پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-25064713910401Th e Relation between Economic Balance, Stratification and Solidarity in the Islamic Societyرابطه توازن اقتصادی، قشربندی و همبستگی در جامعه اسلامی127167999FAحسیننمازیعضو هیأت علمی دانشگاه تهرانعلیرضالشگریعضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20111230 <br />Social justice, based on its various principles such as ontological and anthropological principles, has complex dimensions. While reviewed from different perspectives, it becomes even more complex. One of the defining principles for illustrating social justice is the type of approach to individual and society. According to the individualistic approach balance has not much scope in social justice theory for and Social Justice is followed in the form of "poverty removal". But according to Shahid Sadr and Shahid Motahari’s views, as they believe in individualism and socialism, the balance can contribute to the explanation of social justice. According to the second approach, inequality is defined in terms of the imbalance and at odds with social justice. The individualistic view of social justice is solely defined by means of poverty removal and in consistence with inequality. While explaining the attitude toward "individualism and socialism" from balance perspective, the author of the of the present paper takes into consideration that understanding social justice in Islamic system is possible when the dimensions of society which is associated with the structure of society is deeply explored. So he deals with the issue of stratification and social cohesion in the knowledge of sociology and investigates the relation between social justice and inequality in Islam. <br /> The result is that Islam seeks dignity of people and public consent through establishment of justice in satisfaction. By preventing the concentration of wealth in the hands of a few, Islam provides individual people of society with equal access to opportunities and maintains their dignity and consent.موضوع عدالت اجتماعی به لحاظ آن که مبتنی بر مبانی مختلفی نظیر هستیشناسی و انسانشناسی میباشد ابعاد پیچیدهای پیدا کرده و همراه با کنکاش ابعاد گوناگون آن غامضتر نیز میشود. یکی از مبانی مؤثر بر تبیین عدالت اجتماعی نوع نگرش به فرد و جامعه میباشد. توازن بر طبق دیدگاه فردگرایانه مجال چندانی برای حضور در نظریه عدالت اجتماعی نیافته و عدالت اجتماعی در قالب «رفع فقر» دنبال میشود. اما بنابر دیدگاه امثال شهید صدر و شهید مطهری که به اصالت فرد و جامعه قائل هستند، توازن میتواند در تبیین عدالت اجتماعی نقشآفرینی کند. بنابر نگرش دوم نابرابری در قالب عدم توازن در تقابل با عدالت اجتماعی قرار میگیرد و در نگرش فردگرایانه عدالت اجتماعی تنها در قلمرو رفع فقر معنا دارد و با نابرابری سازگار میباشد. <br />این مقاله در راستای تبیین نگرش «اصالت فرد و جامعه» از توازن به این نکته توجه میکند که فهم عدالت اجتماعی در نظام اسلامی از طریق بررسی و شناخت ابعادی از جامعه که با ساختارهای جامعه مرتبط است ممکن بوده و بنابراین به طرح موضوع قشربندی و همبستگی اجتماعی در دانش جامعهشناسی و اسلام پرداخته و رابطه عدالت اجتماعی و نابرابری در اسلام را مورد بررسی قرار میدهد. نتیجه حاصله این است که اسلام از طریق برقراری عدالت در صدد تأمین کرامت و رضایت عامه افراد جامعه بوده و در این ارتباط از طریق جلوگیری از تمرکز منابعی نظیر ثروت در نزد معدودی از افراد جامعه زمینه دسترسی برابر آحاد جامعه به فرصتها، کرامت و رضایت آنان را دنبال میکند.https://soci.rihu.ac.ir/article_999_5b723aeabc6b893682587fce0cfd591d.