پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-250671313940601Scenarios on the establishment of Islamic social science: possibility and impossibilityسناریوهای تکوین علم اجتماعی اسلامی: امکان/امتناع5321074FAمسعودکوثریدانشیار جامعهشناسی، گروه ارتباطات دانشگاه تهرانسیدمحمودنجاتی حسینیاستادیار جامعهشناسی، مدیر بخش جامعهشناسی دین در مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20150113Relationship between religion and religiosity in sociological researches <br />By: <br />Seyed Mehdi Etemadyfard: <br />Faculty member at Sociology Dept., University of Tehran, email: etemady@ut.ac.ir <br />This issue that where would be a good starting point for research on the objective situation of religiosity and its developments has been remained controversial since the founding of such researches. Is it possible to investigate the actual dimensions of religiosity based on a prior definition? Possibility and alteration of such definition in the beginning of sociological research has been the ground of continued disputes in this field of science due to the necessity for the reliance of that definition to the observations in one hand and the impossibility of formulating the problem without presenting any prior definition of religion on the other hand. In this research paper, first, the related sociological literature is reviewed and then problems concerning determination of relationship between religion and religiosity are explored. It seems that taking an empirical approach at the beginning of examining actual and objective dimensions of religion without regarding internal requirements of a religion does not ensure high reliability. For this purpose, it is tried to evaluate the dimensions of religiosity including fundamental beliefs, rituals and moralities with regard to their status in Islam and investigation of their methodological implications in assessment of religiosity dimensions. These dimensions have common relationship with other monotheistic religions. This helps to the minimal efficiency of religiosity assessment models in which those dimensions were used. In religiosity assessment models, the most problematic aspect was morality. Moral aspect here means social pervasive conducts and characters which gradually change to collective habits. Unlike ontological patterns, religiosity indices in sociological researches are gradual and a researcher in this field needs mixed methods to test the hypothesis of research.این مقاله، صرفاً بهعنوان یک موضع نظری معرفتی (و نه رتوریک سیاسی ایدئولوژیک) به سناریوهای تکوین یک علم اجتماعی اسلامی (امکان/امتناع) میپردازد. براساس استدلالهایی مبتنی بر معرفتشناسی و منطق رشد علمی، این مقاله درصدد است نشان دهد که شکلگیری یک علم اجتماعی اسلامی هم «ممکن» است و هم «ممتنع»، اما امتناع از تکوین یک علم اجتماعی اسلامی بیشتر از نوع «عملی» است تا «ذاتی». امتناع عملی بیش از هر چیز ناشی از طرح علم اجتماعی دینی در چشماندازی کاملاً محدود از علم و رشد عملی است. بنابراین، امتناع «در عمل» به موانعی مانند زمانبری، کافی نبودن دانش دینی در همه عرصهها، توجه نکردن به دیگر سرچشمههای معرفت، استریل کردن متافیزیکی، عدم اتکای به عقل و بافتزدایی دانش اجتماعی اشاره دارد. <br />نوع دیگری از امتناع نیز متصور است؛ یعنی ممکن است بیشتر به خاطر انعطافناپذیری مدل علمشناسی فلسفی باشد که بر مبنای آن نمیتوان معرفت علمی را به هر اندازه و به هرطور با هر سلیقه سازگار کرد. تو گویی توصیه به احتراز از رفتن به سمت تکوین علم اجتماعی اسلامی میخواهد نشان دهد که ادعای هر علم اجتماعی نوپدید (از جمله علم اجتماعی اسلامی) باید ادعایی متکی به «اجتماعیت» (عرفی بودن) و «علمیت» (معرفتی بودن) باشد و این میسّر نیست مگر تن دادن به همان قواعد علمشناسیِِِِ فلسفی و معرفتشناسیِِِِ علمی بر پیشینة ساخته شده قبلی. <br />باری در مقاله حاضر تلاش شده است تا با طرح چشماندازی گستردهتر و قرار دادن مفهوم علم اجتماعی اسلامی در مدلی پویا از علمشناسی فلسفی و الگوی رشد علمی (مدل پویای تولید علم) تصویری پویا از علم اجتماعی دینی تصویر شود. این تصویر نیز مانند هرگونه معرفتی دستخوش تغییر و تحول خواهد بود و پیامش آن است که تلاشهای نظری ما برای تعریف رابطه دین و علم و رشد نظریههای اجتماعی دینی (اسلامی) جریانی بیپایان خواهد بود. نمیتوان یک بار و برای همیشه آن را تعریف کرد و کار را تمام شده پنداشت. خود این تعریف و بازتعریفها نیز بخشی از علم اجتماعی دینی خواهد بود.https://soci.rihu.ac.ir/article_1074_d38d9b2120a7f1bd5c0f7b163ccc87ae.