TY - JOUR ID - 1805 TI - عارضه‎یابی نظام اداره خدمات فرهنگی تبلیغ دین از منظر مدل مرجع زنجیره تأمین JO - فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی JA - SOCI LA - fa SN - 2322-2506 AU - ابراهیمی, کریم AU - شهبازی, میثم AU - رحمانی, جعفر AD - دانشگاه تهران AD - عضو هیأت علمی و دانشیار گروه مدیریت دانشگاه بین المللی المصطفی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 26 SP - 5 EP - 36 KW - مدیریت فرهنگی KW - نظام تبلیغ KW - زنجیره تأمین خدمات فرهنگی KW - خدمات فرهنگی و ‎تبلیغی KW - عارضه‌یابی DO - 10.30471/soci.2020.6945.1582 N2 - امروزه خدمات فرهنگی به‎عنوان یکی از مهم‎ترین پیشران‎های اقتصادی و ‎اجتماعی تلقی می‎شوند و ‎بهبود مستمر نظام اداره این نوع از خدمات درجه اهمیت قابل توجهی دارد. به‎رغم اهمیت فراوان خدمات فرهنگی اما ساختار و ‎چارچوب علمی که عارضه‎های این حوزه را شناسایی و ‎از این طریق راهکار مناسبی تجویز کند وجود ندارد. هدف از این مطالعه بررسی عارضه‎ها ‎و ‎آسیب‎های چارچوب نظام اداره خدمات فرهنگی از منظری علمی ‎و ‎تخصصی تدوین مدل مطلوب اداره خدمات فرهنگی تبلیغ دین است. روش این پژوهش تحلیل مضمون است که با بهره‎گیری از آن 10 عارضه اصلی نظام اداره خدمات فرهنگی در وضعیت موجود و ‎راه‎حل‌های این عارضه‎ها ‎شناسایی شد. پس از شناسایی این عارضه‎ها ‎و ‎نقش‎هایی که می‎تواند به رفع عارضه‎ها ‎کمک کند، از منظر مدل مرجع زنجیره تأمین اسکور ایفای هر کدام از نقش‎ها ‎به عهده یکی از موجودیت‎های مدل مرجع زنجیره تأمین اسکور نهاده شد. در نهایت نظام عارضه‌ها، نقش‎ها‎ و ‎موجودیت‎ها مشتمل بر 10 عارضه تقاضامحور نبودن ، ضعف در تنوع، دسترس‎ناپذیری، ضعف در اثرگذاری، فقدان نظام ارزیابی، ضعف در نظام تعاملات، زمان پاسخ، ضعف زنجیره در حفظ و ‎توسعه بازار، عدم بهره‎وری هزینه و ‎ساختار زنجیره و ‎نقش‎های بهبوددهنده آنها، و ‎پنج موجودیت سیاست‎گذاری، تأمین، تولید و ‎تحویل، ارزیابی و ‎توانمندسازی ترسیم شد. این مدل به‌مثابه راهنمای عمل راهبردی برای سیاست‌گذاران و ‎کنشگران عرصه اداره خدمات فرهنگی تبلیغ دین بوده و ‎می‎تواند نقش مؤثری در ایجاد هم‌افزایی بین این کنشگران و ‎افزایش کارآمدی نظام اداره خدمات فرهنگی تبلیغ دین ایفا نماید. UR - https://soci.rihu.ac.ir/article_1805.html L1 - https://soci.rihu.ac.ir/article_1805_15d5ad28ab7e5041628b5a00c55be614.pdf ER -