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-25064713910401The Social Relativity of “Right - Duty" as Viewed in Religious Discourseنسبت اجتماعی«حق – وظیفه» در گفتمان دینی ( تحلیل محتوای موردی نهجالبلاغه و نهج الفصاحه)2565995FAمحمودنجاتی حسینیمدیر بخش «جامعه شناسی دین و اسلام» – مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20120228The concept of right-duty is originally a concept of Western philosophy (sociopolitical philosophy, moral - legal philosophy) and modern social sciences (theory of citizenship). This complex concept, as some kind of social balance equation in social interaction of self-other, has honestly excelled from this point of view and especially from that of the theoretical one and practically has led to the development of modern man and his civic status and consequently transformed subject into citizen. Since the literature of Islamic jurisprudence is a non-discourse one, there is no trace of this concept in it (both Shi`a and Sunni). But it can be found between the lines of Islamic teachings and texts. It can also be inferred from intellectual and ideological foundations of this social equation among Muslims, which refers to duty in one hand and right as a matter of an ideological issue, based on legitimacy of abiding by Islamic religious teachings in one’s life. Due to this, in this paper, using the technique of content analysis, the authors attempt to analyze intellectual and ideological foundations of right-duty social equation from the religious perspective. To this end - and not to make a comparison - we deemed it necessary to make a brief review of some theoretical and epistemological considerations of the equation, which is embodied in Western philosophy and modern social sciences and usually arranged in the context of citizenship theory. Likewise, it was also necessary to deal with intellectual and ideological foundations of right-duty social equation in religious discourse following the first part of this paper. Finally, it was necessary to present some documentations of conventional religious discourse in the Islamic world. Therefore, the author of the present paper analyzes two precious books: Nahj al-Fasahah (sayings attributed to the Prophet, peace and blessings be upon him) and Nahj al-Balagha (belonging to Imam Ali, peace be upon him). One can find the origin of religious citizenship (which is a strange phenomenon in the contemporary Muslim) from the inferred findings of these two important and reliable books just as Western scholars have elicited the phenomenon of secular citizenship from political, social, and ethical philosophy.بحث«حق– وظیفه»[1] اصالتاً مملوک مفهومی فلسفه غربی (فلسفههای سیاسی- اجتماعی و اخلاقی- حقوقی) و علوم اجتماعی مدرن (نظریه شهروندی) است. از این حیث و به خصوص از جهات نظری این مفهوم مرکب، که البته باید آن را نوعی معادله اجتماعی متوازن در تعامل اجتماعی خود - دیگری نیز تلقی کرد، انصافاً خوش درخشیده و از لحاظ عملی نیز به ارتقای شأن مدنی فرد مدرن انجامیده و به تبع منجر به تبدیل [2]رعیت (مکلف نامحق) [3]به شهروند (فرد مسئول محق) شده است. در ادبیات فقهی اسلامی (اعم از شیعه و سنی) به خاطر گفتمانی نبودن جاپایی از این نسبت کمتر میتوان دید، اما در ذیل و متن معارف اسلامی و شیعی جاری میشود مبانی فکری و عقیدتی این نسبت اجتماعی مهم میان مسلمین، که ناظر به ادای وظیفه و زان سو مطالبه حق به مثابه یک امر عقیدتی که مبتنی بر حقانیت عمل به آموزههای دینی اسلامی در زندگی فردی مسلمین است، را استنباط نمود. <br />با توجه به این مهم، در این مقاله با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا[4] ،تلاش شده است تا مبانی فکری و عقیدتی نسبت اجتماعی حق – وظیفه از این منظر دینی واکاوی شود. به این منظور- و نه در سویه