتنی بر الگوی آن میباشد. در این مقاله، به معرفی نشانهشناسی دو تن از سردمداران نشانهشناسی میپردازیم و از منظر این دو اندیشمند بحث قراردادی بودن رابطه بین دال و مدلول را مورد تحلیل قرار داده و سپس، از منظر حکمت اسلامی و با توجه به دیدگاههای ملاصدرا و بوعلی سینا به نقد و بررسی دیدگاههای سوسور و پیرس میپردازیم.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-25063613901201The Role of Commanding Right and Forbidding Wrong in Increasing Social Capital of Female Studentsنقش مؤلفههای امر به معروف و نهی از منکر در بهبود سرمایه اجتماعی دانشجویان دختر (با تأکید بر شرایط آمران و ناهیان، شیوهها و آثار آن)1391541191FAآذرقلی زادهاستادیار و مدیر گروه مدیریت و برنامهریزی امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگانفائزهتقی پورعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان0000000329127358طبیهرجبیکارشناس ارشد مدیریت امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگانJournal Article20161013The aim of this study is to determine the contribution of commanding right and forbidding wrong in improving social capital among female students of Khorasgan Islamic Azad University. In this research, the impact of methods, conditions and functions of commanding right and forbidding wrong were evaluated on social capital indicators. The method of the research is correlation descriptive and its statistical society included 944 female students busy studying in Khorasgan Islamic Azad University in the academic year 2011-2012. Simple sampling, on the base of which 310 students were selected, was randomly done. Data collection instruments were a researcher made questionnaire and a response package. The questionnaire included 33 questions related to dimensions of commanding right and forbidding wrong and 30 questions related to components of social capital. Cronbach's alpha was used to assess its reliability and the validity of the questionnaire was achieved 0/87. Statistical data analysis was done at both descriptive and inferential levels. Frequency tables, frequency percentage, standard deviation, average and graphs were used at the descriptive level and at the inferential statistics level, factor analysis, univariable t, one-way variance analysis, Friedman test and LSD test were used. The results showed that the average score of the role of commanding right and forbidding wrong in increasing social capital with hypothetical average 3, was 3/61 which was higher than medium. In addition, the relationship between methods of commanding right and forbidding wrong, conditions of those who order and prohibit and functionality of this duty are meaningful through increasing confidence, introception and strengthening social networks at pهدف این تحقیق تعیین نقش امر به معروف و نهی از منکر در بهبود سرمایه اجتماعی در میان دانشجویان دختر بود. در این پژوهش تأثیر شیوهها، شرایط و آثار این فریضه بر سرمایه اجتماعی سنجیده شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان در سال تحصیلی90_89 به تعداد 944 نفر بودند. 310 نفر با نمونهگیری به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساختهای با 63 سؤال بسته پاسخ بود که برای سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد. (87/0=α) برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عامل، t تکمتغیره، تحلیل واریانس یکطرفه، آزمون فریدمن و آزمون LSD استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمره نقش امر به معروف و نهی از منکر در بهبود سرمایه اجتماعی با میانگین فرضی 3، 61/3 بود که بالاتر از حد متوسط بود. همچنین نقش شرایط آمران و ناهیان، شیوهها و آثار این فریضه در بهبود سرمایه اجتماعی در سطح 01/0>p معنیدار است. بین ویژگیهای جمعیتشناختی دانشجویان و دیدگاه آنان تفاوت معناداری مشاهده نشد.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-25063613901201Strategies for Boosting Trustworthiness from Individual and Social Aspectراهکارهایی برای تقویت امانتداری در بُعد فردی و اجتماعی1551741192FAحسینعلیعربیعضو هیئت علمی دانشگاه سمنانJournal Article20161013 <br /><span style="letter-spacing: -0.1pt;">The present paper views the strategies for boosting trustworthiness from individual and social perspectives. In Islamic ethics, trustworthiness is regarded as a moral virtue. It is the indicator and sign of faith and piety and one who betrays the trust placed in him has no religion. To establish social security, increase productivity, gain more profits and overcome their competitors in the