ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل پاره فرهنگی در نظریة قرآنی کجروی
پیوندهای پاره فرهنگها و مؤلفه های پاره فرهنگی با کجروی و بزهدیدگی، یک محور عمده
در نظریة قرآنی کجروی است
.
این تحقیق، تحلیل قرآن را از این پیوندها مطالعه می کند و بخشی
از یک طرح پژوهشی است که بنا دارد نظریة اجتماعی متون مقدس اسلامی را در این زمینه،
شناسایی و تدوین کند
. یافته ها نشان می دهند که در این تحلیل قرآنی، 43
عامل از سطوح
مختلف، تلفیق و روابط آنها به شکلی نظام مند و با تفصیلی مناسب در شش محور بررسی
شده اند
. این تحلیل در قالب یک الگوی نظری، ارائه می شود .
و شناخت های نوی را پیرامون
موضوع دربر دارد
. روش تحقیق، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد ترکیبی است.
این روش توانسته
ضوابط تفسیر متن در علوم اسلامی و اجتماعی را رعایت کند و به فهمی از آیات و فرازهای
قرآنی برسد که در هر دو حوزة علمی، دارای روایی است
.
https://soci.rihu.ac.ir/article_1307_0ba4711fb2525e62ccbd295804423841.pdf
1395-03-01
5
34
نظریة قرآنی کجروی
تحلیل محتوای کیفی (ترکیبی)
(تفسیر شیعی) آموزه های
قرآنی
تبیین (تلفیقی/پاره فرهنگی)
پاره فرهنگ
کجروی
بزهدیدگی
علی
سلیمی
alisalimi@rihu.ac.ir
1
هیات علمی گروه جامعه شناسی
LEAD_AUTHOR
* قرآن کریم.
1
افروغ، عماد (1375)، «خردهفرهنگها و وفاق اجتماعی»، نقد و نظر، ش7 و 8، ص157−171.
2
امینصارمی، نوذر (1377)، خردهفرهنگ و جرم (بررسی خردهفرهنگهای دستگیر شدگان منکراتی)، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.
3
بودون، ریمون و فرانسیس بوریکا (1377)، «جرم»، بصیرت، ترجمه علی سلیمی و محمدحسین پوریانی، ش15 و 16، ص31−38.
4
بوریل، گیبسون، گارت مورگان (1383)، نظریههای کلان جامعهشناختی و تجزیه و تحلیل سازمان، ترجمه محمدتقی نوروزی، تهران: سمت، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینیe.
5
جمشیدیها، غلامرضا و علی سلیمی (1387)، «پیشگیری از جرم در پیشینۀ تفکر اسلامی»، در محمد فرجیها و رحمتالله صدیق سروستانی (ویراستار)، پیشگیری از جرم با رویکرد جامعهشناختی (مجموعه مقالات نخستین همایش ملی پیشگیری از جرم)، تهران: دفتر تحقیقات کاربردی پلیس پیشگیری ناجا، ص41−86.
6
حلوانی، حسین بن محمد (1408)، نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، چ1، قم: مدرسۀ امام مهدیf.
7
دیلمی، حسن بن ابیالحسن (1408)، أعلام الدین فی صفات المؤمنین، چ1، قم: مؤسسة آلالبیتb.
8
رازی، ابوالفتوح حسین بن علی (1408)، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، 6ج، چ1، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
9
رجبی، محمود (1388)، «تفسیر موضوعی قرآن از منظر استاد محمدتقی مصباح»، دوفصلنامه قرآنشناخت، س2، ش2 (پیاپی 4)، ص111−146.
10
10. رفیعپور، فرامرز (1378)، آنومی یا آشفتگی اجتماعی: پژوهشی در زمینه پتانسیل آنومیدر شهر تهران، چ1، تهران: سروش.
11
11. رنجبر، هادی و دیگران (1391)، «نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع»، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، س10، ش3، ص238−250.
12
12. سلیمانی، عبدالرحیم (1383)، «قوم یهود از برگزیدگی تا نژادپرستی»، هفت آسمان، ش22، ص113−134.
13
13. سلیمی، علی (1385)، «گزارههای دینی و طبیعت اجتماعی کجروی»، فصلنامه انجمن معارف اسلامی، س2، ش4، ص123−160.