مقایسه- لازم دیدیم تا ابتدا برخی از ملاحظات معرفتی نظری این نسبت، که مندرج در فلسفه غربی و علوم اجتماعی مدرن است و به طور معمول در متن نظریه شهروندی مرتب شده است، را به صورتی فشرده مرور نماییم. به همین منوال نیز لازم شد که مبانی فکری عقیدتی نسبت اجتماعی حق – وظیفه در گفتمان دینی هم در ادامه بحث اول به دست داده شود. و در نهایت واجب شد که مستنداتی هم از گفتمان دینی متعارف در زیست جهان اسلامی ارائه شود. و به این قرار به تحلیل <em>نهجالفصاحه</em> (گفتارهای منسوب به پیامبراسلام 6 و <em>نهجالبلاغه</em> (متعلق به امام علی 7 اکتفا کردیم. <br />از یافتههای استنباطی از این دو متن دینی مهم و مقبول میتوان به خاستگاههای شکلگیری شهروندی دینی [5]رسید، که متأسفانه مفهومی غریب و پدیدهای مهجور در زیست جهان اسلامی معاصر است. درست همانگونه که غربیها از بطن فلسفه سیاسی اجتماعی و اخلاقی حقوقی مدرن و عرفیشان به مفهوم- پدیده شهروندی عرفی [6]نhttps://soci.rihu.ac.ir/article_995_3cb07b3291c22af5c19ea8a63ebc382e.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-25064720250321A review on the factors affecting the change of values in the religious communityمروری بر عوامل مؤثر در تغییر ارزشها در جامعه دینی724994FAحفیظ اللهفولادیدانشجوی دکتری جامعهشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20111129امتیاز جامعه انسانی بر سایر جاندارانِ دارای زیست جمعی، در فرهنگی بودن آن است. هنجارهای فرهنگی به مثابة قواعد رفتار و با ابتنا بر ارزشهای اجتماعی و دینی، سامانبخش رفتارهای جمعیاند که نتیجه تبعیت از آنها در جامعه، همنوایی اجتماعی است. پذیرش تغییرات در بخش فرهنگ مادی و ارزشهای برخاسته از آن، غالباً با موافقت سریع عمومی همراه است؛ ولی پذیرش تغییرات در بخش فرهنگ معنوی با کندی و عدم همراهی عمومی مواجه میشود. دگرگونی در ارزشها، موجب بروز تغییرات در رفتار افراد جامعه میشود. هدف در این مقاله، بررسی این مسأله است که برخی از مهمترین عوامل مؤثر در تغییر ارزشها در جامعه دینی شناسایی شوند. روش پژوهش با استناد به منابع دینی و علمی، با رویکردی نظری تحلیلی دنبال شده است. مجموعهای از عواملِ زمینهسازِ تغییرِ در ارزشها، رویکرد افراد جامعه را در پایبندی به ارزشهای اجتماعی و دینی تحتالشعاع قرار میدهند. برخی از مهمترین این عوامل عبارتند از: بازیچهشدن دین، برخورد گزینشی با ارزشها و عناصر دینی، ناسازگاری میان عمل و ادعای مدعیان دینداری، عدم رعایت اصول رفتاری در دعوت به دین، ناتوانی در تأمین نیازمندیهای ضروری عمومی در جامعه دینی و... . <br /> https://soci.rihu.ac.ir/article_994_046045d90873f33cafbc4d158da193c0.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-25064713910401The Role of Factors of Religiosity and Piety in Social Relations as Viewed by the Quranنقش عوامل دینداری و ایمانی در بهبود روابط اجتماعی از دیدگاه قرآن84105997FAرضااقاپورعضو هیأت علمی گروه الهیات دانشگاه مازندرانJournal Article20111230In this paper, the role of factors of religiosity and piety in social relations has been analyzed using the view of sociologists and social theorists and thinkers of God. However, the role of Islamic scholars is more prominent than others. They believe that the teachings of Islam, regardless of time and place, have integrating, disciplinary, and relaxing function. Finally verses of the Quran that directly or indirectly addressed the issue of social relations form the statistical population of the present research study. Among them 19 verses were selected reviewed through a detailed study using descriptive and analytical method.در مقاله حاضر نقش عوامل دینداری و ایمانی در بهبود روابط اجتماعی مورد تحلیل قرار گرفته و از دیدگاه جامعهشناسان و نظریهپردازان علوم اجتماعی و همچنین متفکران و اندیشمندان الهی و اسلامی بهرهگیری شده است. در این میان نقش علمای اسلامی از بروز ظهور بیشتری برخوردار میباشد، آنان معتقدند دین مبین اسلام و آموزههای دینی فارغ از زمان و مکان، دارای کارکرد انسجامآور و انضباطآفرین و آرامشبخش میباشد در نهایت آیاتی از قرآن کریم که مستقیم یا غیرمستقیم به بحث روابط اجتماعی می پردازد جامعه آماری تحقیق را تشکیل دادند. از میان آنها 19 آیه شریفه انتخاب و به طور توصیفی و تحلیلی مورد بازبینی و مطالعه کامل قرار گرفته است. <br /> https://soci.rihu.ac.ir/article_997_cbe6401cc9f7702b0b50418963d9e99e.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-25064713910401Globalization and National Identity in Textbooks of
