هدف: این مقاله به دنبال بررسی نفوذ اجتماعی از طرق عقلی و استدلالی در تفاسیر قرآن است. روش: این مهم از طریق تحلیل محتوای کیفی تفاسیر قرآن، کدگذاری و طبقهبندی مفاهیم بدست آمده، ممکن شده است. یافتهها: یافتههای این تحقیق نشان میدهد، میتوان طی چند مرحله، با ارجاع مخاطب به عقل و خرد خودش، در او نفوذ و زمینه تغییر نگرش و عقاید را فراهم کرد. نتیجه: با عطف توجه مخاطب به تفکر از طریق استدلال یکجانبه، استدلال دو جانبه، تأکید بر نقاط ضعف و سست عقاید و باورها، طرح سؤال در برابر عقاید و باورهای سست و الغای شبهه همراه با پیام ارائه شده، میتوان نفوذ اجتماعی را تسهیل کرد.