14
14. ـــــــــ (1386)، «جستجوی درونمایههای یک نظریۀ اجتماعی کجروی بر اساس آموزههای قرآنی»، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت معلّم (ویژهنامۀ علوم اجتماعی 3)، ش56−57، ص129−181.
15
15. ـــــــــ (1389)، «درونمایههای یک نظریۀ ارتباطات میانفرهنگی در آموزههای قرآنی»، دوفصلنامۀ اسلام و علوم اجتماعی،س2، ش4، ص7−38.
16
16. ـــــــــ (1393)، «پیوندهای قدرت و کجروی: الگویی تلفیقی براساس آموزههای قرآنی»، دوفصلنامۀ اسلام و علوم اجتماعی، س6، ش12، ص27−62.
17
17. سلیمی، علی، محمود ابوترابی و محمد داوری (1388)، همنشینی و کجروی: نگاهی به دیدگاههای اسلامی و یافتههای اجتماعی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان فرهنگی−اجتماعی شهرداری تهران.
18
18. سلیمی، علی و محمد داوری (1387)، جامعهشناسی کجروی، ویراست 2، چ4، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
19
19. صادقی تهرانی، محمد (1365)، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، 30ج، چ2، قم: انتشارات فرهنگ اسلامی.
20
20. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1417)، المیزان فی تفسیر القرآن، 20ج، چ5، قم: مؤسسۀ نشر اسلامی.
21
21. طبرسی، فضل بن حسن (1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمۀ محمدجواد بلاغی، 10ج، چ3، تهران: ناصر خسرو.
22
22. ـــــــــ (1377)، جوامع الجامع، مقدمه، تصحیح و تعلیق ابوالقاسم گرجی، ج1، چ1، تهران: دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علمیه قم.
23
23. طوسی، ابوجعفر محمد بن حسن (شیخ الطائفه) (1376ق)، التبیان فی تفسیر القرآن، با مقدمه شیخ آغا بزرگ تهرانی و تحقیق احمد قصیرعاملی، 10ج، چ1، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
24
24. عباسی، جلال (1392)، بررسی انتقادی رویکردهای خردهفرهنگی کجروی براساس آیات و روایات، پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ جامعهشناسی، قم: دانشگاه باقر العلومg.
25
25. فتحعلی، محمود؛ مجتبی مصباح و حسن یوسفیان (1391)، فلسفۀ تعلیم و تربیت اسلامی، زیر نظر آیتالله محمدتقی مصباح یزدی (مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینیe)، تهران: نشر مدرسه.
26
26. فضلالله، سیدمحمدحسین (1419)، من وحی القرآن، 24ج، چ2، بیروت: دارالملاک.
27
27. فیضکاشانی، ملامحسن (1416)، تفسیر الصافی، 5ج، چ2، تهران: مکتبة الصدر.
28
28. قادری، صلاحالدین و علیرضا محسنیتبریزی (1389)، «مطالعهای کیفی در شناخت هنجارهای تسهیلکننده مصرف مواد اعتیادآور در میان خردهفرهنگهای قومی ایران»، بررسی مسائل اجتماعی ایران، ش4، ص37−54.
29
29. کاشانی، فتحالله (1336)، منهج الصادقین فی الزام المخالفین، ج3 و 6، چ1، تهران: علمی.
30
30. ـــــــــ (1423)، زبدة التفاسیر، تحقیق بنیاد معارف اسلامی، 7ج، چ1، قم: بنیاد معارف اسلامی.
31
31. گیدنز، آنتونی (1378)، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، چ5، تهران: نشر نی.
32
32. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (بیتا)، دانشنامۀ چندرسانهای جامع تفاسیر نور(نورالانوار 3)، قم: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.[1]
33
33. محسنی تبریزی، علیرضا و علی سلیمی (1391)، «تحلیل محتوای کیفی قیاسی و بهرهگیری از آموزههای اسلامی در علوم اجتماعی»، روششناسی علوم انسانی، 18 (72)، ص135−158.
34
34. محسنیتبریزی، علیرضا؛ محمود رجبی و علی سلیمی (1391)، «تبیین اجتماعی نفاق: الگویی تلفیقی بر اساس آموزههای قرآنی»، دوفصلنامۀ نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان، س2، ش2، ص111−151.
35
35. مصباح یزدی، محمدتقی (1376)، معارف قرآن، چ4، قم: انتشارات جامعه مدرسین.