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-250671313940601Relationship between religion and religiosity in sociological researchesنسبت دین و دینداری در پژوهشهای جامعهشناختی33521075FAسید مهدیاعتمادی فردعضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی، دانشگاه تهرانJournal Article20160809This issue that where would be a good starting point for research on the objective situation of religiosity and its developments has been remained controversial since the founding of such researches. Is it possible to investigate the actual dimensions of religiosity based on a prior definition? Possibility and alteration of such definition in the beginning of sociological research has been the ground of continued disputes in this field of science due to the necessity for the reliance of that definition to the observations in one hand and the impossibility of formulating the problem without presenting any prior definition of religion on the other hand. In this research paper, first, the related sociological literature is reviewed and then problems concerning determination of relationship between religion and religiosity are explored. It seems that taking an empirical approach at the beginning of examining actual and objective dimensions of religion without regarding internal requirements of a religion does not ensure high reliability. For this purpose, it is tried to evaluate the dimensions of religiosity including fundamental beliefs, rituals and moralities with regard to their status in Islam and investigation of their methodological implications in assessment of religiosity dimensions. These dimensions have common relationship with other monotheistic religions. This helps to the minimal efficiency of religiosity assessment models in which those dimensions were used. In religiosity assessment models, the most problematic aspect was morality. Moral aspect here means social pervasive conducts and characters which gradually change to collective habits. Unlike ontological patterns, religiosity indices in sociological researches are gradual and a researcher in this field needs mixed methods to test the hypothesis of researchسرآغاز پژوهش جامعهشناختی در باب وضعیت عینی دینداری و تحولات آن از ابتدای شکلگیری چنین پژوهشهایی محل نزاع و بحث بوده است. آیا میتوان مبتنی بر تعریفی پیشینی، ابعاد واقعی دینداری را مورد مطالعه جامعهشناختی قرار داد؟ امکان و استحاله چنین تعریفی در ابتدای پژوهش به دلیل ضرورت ابتناء آن به شواهد عینی از یکسو و ممکن نبودن صورتبندی مسئله بدون تعریف اولی از دین، از جمله مناقشات دائمی در جامعهشناسی است. در پژوهش حاضر ضمن مرور ادبیات جامعهشناسی در این زمینه، معضلات مربوط به نسبت میان دین و دینداری بررسی شده است. به نظر میرسد، اتخاذ رویکردی تجربی در بدو بررسی سویههای عینی و واقعی دین، بدون توجه به اقتضائات درونی دین، اعتبار کاملی ندارد. به همین منظور، در این مقاله تلاش شده تا ابعاد دینداری (باورهای بنیادین، مناسک و اخلاقیات) متناسب با جایگاه آنها در منظومه دین اسلام ارزیابی شود و به لوازم روششناسانه آنها در سنجش ابعاد دینداری توجه شود. ابعاد پیشگفته نسبت مشترک با دیگر ادیان توحیدی دارند که موجب کارآمدی حداقلی الگوهای سنجش دینداری شده که این ابعاد، در آنها لحاظ شده است. در میان الگوی سنجش دینداری آنچه بیش از سایر ابعاد مشکلساز و دشواریآفرین است، بُعد اخلاقیات است که مراد از آن خلقیات و منشهای اجتماعی فراگیری است که به تدریج به نوعی عادات جمعی بدل میشود. برخلاف الگوهای هستیشناسانه، شاخصهای دینداری در پژوهشهای جامعهشناختی متدرّجاند و محقق برای بررسی تجربی آنها نیازمند روشهای تلفیقی است.https://soci.rihu.ac.ir/article_1075_8805230ebfd6488b44d5363b8086c370.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-250671313940601Religious tourism: its nature and functionگردشگری دینی: ماهیت و کارکرد53711076FAالله کرمکرمی پورعضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20160809<span style="font-size: medium;">Assistant professor and faculty member at The University of Religions & Denominations</span> <br />This paper aims to review <em>religious tourism</em> (also commonly referred to as faith tourism). The subject matter of this study is firstly investigated with respect to content and meaning and then its function and role in three following levels of reality are explored: social, cultural and spiritual. In these threefold levels, religious tourism is recognized as a social construct as well as a cultural and spiritual need which plays an important role in human solidarity and convergence. And finally in a triple conceptual framework, God-seeking, altruism and self-discovery are explained and classified in Islamic view.