پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-2506112120190823Religion and Social Divergenceدین و واگرایی اجتماعی528161110.30471/soci.2019.1611FAغلامرضاصدیق اورعیعضو هیئتعلمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-3177-5039احمدفرزانهدانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0003-4476-5091Journal Article20190204 <br />The religious elements of every culture may facilitate either social solidarity or social divergence. Sociologists have mainly paid attention to the solidifying function of religions. The current article, on the contrary, considers religions’s diverging function. For the purpose, we have used the critical-analytical method. The findings indicate that sometimes, religions call for delineating with others and at other times, it inevitably leads to such delineations without directly demanding it. Religions’s content includes all three areas of cognitive, emotional, and psycho-behavioral. Therefore, religions’s diverging influences might be pertinent to either of the three. A significant differentiation can be made between the followers of a given religion and others, while another could be internal among the followers. The followers are of various levels and sorts of religiosity. Among them, according to the second generation’s understanding, many sects and denominations take shape. The differentiation between people is sometimes defined by religions themselves and sometimes they are socially constructed. The degree and type of religion-based divergence and its effects is highly determined by the qualities and the number of followers. On the other hand, the religion’s rules and prescriptions regards with followers’s communication patterns, also the followers’ interpretations and selective understanding of these rulings, are defining in the degree, type, and effects of social divergence. Social divergence inspired by religions are manifested in differentiating beliefs, values, symbols, norms, and emotions, the most obvious outcome of which is the formation of sects and denominationsعناصِر دینی هر فرهنگ ممکن است همبستگی یا برعکس، واگرایی اجتماعی را تسهیل کند. جامعهشناسان به اثر همبستگیآفرین دین بیشتر توجه کردهاند. اما مقاله حاضر به اثر واگرایانۀ دین پرداخته است. برای این کار، از روش تحلیلی ـ انتقادی استفاده و این نتایج حاصل شد: گاهی محتوای دین، پیروان را به جبههبندی با دیگران فرامیخواند و در مواردی بهگونهای است که در صورت پیروی، چنین اثری ایجاد میکند. محتوای ادیان به هر سه حیطۀ شناختی، هیجانی و روان ـ حرکتی مربوط است و بدین ترتیب موضوع واگرایی اجتماعیِ ناشی از ادیان، میتواند مربوط به یکی از این قلمروها باشد. یک تقسیم مهم، شکافهای اجتماعیِ میان پیروان و ناپیروان یک دین، در مقابل واگراییهای درونیِ میان پیروان است. پیروان یک دین، خود به دیندارانی با سنخها و درجات مختلف دینداری تقسیم میشوند. در میان پیروان، براساس تفاسیر نسل دوم به بعد، مذاهب و فِرَقِ گوناگونی پدید میآید. تمایزگذاری میان انسانها، گاهی از سوی خودِ دین جعل شدهاست و گاهی امری اجتماعاً برساختی است. میزان و نوع تأثیراتِ واگراییهای اجتماعیِ متأثر از دین، بسیار تحت تأثیر کمیت و کیفیت گروندگان و پیروان یک دین است. دستورات و توصیههای هر دین به پیروان برای نوع تعامل با سایر انسانها و همچنین نوعِ تفسیر و گزینشها از دین نیز عامل مهمی در میزان، نوع و آثار واگرایی اجتماعی است. واگراییهای اجتماعی متأثر از دین مصادیقی همچون باورها، ارزشها، نمادها، هنجارها و عواطفِ تمایزآفرین با بیگانگان دارد و نمونۀ بارز آن ایجاد مذاهب و فِرق است.https://soci.rihu.ac.ir/article_1611_0bdab34b19431c6bf79e6da391c25a6c.