competition, communities, companies, organizations, and business entities try to increase trustworthiness among the people and their employees. In this study the analytical-descriptive method has been used along with narrative approach to explore ways of enhancing trustworthiness in both individual and social aspects. Based on the findings of the present research study some strategies for enhancing trustworthiness are: internalizing trustworthiness, increasing awareness, focusing on human nature, introducing patterns of trustworthiness, identifying characteristics of an ideal society and encouragement and appreciation of trustees. This article will try to address them.</span>راهکارهای تقویت امانتداری از بُعد فردی و اجتماعی کدام است؟ در اخلاق اسلامی امانتداری به عنوان یکی از فضیلتهای اخلاقی اساسی به شمار میرود که شاخص و نشانۀ ایمان و دینداری است و کسی که امانتدار نباشد، دین ندارد. در جوامع و شرکتها و سازمان و بنگاههای اقتصادی جهت برقراری امنیت اجتماعی و افزایش بهرهوری و کسب سود بیشتر و غلبه بر رقبای خود در میدان رقابت، سعی میشود تا امانتداری در مردم و کارکنان افزایش یابد. در این تحقیق با بهکارگیری روش تحلیلی _ توصیفی در کنار استفاده از روش نقلی به بررسی راهکارهایی پرداخته شده است که زمینه تقویت امانتداری را در بُعد فردی و هم در بُعد اجتماعی فراهم میسازد. براساس یافتههای این پژوهش، برخی از راهکارهای تقویت امانتداری عباتاند از: درونی کردن امانتداری، افزایش آگاهی افراد، تقویت فطرتمداری در انسانها، معرفی الگوهای امین، معرفی ویژگیهای جامعه آرمانی و تشویق و تقدیر از افراد امانتدار که در این نوشتار سعی میشود تا به آنها پرداخته شود.پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-25063613901201Women, Marriage, Housekeeping, and Religious Upbringing of Children in Islamic Thoughtزنان، ازدواج، خانهداری و تربیت فرزندان در اندیشه اسلامی1762061193FAمریماحمدپورکارشناس ارشد جامعهشناسی و مدیر آموزش و پژوهش مرکز علمی کاربردی شهرستان نورآبادJournal Article20161013The present article is concerned with the concept analysis of marriage, religious upbringing of children, which naturally comes after family formation, based on two main sources of Islam viz. the Quran and Sunnah. Theoretical basis of this research study consists of a variety of feminist theories. Its methodology is based on documentation, analysis of findings, discovering marriage implications, housewifery, religious upbringing in the Quran and Sunnah. The findings suggest that Islamic views (viz. the Quran and Sunnah) regarding marriage, domestic labor and religious upbringing are in conflict with feminist theories. <br />Holy Quran and religious traditions view these phenomena through a mechanism far from feminist paradigm. According to Islamic thought the most important principle for women is that they pay attention to their functions in the family as a mother or a wife. Special attention also has been paid to the most important functions of marriage and family, that is to say instinctive and emotional needs, creating an environment fraught with ethical and moral virtues, promotion of excellence in both sexes and in the religious upbringing of children. <br />Results also show that Islam is an institution that has taken into consideration all aspects of human life. Thus such a religious upbringing of children will encompass all aspects of social, ethical and sexual education of children.مقالۀ حاضر به مفهومشناسی مسائل ازدواج، کار خانه و تربیت دینی فرزندان که در پی تشکیل خانواده میآید، توسط دو منبع اصلی دین (قرآن و سنّت)پرداخته است. مبنای نظری کار، طیفی از نظریههای فمینیستی میباشد. روش تحقیق مبتنی بر روش اسنادی، تحلیل یافتهها، و کشف دلالتهای ازدواج، خانهداری و تربیت دینی در سنّت و قرآن میباشد. یافتهها حاکی از آن است که دیدگاه اسلام (سنّت و قرآن) در مورد ازدواج، کار خانه و تربیت دینی با نظریههای فمینیستی در تعارض است و قرآن کریم و سنن دینی با سازوکاری متفاوت با پاردایم فمینیسم به این پدیدهها پرداختهاند. چرا که در اندیشه اسلامی مهمترین اصل برای زن توجه به نقشهای همسری و مادری در خانواده میباشد و به مهمترین کارکردهای ازدواج و تشکیل خانواده یعنی تأمین نیازهای غریزی و عاطفی و ایجاد محیطی مملو از فضایل اخلاقی و معنوی جهت رشد کمالات در دو جنس و در پی آن تربیت دینی فرزندان توجه ویژهای شده است. همچنین یافتهها نشان میدهد که دین اسلام ارگانی است که به تمامی ابعاد زندگی انسان توجه نموده است و در این میان اگر به تربیت دینی فرزندان اهمیت دهیم، چنین تربیتی کلیه وجوه تربیت از جمله تربیت اجتماعی، اخلاقی و جنسی فرزندان را به دنبال خواهد داشت.