این مقاله مروری به موضوع گردشگری دینی است. این موضوع ابتدا به لحاظ مفهومی و معنایی بررسی شده و سپس کارکرد و نقش آن در سه سطحِ «واقعیت اجتماعی»، «فرهنگی» و «معنوی» تحلیل شده است. در این سطوح سهگانه، گردشگری دینی یک برساخت اجتماعی و بِسان یک نیاز فرهنگی و معنوی در انسجام و همگرایی انسانی مورد تأکید قرار گرفته و سپس در یک چارچوب مفهومیِ سهگانۀ «خداخواهی، دگرخواهی و خودیابی» در نگرش اسلامی تبیین و دستهبندی شده است. https://soci.rihu.ac.ir/article_1076_35875b00cc5b39b31a4adcde18a2a2bb.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-250671313940601Innatism and its requirements in normative system of Islamفطرتگرایی و اقتضائات آن در نظام هنجاری اسلام73931077FAحسنخیریاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق و عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قمJournal Article20160810This paper attempts to investigate the implications of the principle that implies Islam has its own unique normative legal and moral system and <em>does</em> not neglect any individual and social area and also benefits from a strong rational and innate theoretical framework. Based on this view, the controversy on the dualism of agency and structure will be justified by the discussions on God's right and people's right followed by discussions on love and justice and subsequently the representation of nature in knowledge and desires, i.e., reason and needs, should be recognized. Consequently such a view makes gradual movement of human being on the basis of basic essential needs inevitable. To achieve a better result, documental and content analysis methods, with an emphasis on religious texts and thoughts, are used. <br /> <br /> مبنای این اصل که دین دارای نظام هنجاری اخلاقی و حقوقی است و هیچ ساحتی از ساحات فردی و اجتماعی را فروگذار نکرده و دارای منطق و چارچوب نظری محکم عقلانی و فطری است؛ تلاش شده به اقتضائات این برداشت توجه شود. بر مدار این نگرش بحث دوگانه انگاری عاملیت−ساخت با ورود بحث حقالناس و حقاﷲ و در پی آن محبت و عدالت توجیه مییابد و نمود فطرت در دانستهها و خواستهها بحث عقل و محبت را رسمیت بخشیده و حرکت مدرج بر پایه نیازهای اساسی و پایهای را اجتنابناپذیر میکند. برای وصول به مطلوب در این مقال از روش کتابخانهای و تحلیل محتوای متون دینی و اندیشهشناسی بهره برده شده است. <br /> <br /><br /><br /> https://soci.rihu.ac.ir/article_1077_3bcec27de0a3c32630f1b6779c1a105f.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-250671313940601Relationships of structure and agency in the view of Allameh Mohammad Taghi Ja'fariمناسبات عاملیت و ساختار از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری951261078FAعلیربانیعضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه اصفهانفائزهفهامیکارشناسی ارشد شیعهشناسی گرایش جامعهشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20160810The present paper is to look at the works of Allameh Mohammad Taghi Ja'fari (RA) (1923 - 1998); who is regarded as one of the most prominent thinkers and intellectuals of Iran's scientific legacy[t1] , in a different way from the prevailing European views and tries to constitute a systematic framework of his attitudes on the issue of the relationship between structure and agency. This enterprise has been recognized as one of the most important issues in the field of sociology mainly arguable in the realm of social ontology. In this paper, by referring to his works it is initially tried to explore, articulate and develop Allameh Ja'fari's views and thoughts and then with a comprehensive outlook to all of his works it is attempted to infer sociological implications relating to this issue. Finally his precise theory would be explained by gathering its components which seems to be disseminated in Ja'fari's works. This research has a descriptive-analytical approach. It