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-2506112120190823A New Islamic Approach to Social Pathology: A Contemplation on the Challenges and Achievements of the Research Plan “Sociology of Deviance: An Islamic Approachمعرفی مسیری در رویکرد اسلامی به مطالعۀ آسیبهای اجتماعی: تأملی در تجربهها و مشکلات طرح پژوهشی «جامعهشناسی کجروی: با نگرش اسلامی»2947157710.30471/soci.2019.1577FAعلیسلیمیاستادیار گروه علوم اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20190108The research plan “Sociology of Deviance: An Islamic Approach” is one of the pioneers of Islamic studies on social pathology. As a result, it has been targeted by considerations of the researchers in these areas: the functionality and influence of social pathology in Iran, the expected characteristics and level of achievements of Islamic researches in the field, the influencing knowledges and expertises of the field, the proper point of departure, the appropriate research approaches, research methods and techniques of the field, the standards of reliability and validity, and how to connect the results of Islamic studies of the field with the university's ones. The current essay presents a report of all these activities and achievements through an analysis of experiences and outcomes. These activities and outcomes introduce a new path for Islamic research in Social Sciences. They can also be a proper point of departure for challenging the influential implementation of the findings, especially of the Islamic approach to social pathology.طرح پژوهشی «جامعهشناسی کجروی: با نگرش اسلامی» از جمله پیشگامان مطالعۀ اسلامی آسیبهای اجتماعی است. و بدین سبب، با شدت بیشتری، آماج تأملاتی بوده که در محورهای زیر فراروی محققان این عرصه است: کارآمدی و اثرگذاری حوزه و مطالعات آسیبشناسی اجتماعی در کشور، ویژگیها و سطح مورد انتظار از محصولات پژوهشهای اسلامی این حوزه، دانشها و تخصصهای اثرگذار در این پژوهشها، نقطه شروع مناسب، رویکرد پژوهشی مؤثر، روش تحقیق یا فنون روشی متناسب با این مطالعات و معیارهای پایایی و روایی آنها و همچنین چگونگی پیوند مطالعات و یافتههای اسلامی با مطالعات دانشگاهی این حوزه. جستار پیش رو، با بررسی تجربهها و دریافتهای این طرح، گزارشی را از فعالیتها و یافتههای آن ارائه کرده است. این تجربهها و یافتهها، مسیری را برای پژوهشهای اسلامی در علوم اجتماعی معرفی میکنند. و میتوانند نقطۀ شروعی برای چالش دربارۀ اجرای مؤثر و بهینۀ این پژوهشها و بهویژه، رویکرد اسلامی به مطالعات آسیبشناسی اجتماعی باشند.https://soci.rihu.ac.ir/article_1577_0ac78429b26a41ae9affdb7e4ca04a70.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-2506112120190823A Critical Analysis of Allameh Tabatabaei’s Theory of “Social Thinking”واکاوی و نقد نظریّۀ «تفکّر اجتماعیِ» علّامۀ طباطبایی4967158210.30471/soci.2019.1582FAعلیشیروانیعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20190110In the view of Allameh Tabatabaei, the only path to achieving desired knowledge in the Islamic society and civilization goes through “social thinking”. Also, the main, if not the only, element in difference and disagreement among Muslim thinkers including theologists, philosophers, mystics, and hadith scientists, is indifference toward social thinking. “Social thinking” with the characteristics that Tabatabaei attributes to it is an uncommon term he uses to describe an approach with deep and broad impacts. In the present paper, I adopt document analysis with a critical approach in order to give a clear understanding of his view, and then to present an analysis and critique of his work, and finally to deal with a number of ambiguities in his theory.