TY - JOUR ID - 981 TI - آسیب‌شناسی تبلیغ دینی در تلویزیون JO - فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی JA - SOCI LA - fa SN - 2322-2506 AU - فیاض, ابراهیم AU - بستان, حسین AD - عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران AD - عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Y1 - 1389 PY - 1389 VL - 2 IS - 4 SP - 39 EP - 57 KW - دین و رسانه KW - تبلیغات دینی KW - آسیب‌شناسی تبلیغ دین KW - تلویزیون دینی KW - فرهنگ و رسانه   DO - N2 - این مقاله با مفروض گرفتن آثار منفی تحولات ساختاری ناشی از عرفی شدن بر ناکارآمدی یا کژکارکردی تبلیغ دین در برنامه‌های تلویزیونی، مروری خواهد داشت بر آن دسته از ناکارآمدی‌ها یا آسیب‌هایی که از خود فرایندها، سیاست‌ها و الگوهای تبلیغ رسانه‌ای دین نشأت می‌گیرند. ایجاد آیین‌ها و شبه‌مقدسات جدید، تضعیف آیین‌های دینی سنّتی، اسطوره‌سازی، دنیاگرایی، تبدیل شدن دین به کالای تجاری، آمیختگی تبلیغات دینی و دنیوی، ارائۀ پیام‌های متناقض به مخاطبان، بی‌توجهی یا کم‌توجهی به جنبه‌های معنوی و عرفانی دین، سطحی شدن باورهای دینی و درگیر شدن در جناح‌بندی‌های سیاسی، موارد ده‌گانه‌ای هستند که با عنایت به آموزه‌های دینی و دیدگاه‌های صاحب‌نظران ارتباطات، مورد بررسی و تحلیل قرار خواهند گرفت. UR - https://soci.rihu.ac.ir/article_981.html L1 - https://soci.rihu.ac.ir/article_981_97d4dc7ec6bc674d4ebeba63fa61161f.pdf ER -