seems that Ja'fari has a dualist view to the issue of structure and agency. This means that his remarks do not entail any general rule about all structures and all agencies. He believes that every person is brought into existence with a preliminary nature and outside the chain of deterministic causes. In one hand, these basic features can bring a unique identity for each person and grant him/her an independent personality. On the other hand, people as social actors do not grow in a vacuum, but after the birth, will be affected by natural and environmental factors, pre-formed social structures and even particular instincts and his/her natural self. The type of individual life and how to deal with these influential sources determine the supremacy of the action or the supremacy of social structures. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /><br /><br /> این مقاله بر آن است تا با نگاهی متفاوت از نگاههای غالب اروپامحور، آثار یکی از تراث علمی ایران اسلامی یعنی علامه جعفریe را بررسی و چارچوبی نظامیافته از تلقی ایشان دربارۀ مسئله رابطه ساختار و عاملیت را ساخته و پرداخته کند. این مسئله بهعنوان یکی از مهمترین مسائل کلان جامعهشناسی، در حوزه هستیشناسی اجتماعی قابل بحث است. در این مقاله برای اکتشاف، ساختاربندی و بسط نظریۀ علامه جعفری به آثار به جا مانده از ایشان رجوع و تلاش شده با نگاهی جامع به تمامی این آثار، دلالتهای جامعهشناختی وابسته به این مسئله را استخراج و نظریه صائب ایشان را که به صورت پراکنده در آثار وی وجود دارد تبیین کند. این پژوهش در مقام تحلیل، رویکرد توصیفی−تحلیلی دارد. <br />به نظر میرسد علامه جعفری دربارۀ مسئله ساختار−عاملیت نگاهی دوگانه دارد. به این معنا که حکمی کلی در مورد عاملان و تمامی ساختارها ابراز نمیکند؛ بلکه معتقد است که هر فرد با یک طبیعت اولیه و خارج از زنجیره عوامل جبری پا به این جهان میگذارد. این مختصات اولیه میتواند هویتی خاص برای فرد به دنبال داشته باشد و به وی نوعی استقلال شخصیت اعطا کند. از سوی دیگر فرد بهعنوان یک کنشگر اجتماعی در خلأ رشد نمیکند؛ بلکه پس از ورود به این جهان تحت تأثیر عوامل طبیعی، محیطی و ساختارهای از پیش شکل گرفتۀ اجتماعی و حتی غرایز شخصی و خودِ طبیعیاش قرار خواهد گرفت. نوع حیات فرد و چگونگی مواجهه او با این منابع تأثیرگذار، تعیینکننده اصالت کنش فرد یا اصالت ساختارهای اجتماعی در مورد اوست.https://soci.rihu.ac.ir/article_1078_fdf8513021ac851d7e01fc5c1b1a900f.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-250671313940601Human nature and political theory from the perspective of Al- Farabiماهیت بشر و نظریه سیاسی از دیدگاه فارابی1271381079FAمحمدشجاعیاناستادیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20160810 <br />The relationship between human nature and political theory is recognized as one of the most important topics in analytical study of every political theory. Political scientists usually establish the legitimacy of their theory about politics and government based on a particular explanation of human nature. This study explores the political views of Al-Farabi- one of the most significant political thinkers of the Islamic world- from this perspective. Farabi's political theory has a universal character and this is due to the perception that he offers with regard to the human nature. In political theory of Al-Farabi, because of their nature, human beings require a presence in the society to achieve prosperity and happiness. As a result, Farabi's account of politics is collectivistic in nature and is at odds with the modern individualistic conception of politics and government. Farabi believes that the humankind, to recognize happiness, needs to others. This need is satisfied simply by connecting to the creative reason, which is itself created by God or Demiurge as the first cause. Hence, Farabi's political theory finds a certain special connection with the issue of monotheism. Modern political theories have mainly ignored the issue of ruler or leader of the political community. But for Farabi the question of who should rule is of utmost importance. In this case, he owes his political theory to the perception he offers of human nature. <br /> ارتباط ماهیت بشر و نظریۀ سیاسی یکی از مباحث مهم در مطالعۀ تحلیلی هر نظریه سیاسی است. اندیشمندان سیاسی معمولاً مشروعیت نظریه خویش، دربارۀ سیاست و حکومت را بر تبیینی خاص از