از نظر علّامۀ طباطباییw، تنها راه دستیابی به دانش مطلوب در جامعه و تمدّن اسلامی روی آوردن به «تفکّر اجتماعی» است. همچنین مهمترین −اگر نگوییم یگانه− عامل اختلاف و تشتّت فکری میان اندیشمندان مسلمان اعم از اهل حدیث، متکلّمان، فیلسوفان، و عارفان، رویگردانی از تفکّر اجتماعی است. «تفکّر اجتماعی» با ویژگیهایی که ایشان برای آن برشمرده است اصطلاحی است نامعمول و خاصِّ خود ایشان برای اشاره به دیدگاهی دارای آثار عمیق و گسترده و شایان تأمّل و بررسی. در این مقاله کوشش شده است با مراجعه به آثار گوناگون ایشان با روش تحلیل اسنادی و با رویکردی انتقادی گزارشی روشن از دیدگاه ایشان ارائه شود، ابعاد گوناگون و اهمّیّت آن خاطرنشان گردد، تحلیل و نقدی از آن به دست داده شود، و سرانجام پارهای از ابهامهای باقیمانده در آن و پرسشهای فراروی آن بیان گردد.<br /> https://soci.rihu.ac.ir/article_1582_a03760f0d340f9b092e47c9f1cccf243.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-2506112120190823The Analysis of the Dimensions and Principles of Rationality Based on the Immaculate Figures’ Sayingsتحلیل ابعاد و مؤلفههای عقلانیت مبتنی بر روایات معصومان6988158310.30471/soci.2019.1583FAاحسانرحیمیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش تصمیمگیری و خط مشی گذاری عمومی پردیس فارابی دانشگاه تهران- قمفردینحسینیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش تصمیمگیری و خط مشی گذاری عمومی پردیس فارابی دانشگاه تهران-قمJournal Article20181205Rationality, the idea of basing speech, action, and thought on reason or the practicing of reason, is one of the major individual, social and civilizational issues. The purpose of this study is to critique the various dimensions and components <br />of the conventional notion of rationality based on the immaculate figures (The holy prophet and the Shiite Imams, PBUT). For the purpose, by studying the available documents, first, the literature on the subject contains various definitions and classifications offered for the concept of rationality in the field of social and Islamic sciences has been investigated; then, a conceptual framework has been extracted based on these sources. In the next step, the existing narratives about reason and its derivatives have been elicited by reference to major books of narratives. In the end, the frameworks gained through the content analysis of narratives and other literature have been analysed together. The results demonstrate that, according to the narratives from the immaculate figures of Shiite Islam, the essence of rationality in their view is but correct vision, moderate inclinations and attributes, and just actionعقلانیت، یا مبتنی بودن گفتار، کردار و پندار بر تعقل (بهکارگیری عقل)، یکی از مهمترین مشخصههای فردی، اجتماعی و تمدنی است. هدف این پژوهش نقد و بررسی ابعاد و مؤلفههای ادبیات رایج عقلانیت مبتنی بر روایات معصومانbاست. در این راستا با مطالعه اسناد و مدارک موجود، نخست ادبیات موضوع شامل تعریفها و طبقهبندیهای گوناگون بیان شده برای مفهوم عقلانیت در حوزه علوم اجتماعی و اسلامی بررسی شده و در پایان چارچوبی از این مفهوم ارائه گردیده است. پس از آن با بررسی کتب روایی مشهور، روایات موجود پیرامون عقل و مشتقات آن گردآوری و با روش تحلیل مضمون بررسی شدهاند که نتیجه تجزیه و تحلیل دادهها شکلگیری چارچوبی از ابعاد و مؤلفههای عقلانیت از منظر روایات معصومانbاست. در آخر چارچوبهای به دست آمده از تحلیل مضمون روایات و نیز ادبیات موضوع به صورت توأمان تحلیل و بررسی گردیدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که بنابر روایات معصومانb، شاکله و اساس عقلانیت در انواع مختلفش، چیزی جز نگرش صحیح، گرایشات و صفات متعادل و کنش عادلانه نیست.https://soci.rihu.ac.ir/article_1583_222eb0dd0079cc2acae2cd8a59b52701.