TY - JOUR ID - 1773 TI - تربیت رسانه‌ای؛ کارکرد ویژه رسانه‌های جمعی اسلامی JO - فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی JA - SOCI LA - fa SN - 2322-2506 AU - سلیم, حجت AU - طباخی ممقانی, جواد AU - بابایی, رامین AD - دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران AD - استادیار گروه مدیریت و علوم نوین رسانه دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و AD - کارشناسی ارشد گروه معارف اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه ارومیه Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 25 SP - 101 EP - 123 KW - رسانه تربیتی KW - تربیت رسانه‌ای KW - تربیت اسلامی KW - ارتباطات تربیتی DO - 10.30471/soci.2020.6116.1458 N2 - تربیت از اصول اساسی و لازم برای تعالی و پیشرفت همه‌جانبه افراد و جوامع است. از سویی دیگر امروزه تقریباً تمام ابعاد زندگی انسان‌ها تحت تأثیر شدید رسانه‌ها قرار گرفته‌اند. با این وجود تاکنون در متون رسمی دانش ارتباطات و رسانه، کارکردی در حوزه تربیت اسلامی ثبت نشده است. پژوهش حاضر درصدد بررسی ضرورت تعریف کارکرد تربیتی برای رسانه‌ها، ارائه مؤلفه‌های بدیع تربیت رسانه‌ای و نهایتاً دستیابی به تعریفی از رسانه تربیتی است. ضرورت کارکرد تربیتی با ارائه پنج دلیل روشن شده و ویژگی‌های بدیع تربیت رسانه‌ای در سه بعد مربی، متربی و ارتباط تربیتی مطرح گشته است. حوزه مُجاز عملکرد رسانه تربیتی در سه محور کلی ویژگی‌ها، زمینه‌های مناسب و کژکارکردها و حوزه بهینه عملکرد رسانه تربیتی در دو محور آسیب‌ها و الزامات ارائه شده است. تربیت رسانه‌ای به شرط استفاده تربیتی مخاطب به وقوع می‌پیوندد و بدون آمادگی و انتخاب و عملکرد صحیح مخاطب، رسانه تربیتی ناکام خواهد ماند. رسانه تربیتی به مثابه آن آب و هوای مساعدی است که لاجرم منجر به رشد مخاطب خود می‌شود نه آن کویری که امکان هرگونه تعالی و سازندگی را به کلی نفی می‌کند. هرچند رسانه تربیتی در خط مقدم تربیت اسلامی قرار نمی‌گیرد اما نقطه عطف تربیت است. UR - https://soci.rihu.ac.ir/article_1773.html L1 - https://soci.rihu.ac.ir/article_1773_e85bd546e967362c190bb88d2886148e.pdf ER -