ماهیت انسانها بنا مینهند. پژوهش حاضر، آرای سیاسی فارابی، از اندیشمندان مهم سیاسی جهان اسلام، را از این دیدگاه بررسی میکند. نظریۀ سیاسی فارابی خصلتی جهانشمول دارد و این امر به دلیل برداشتی است که او از ماهیت بشر ارائه میدهد. در نظریه سیاسی فارابی، انسانها به دلیل ماهیت خویش، برای رسیدن به سعادت نیازمند حضور در اجتماع هستند. در نتیجه تلقی او با تلقیهای مدرن فردگرایانه از سیاست و حکومت در تعارض است. فارابی معتقد است انسان، برای شناخت سعادت به غیر خودش نیاز دارد و این نیاز، صرفاً از طریق ارتباط با عقل فعال، که خودش مخلوق خدای عالم یا همان سبب نخستین است، برآورده میشود. به این ترتیب، نظریۀ سیاسی فارابی ارتباط ویژه و مشخصی با مسئله توحید دارد. نظریههای سیاسی مدرن، عمدتاً به موضوع حاکم یا امام در اجتماعات سیاسی توجهی نمیکنند. اما اینکه چه کسی باید حکومت کند، برای فارابی اهمیت بسیاری دارد و نظریۀ او در این زمینه وامدار برداشتی است که او از ماهیت بشر ارائه کرده است. <br /> https://soci.rihu.ac.ir/article_1079_96fb60b697a20a28194006a3b35efc44.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-250671313940601Comparative analysis of the function of social factors affecting knowledge in Al-Ghazālī and Ibn-Khaldun's viewsتحلیلی تطبیقی بر کارکرد عوامل اجتماعی مؤثر بر معرفت از دیدگاه غزالی و ابنخلدون1391651080FAقدرت اللهربانیاستادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی، تهرانJournal Article20160810The aim of this research is to infer the role of social factors in the creation of human knowledge in Al-Ghazālī (c.1056–1111) and Ibn-Khaldun's (c.1332–1406) views with a comparative approach. The method of this research is comparative analysis of Al-Ghazālī and Ibn-Khaldun's understandings of this phenomenon through reviewing and scrutinizing their views. Findings of this study show that the relationship between knowledge and society is one of the main concerns of these two Muslim philosophers. They both have tried to investigate how social factors influence various levels of human knowledge. In the view of Ibn-Khaldun, the division of people into rural population and urban population is based on a variety of social factors. But from the viewpoint of Al-Ghazali, the division of human beings into common people, theologians and mystics refers to their knowledge system which can be influenced by social factors. Results demonstrate that while Al-Ghazali notices the role of social factors as barriers to the realization of genuine knowledge, he determines their function in the formation of human knowledge such as jurisprudence, theology and politics. Ghazali in his approach mainly attempts to display negative aspects of social factors of knowledge formation and development. On the contrary, Ibn-Khaldun tries to explore the diversity of social factors such as Asabyyat (mostly known as tribal solidarity), geographical situation, economy, religion and environment with a realistic approach using an objective experience. He expresses both positive and negative roles and endeavors to show their impact just in the form of knowledge and not its content. <br /> هدف از نوشتار حاضر استخراج تطبیقی نقش عوامل اجتماعی در چگونگی تکون معرفت انسانی از دید غزالی و ابنخلدون است. روش مطالعه، تحلیل تطبیقی و خوانش محتوای دیدگاههای دو متفکر مورد نظر است. مناسبات جامعه و معرفت از دغدغههای مهم غزالی و ابنخلدون است. هر دو تلاش دارند تا در این مقوله، نحوه تأثیرگذاری عوامل اجتماعی را بر سطوح گوناگون معرفتهای بشری بررسی کنند. در دیدگاه ابنخلدون مهمترین تقسیم انسانها به شهرنشین و بادیهنشین مبتنی بر تنوع عوامل اجتماعی است، ولی در دیدگاه غزالی تقسیم آدمیان به عوام، متکلمان و عارفان، مبتنی بر نظام معرفتی آنهاست که البته میتواند متأثر از عوامل اجتماعی نیز باشد. غزالی ضمن توجه به نقش عوامل اجتماعی بهعنوان نوعی مانع تحقق شناخت حقیقی، کارکرد آنها را در شکلگیری معارف بشری چون فقه، کلام و سیاست نشان میدهد. رویکرد غزالی عمدتاً نشان دادن ابعاد سلبی عوامل اجتماعی در معرفت است. ابنخلدون با واقعگرایی و با استفاده از تجربه بیرونی سعی میکند تا تنوع عوامل اجتماعی چون عصبیت، اوضاع جغرافیایی، اقتصاد، دین و محیط زندگی را مورد تحقیق قرار دهد. او هر دو نقش ایجابی و سلبی آنها را بیان میکند و تلاش میکند تا تأثیرگذاری آنها را در صورت معرفت، نه محتوای آن، نشان دهد. <br /> https://soci.rihu.ac.ir/article_1080_4b2438557854093e01155631cae72383.pdf