Social Sciences Coursesجهانیشدن و هویت ملی در کُتُب درسی علوم اجتماعی دورههای تحصیلی102130998FAاحمدمحمدپوراستادیار دانشگاه بوعلی سیناحمزهمحمدیکارشناس ارشد مردمشناسیمصلحکهنه پوشیکارشناس ارشد پژوهشگری اجتماعیJournal Article20110129 <br />This paper examines the relationship between globalization and national identity in textbooks of social science courses in elementary, junior, secondary and pre-university. Nowadays, although the dominant idea demonstrates a certain kind of cultural orientation; general cultural orientation is also reproducing a continuous process with emphasis on the cultural adaptability and understanding in a parallel way. Multi-ethnic communities in order to achieve a systematic balance of national identity with the emphasis on general cultural orientation at home and production of multiple identities should increase their competitiveness and modernization. However, the nationalist discourse in Iran which has also been included in the curriculum is based on a radical "Ethnocentrism" that does not allow diversity and cultural fusion to exist, on the contrary attempts to destroy the cultural and ethnic differences. In this paper, the author challenges this issue and presents cultural and educational strategies on quality of national identity tailored to the information age and globalization. In the first part of the paper, theories of globalization and national identity and their contrast are discussed through theoretical approaches. In the second part of the study, using document and content analysis, he evaluates and approves concepts such as xenophobia, one-side oriented positive self-inductance approach and the absolute position of Iran in the international system in primary to pre-university textbooks of the social sciences. The third section is devoted to providing solutions. Due to its relation with globalization, civil nationalism in the field of national identity is discussed herein which can pave the way for textbooks to remain ethnocentric.مقاله حاضر به بررسی رابطه میان جهانیشدن و هویت ملی در کُتُب درسی علوم اجتماعی دورههای ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیشدانشگاهی میپردازد. امروزه هر چند ایده غالب، بیانگر نوعی خاصگرایی فرهنگی است؛ عامگرایی فرهنگی نیز با تأکید بر انطباق، تفاهم و آمیزش به صورت یک پروسۀ موازی در حال باز تولید مستمر است. جوامع چند قومی به منظور دستیابی به تعادل سامانمند در زمینه هویت ملی باید با تأکید بر عامگرایی فرهنگی در داخل و تولید هویت متکثر، توان رقابت و نوسازی خود را افزایش دهند. این در حالی است که گفتمان ناسیونالیستی حاکم در ایران که در برنامه درسی هم لحاظ شده است سرزمینمدار و مبتنی بر نوعی «قوممداریِ» افراطی میباشد که مجالی به تکثر و آمیزش فرهنگی نمیدهد و درصدد نابودی تفاوتهای فرهنگی و قومی است. در این مقاله گفتمان مذکور به چالش کشیده میشود و استراتژیهای فرهنگی و آموزشی در زمینه کم و کیف هویت ملی متناسب با عصر اطلاعات و جهانیشدن مطرح میگردد. در بخش اولِ مقاله رویکرد نظری تحقیق، تئوریهای جهانیشدن و هویت ملی و تقابل این دو مفهوم بررسی شده است؛ در بخش دوم با روش مطالعه