36
36. مصطفوی، حسن (1360)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، 13ج، چ1، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
37
37. معرفت، محمدهادی (1388)، تلخیص التمهید، ج2، چ8، قم: انتشارات جامعه مدرسین.
38
38. مکارم شیرازی، ناصر و دیگران (1374)، تفسیر نمونه، 27ج، چ1، تهران: دارالکتب الإسلامیه.
39
39. موسوی، میرطاهر (1384)، «تحلیل مشارکت اجتماعی در تهران (رویکرد خردهفرهنگ دهقانی راجرز)»، رفاه اجتماعی، ش19، ص301−327.
40
40. وایت، رابرت و فیونا هینز (1390)، جرم و جرمشناسی: متن درسی نظریههای جرم و کجروی، ویراست 2، ترجمه علی سلیمی، چ4، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
41
41. Berg, Bruce L. (2001), Qualitative Research Methods for the Social Sciences. Boston: Allyn & Bacon.
42
42. Blackman, Shane (2014), 'Subculture'. in Craig J. Forsyth & Heith Copes (eds). Encyclopedia of Social Deviance. Thousand Oaks, Calif: Sage Publications. pp. 707-711.
43
43. Charbonneau, Marisol (2007), 'The Melting Cauldron: Ethnicity, Diversity, and Identity in a Contemporary Pagan Subculture'. Pomegranate (9-1). pp. 5-21.
44
44. Cho, Ji Young, Eun-Hee Lee (2014), 'Reducing Confusion about Grounded Theory and Qualitative Content Analysis: Similarities and Differences'. The Qualitative Report (19-64). pp. 1-20.
45
45. Cohen, Albert K. (1968), [1972]. 'Deviant Behavior'. In David L. Sills (ed). Internati-onal Encyclopedia of Social Science. Vol. 4.New York: Mcmillan Company & the Free Press. p. 148-155.
46
46. Davies, Scott (1999), 'Subcultural Explanations and Interpretations of School Deviance'. Aggression and Violent Behavior (4-20). pp. 191-202.
47
47. Forman, Jane, Laura Damschroder (2008), 'Qualitative Content Analysis'. in Ro-bert Baker & Wayne Shelton (eds). Emperical Methods for Bioethics: A Primer. Oxford: Linacre House, Jordan Hill. pp. 39-62.
48
48. Gudykunst,W. B. (2005), 'Theories of Intercultural Communication I'. China Media Research (1-1). pp. 61-75.
49
49. Gelsthorpe, Loraine (2006), 'Subculture'. in Bryan S. Turner (ed). The Cambridge Dictionary of Sociology. Cambridge: Cambridge University Press. pp. 613-614.
50
50. Holsti, Ole R. (1969), Content Analysis for the Social Sciences and Humanities. Reading: MA, Addison-Wesley.
51
51. Jenks , Chris (2004), Subculture: The Fragmentation of the Social. London: Sage Publications Ltd.
52
52. Kim, Y.Y., K. McKay-Semmler (2010), 'The Context-Behavior Interface in Intereth-nic Communication: An Empirical Test Among College Students'.Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association, Suntec Singapore International Convention & Exhibition Centre.
53
[available online] http: //www.allacademic.com/meta/p402273_index.html.
54
53. Krippendorff, Klaus H. (2004), Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Thousand Oaks, Calif: Sage Publications, Inc.
55
54. Mitchell, Peter, Marianna Souglidou, Laura Mills, Fenja Ziegler (2007), 'Seeing Is Believing: How Participants in Different Subcultures Judge People's Credulity'. European Journal of Social Psychology (37-3). pp. 573-585.
56
55. Siegel, Larry J. (2011), Criminology (11th ed.). Belmont, CA: Wadsworth.
57
56. Ting-Toomey, S. (2009), 'Face negotiation theory'. In S. Littlejohn & K. Foss (eds), Encyclopedia of communication theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. pp. 371- 374.
58
57. White, Marilyn D., Emily E. Marsh (2006), “Content Analysis: A Flexible Methodology”, Library Trends (55-1), pp. 22-45.
59
58. Wilson, Janet K. (ed) (2009), The Praeger Handbook of Victimology. Santa Barbara, Calif: Abc-Clio, Llc.
60
59. Wrightsman, L. S., M. T. Nietzel, W. H. Fortune (1998), Psychology and the Legal System. (4th ed). U.S.A.: Broks/ Cole Publishing Company.