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-2506112120190823The Mechanisms and System of Social Control Based on Imamiyah Jurisprudenceمکانیزمها و نظام کنترل اجتماعی براساس فقه امامیه89109158410.30471/soci.2019.1584FAخدیجهمهدوی همپافقه مذاهب اسلامی-دانشکده مذاهب - دانشگاه ادیان و مذاهب قم- جمهوری اسلامی ایرانرضااسلامیدانشیار پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامیمحمدداوریپژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20180923The emergence of jurisprudential management in the modern world has brought about serious challenges and questions about the encounter of jurisprudence with human science and experience on social issues. On one hand, the capacities of jurisprudence in controlling the followers in individual level by mandating the religious rulings and preventing from sins is known to everyone. On the other hand, the study of “social jurisprudence” is so nascent. The present study adopts the interdisciplinary approach of Jurisprudence, Punitive Law, Criminology, and Sociology in order to recognize a part of jurisprudence’s potential with emphasis on Imamiyah jurisprudence, and comparing it with Sociology. <br />In the jurisprudential system, “worship” as the main purpose of creation with its various forms is considered to be the preventative force against anomalies in societies; in case of deviance by individuals, the “enforcement of virtue and prevention of vice” acts as a lever to void any deviance and if it fails, the state intervenes by implementing “punishment” for the correction of vile and “re-socialization” as the last resort, as prescribed by jurisprudence.ظهور مدیریت فقهی در جهان مدرن امروز، پرسشها و چالشهای جدی را در مواجهه فقه با تجربیات علمی بشر بهویژه در موضوعات و مسائل اجتماعی، پدیدار ساخته است. از طرفی توانمندی فقه در کنترل فردی پیروان و واداشتن آنها به انجام فرایض دینی و ترک گناهان بر کسی پوشیده نیست، اما پرداختن به «فقه اجتماعی» هنوز در ابتدای راه بوده و این پژوهش، با مطالعه میانرشتهای فقه، حقوق جزا و جرمشناسی و جامعهشناسی، درصدد بازشناسی بخشی از توانمندی فقه با نگرش به فقه امامیه و انطباق با یافتههای دانش جامعهشناسی میباشد.<br /> در نظام فقهی، «عبادت» بهعنوان هدف اصلی خلقت، با اشکال مختلف آن، عامل بازدارنده از ناهنجاری در جامعه است و در صورتی که برخی افراد درصدد هنجارشکنی برآیند، اهرم کنترلی «امر به معروف و نهی از منکر»، به کمک آمده و هر عمل خلافی را در همان ابتدای راه ناکارآمد میسازد و در صورت عدم توفیق نظارت عمومی، دخالت حکومت با اعمال «مجازات» با هدف اصلاح و تربیت و «جامعهپذیری مجدد» بهعنوان آخرین راهکار، مورد توجه فقه قرار گرفته است.https://soci.rihu.ac.ir/article_1584_770c4365a2b5f9a5ae8fca8cb00b0560.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-2506112120190823The Moral Coexistence of Neighbors: An Islamic Solution for Social Indifferenceهمزیستی اخلاقی همسایگان؛ یک راهکار اسلامی برای کاهش بیتفاوتی اجتماعی111134162710.30471/soci.2019.1627FAعلیملکوتی نیادانشجوی دکتری دانشگاه قرآن و حدیث ودانش آموختۀسطح عالی حوزۀعلمیۀ قممحمدتقیسبحانی نیااستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیثJournal Article20190107Social indifference is one of the unwanted aspects of modern society. Sociologically, it is a main form of anomaly and a barrier to the improvement of human relationships that has influenced neighbors’ relationships in community level. <br />Reducing social indifference or, at least, preventing the extension of its scope, other than legal measures, requires moral solutions. Consequently, the present essay aims at introducing a functional solution based on Islamic approaches for reducing social indifference. <br />Here, documentary method and descriptive, analytical approach are adopted to present the Islamic view toward social indifference, and to highlight the necessity of moral coexistence among neighbors in everyday relationships, and finally to understand its capacities in preventing or reducing