اسنادی و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا، وجود مفاهیمی از قبیل بیگانههراسی، تلقی یکسویۀ مثبتگرایانه به جانب خود و القای جایگاه مطلق ایران در نظام بینالملل در کُتُب درسی علوم اجتماعی مقاطع ابتدایی تا پیشدانشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفته و تأیید میشود. بخش سوم به ارائه راهکارها اختصاص داده شده و به دلیل تناسب با فرایند جهانیشدن، ناسیونالیسم مدنی در حوزه هویت ملی مطرح میشود که میتواند زمینه بومیماندن برنامه درسی را در عصر مدرن فراهم آورد.https://soci.rihu.ac.ir/article_998_678d67d6c49ecff2a883dee3ddcdd1e2.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-25064713910401The effectiveness of religious programs on Channel One Iranian TV on Special Occasions (Ramadan)
With the Emphasis on the Views of M.A Students of Communication, Branch of Central Tehranمیزان اثربخشی برنامههای مذهبی شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در ایام خاص (ماه مبارک رمضان) با تأکید بر دیدگاه دانشجویان ارشد ارتباطات واحد تهران مرکزی6486996FAامیرمسعودامیرمظاهریاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی(1)لیلاداناکارشناسی ارشد ارتباطات تهران مرکزیJournal Article20120129Thirty years have passed since the Islamic Revolution, yet many people of Iranian society as an Islamic society have a little knowledge and understanding of Islam. This makes the task of the mass media and in particular television even more important. But the essential point is that these devices cannot be used in the vein of former communications systems. We must learn how to use these new means of communicating so that religious messages have the greatest impact on the audience. <br /> Accordingly, the following questions can be posed in this context: <br />How much TV provider has been successful in traditional and new form of the religious message (movies, soap operas, shows, etc.)? <br />Why some religious programs have not been successful in delivering their message? <br />Why some religious programs do not appeal to the audience? <br />What are the reasons for the lack of audience’s attention to these religious programs? <br />How much TV has been able to meet the religious needs of its audience and attract them effectively? <br />In this study, a questionnaire survey was conducted dealing with the effectiveness of religious programs Channel One Iranian TV on special occasions (Ramadan) from the perspective of the senior students of communication at Islamic Azad University Central Tehran. Data analysis was performed on the frequency data and the Pearson correlation coefficient. The results suggest that television can produce media products to suit the needs and interests of the audience indirectly, simply, clearly and based on simple facts such as avoiding extremes, benefiting from scholars and experts' opinions about the proper techniques and patterns of religious programs.با وجود آن که سی و چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز میگذرد هنوز هم بسیاری از افراد جامعه ایران که یک جامعه مذهبی است معلومات و آگاهی اندکی از اسلام دارند و این مسأله باعث میشود تا وظیفه رسانههای همگانی و به طور اخص تلویزیون اهمیت بیشتری پیدا کند. اما نکته اساسی این است که نمیتوان از این وسائل مانند سیستمهای ارتباطی پیشین استفاده نمود و باید برای استفاده از این وسائل دانش جدید را آموخت تا پیامهای ارتباطی دینی بیشترین تأثیر را بر مخاطبان داشته باشد. بر این اساس یکی از سؤالات قابل طرح در این زمینه این است که تلویزیون تا چه حد در ارائه پیامهای مذهبی در قالبهای جدید (فیلم، سریال، نمایش و ...) و سنتی موفق بوده است؟ <br />چرا بعضی از برنامههای دینی در ارائه پیام خود موفق نبودهاند؟ و این که چرا برخی از برنامههای مذهبی جاذبهای برای مخاطبان پیدا نمیکنند؟ دلایل توجه و عدم توجه مخاطبان به این برنامههای مذهبی چیست؟ و این که تلویزیون تا چه اندازه توانسته نیاز مذهبی مخاطبان خود را برطرف سازد و در اثربخشی و جذب مخاطبان موفق عمل نماید؟ در این پژوهش که به روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده میزان اثربخشی برنامههای مذهبی شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در ایام خاص (ماه مبارک رمضان) از دیدگاه دانشجویان ارشد ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس فراوانی دادهها و ضریب همبستگی پیرسون انجام شده است و نتایج به دست آمده بیانگر این است که تلویزیون میتواند به گونهای غیرمستقیم و با توجه به واقعیات و سادهگویی و به دور از افراط و تفریط و با مدد گرفتن از نظرات علمای آگاه و خبرگان فن و ارائه الگوهای مناسب مذهبی تولیدات رسانهای متناسب با نیازها و علایق مخاطبان ارائه نمایند.https://soci.rihu.ac.ir/article_996_7c36b323fb1dfd3c26bc0f0b0ff0e896.pdfپژوهشگاه حوزه و دانشگاهفصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی2322-25064713910401The Role of Religion in Personal and Public Beh avior of Students of Sharif Universityبررسی نقش دین در رفتارهای فردی و عمومی دانشجویانِ دانشگاه صنعتی شریف1641811000FAمحمدحسینبادامچیکارشناس ارشد جامعه شناسی و مدیر آموزش و پژوهش مرکز علمی کاربردی شهرستان نورآبادJournal Article20120129Many sociologists believe that the process of modernization in developing countries leads to secularization of individuals and religion, that is, religion loses its social role in shaping and normalizing affairs of public domain and enters into the individuals’ private realm. Whether such a process has happened among the new generation of Iranian students who were born during the peak period of modernization of society and lived in the most important institutional carriers of modern culture namely, modern schools and universities or not? To answer this question, the author of the present paper defines "the role of religion in personal behavior" and "the role of religion in public behavior" and puts them into a questionnaire and distributes among 84 to 91 students of Sharif University. Finally, it seems that religion not only has a weak function in public attitudes of students but it is losing its importance in shaping the behavior of individual students. %55 of them believe in individual jurisprudential precepts and only %26 favor the non-jurisprudential dimensions of religion.بسیاری از جامعهشناسان بر این باورند که فرآیند مدرنیزاسیون در کشورهای جهان سوم منجر به سکولارشدن افراد و دین میشود به این معنا که دین نقش اجتماعی خویش را در شکلدهی و هنجاربخشی امور مربوط به حوزه عمومی و اجتماعی را از دست میدهد و به قلمرو خصوصی افراد میخزد. آیا چنین فرآیندی در میان نسل جدید دانشجویان ایرانی که در دوره اوج مدرنیزاسیون جامعه ایرانی به دنیا آمده و در مهمترین حاملهای نهادی فرهنگ مدرن یعنی دانشگاهها و مدارس مدرن زیستهاند اتفاق افتاده است؟ برای پاسخ به این پرسش دو پارامتر «نقش دین در رفتارهای فردی» و «نقش دین در رفتارهای عمومی» را تعریف کرده و آن را به صورت پرسشنامهای در میان دانشجویان ورودیهای 84 تا 91 دانشگاه شریف مورد سنجش قرار میدهیم. در نهایت به نظر میرسد که نه تنها نقش دین در رفتارهای عمومی دانشجویان بسیار کمرنگ است و تنها حدود 31 درصد به دخالت دین در رفتارهای عمومی خود قائلند، بلکه ابعاد غیر فقاهتی دین هم در حال از دست دادن اهمیت خود در شکلدادن رفتارهای فردی دانشجویان هستند، به طوری که در برابر 55 درصد معتقدین صرف به احکام فردی فقهی، تنها 26 درصد دانشجویان به ابعاد غیر فقاهتی دین نیز قائلندhttps://soci.rihu.ac.ir/article_1000_347b3a8e3119623f0677c436a626aad4.pdf