social indifference. The findings indicate that the presence of Islamic morality in neighbors’ relationships can prevent from, reduce, and eliminate variables that result in social indifference such as: radical individualist/egoistic behaviors, radical emphasis on reward-cost equation, and the absence of internalizing responsibilityبیتفاوتی اجتماعی، یکی از عناصر نامطلوب فرهنگ جامعۀ مُدرن است که از منظر جامعهشناختی، یکی از مهمترین ناهنجاریها و از جمله موانع بزرگ در برابر توسعۀ ارتباطات انسانی قلمداد شده است و امروزه دامنۀ آن به تعاملات همسایگان در محلهها و مجتمعهای آپارتمانی نیز رسیده است.<br /> کاهش بیتفاوتی و یا دستکم، پیشگیری از گسترش دامنۀ آن، افزون بر وضع قوانین حقوقیِ کارآمد، نیازمند به راهبردها و راهکارهای اخلاقی است. از اینرو هدف نوشتۀ پیش رو، ارائۀ پیشنهادی کاربردی براساس رهیافت اسلامی جهت کاهش بیتفاوتی اجتماعی در جامعه است.<br /> پژوهش حاضر، با روش إسنادی و رویکرد توصیفی−تحلیلی ضمن بیان دیدگاه آموزههای اسلامی دربارۀ بیتفاوتی، به تبیین ضرورت همزیستی اخلاقی همسایگان در روابط روزمره و بررسی ظرفیتهای آن در پیشگیری و رفع عارضۀ بیتفاوتی اجتماعی میپردازد و بر این نتیجه تأکید دارد که؛ حضور اخلاق اسلامی در روابط همسایگان با یکدیگر میتواند متغیرهای مؤثر بر بیتفاوتی اجتماعی از قبیل: گسترش کُنِشهای مبتنی بر فردگرایی افراطی و خودخواهانه، محاسبۀ افراطی هزینه−پاداش، فقدان درونیسازی مسئولیتپذیری را کاهش داده و به تدریج آنها را از میان بردارد.https://soci.rihu.ac.ir/article_1627_29874b3df7428218c8ccd1f0ddacefc4.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-2506112120190823Family Policy; Models of the Family-State Relationshipسیاستگذاری خانواده؛ الگوهای تعامل دولت و خانواده135152160710.30471/soci.2019.1607FAشهلاباقریعضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمیمنصورهزارعانعضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا0000-0001-7065-581Xخدیجهبرزگراستادیار جامعةالمصطفی،مؤسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتیJournal Article20180803The multifaceted function of the family in producing and reproducing actions, structures, relationships and its undeniable dialectical relationship with the macro system (society) has made attention to the family as the first and most important social institution which is influenced by and affects social changes. To support and reinforce family's functions, however, family – state relationship should be purposeful. Family policy, while studying and examining the needs, and harms of the family, also deals with forms of family – state relationship. This paper attempts to have an explanation on models of the family – state relationship. Each of these patterns are necessitating some specific basics which make it impossible for the state to adopt two or more patterns simultaneously in family policymakingکارکرد چندساحتی خانواده در تولید و بازتولید کنشها، ساختارها، روابط و... و رابطه دیالکیتکی غیرقابل انکار آن با نظام کلان (جامعه) موجب شده تا توجه به خانواده بهعنوان مهمترین و اولین نهاد اجتماعی تأثیرگذار و تأثیرپذیر از تغییرات اجتماعی موضوعیت پیدا کند. بدیهی است متولی نظام کلان (دولت) باید در راستای تقویت کارکردهای چندساحتی خانواده، که به نوعی تضمین سلامت اجتماعی را در پی دارد، تعامل خود را با خانواده هدفدار سازد. سیاستگذاری خانواده، ضمن مطالعه و بررسی نیازها، اقتضائات و آسیبهای خانواده، به اشکال تعامل دولت و خانواده نیز میپردازد. این نوشتار درصدد است تا الگوهای تعامل دولت و خانواده را با توجه به اهمیت سیاستگذاری خانواده، تبیین و تحلیل کند. بدیهی است که هر یک از الگوهای یاد شده، اقتضائاتی را به همراه دارد که اتخاذ دو یا چند الگو را به صورت همزمان برای دولت در سیاستگذاری خانواده ناممکن میسازد.https://soci.rihu.ac.ir/article_1607_7bee2a1807771599be3a7db24d5d4f78.pdf