61
ORIGINAL_ARTICLE
کوششی در جهت ساخت نظریۀ عرفیشدن براساس متون اسلامی
این مقاله که بخشی از یک طرح پژوهشی را منعکس میکند، حاوی کوششی نظری در جهت ارائۀ نظریهای دروندینی در باب پدیدۀ عرفیشدن است. این مقاله براساس یافتههای مرحلۀ پیشین طرح که در آن از روش استقرا در متون دینی به منظور استخراج عوامل مؤثر بر عرفیشدن استفاده شده است، از روش تأمل نظری در جهت کشف روابط منطقی و عینی میان عوامل استخراجشده بهره گرفته است. حاصل این تلاش، ارائۀ نظریهای اشباعشده در باب عرفیشدن است که درصدد بوده همۀ عوامل و سازههای تبیینکننده را در خود جای دهد و روابط منطقی میان آنها را بیان کند. در کنار اهتمام به تعیین عوامل اصلی و فرعی عرفیشدن، تأملی نیز پیرامون عوامل مسلّط این پدیده صورت گرفته و بهطور کلّی پنج الگوی محتمل و در خصوص ایران، الگویی ترکیبی مبتنی بر دو عامل گسترش رفاهطلبی و لذّتگرایی جنسی شناسایی شدهاند.
https://soci.rihu.ac.ir/article_1312_aa393f9a5a3ab704d88e7be88606c2cb.pdf
1395-03-01
35
62
نظریهسازی
نظریههای عرفیشدن
جامعهشناسی دین
جامعهشناسی اسلامی
جسین
بستان
1
هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
AUTHOR
قرآن کریم
1
آرون، ریمون (1377)، مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعهشناسی، ترجمۀ باقر پرهام، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
2
ایمان، محمدتقی (1388)، مبانی پارادایمی روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
3
بستان (نجفی)، حسین (1390)، گامی به سوی علم دینی (2): روش بهرهگیری از متون دینی در علوم اجتماعی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
4
ـــــــــ (1392)، نظریهسازی دینی در علوم اجتماعی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
5
ترنر، برایان اس. (1381)، وبر و اسلام با پانوشتهای انتقادی، ترجمۀ حسین بستان، علی سلیمی و عبدالرضا علیزاده، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
6
دابلر، کارل (1390)، «به سمت رویکردی جامع از فرایندهای مرتبط با مفهوم توصیفی عرفیشدن»، ترجمۀ مهدی حیدری، تأملات جامعهشناختی دربارۀ عرفیشدن: نظریههای عرفیشدن از فراز تا فرود، به کوشش ابراهیم حاجیانی، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
7
طباطبایى، سیدمحمدحسین (بیتا)، المیزان فى تفسیر القرآن، قم: جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
8
کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق)، الکافی، (8 جلد)، تحقیق علیاکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
9
مجلسی، محمدباقر (1403ق)، بحارالأنوار، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
10
مرشدی، ابوالفضل (1390)، «از سکولار شدن تا متکثر شدن با تکیه بر آراء پیتر برگر در مورد فرایند سکولار شدن»، تأملات جامعهشناختی دربارۀ عرفیشدن: نظریههای عرفیشدن از فراز تا فرود، به کوشش ابراهیم حاجیانی، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
11
همیلتون، ملکلم (1377)، جامعهشناسی دین، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: مؤسسۀ فرهنگی انتشاراتی تبیان.
12
یوسفزاده، حسن (1388)، بررسی تحول آرای پیتر برگر دربارۀ دین و عرفیشدن، قم: انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینیe.
13
Berger, Peter L. (1969), The Social Reality of Religion, London: Faber and Faber.
14
Charmaz, Kathy (2006), Constructing Grounded theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis, London, Thousand Oaks and New Delhi: Sage.
15
Fenn, Richard K. (2009), Key Thinkers in the Sociology of Religion, London and New York: Continuum.
16
Shiner, Larry, (2010), “The Concept of Secularization in Empirical Research”, Bryan S. Turner (ed.), Secularization, vol. 2, Los Angeles and London: Sage.
17
Wilson, Bryan R., (1982), Religion in Sociological Perspective, Oxford and New York: Oxford University Press.
18
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر شبکههای اجتماعی لاین و تلگرام بر هویت فرهنگی دانشجویان ارشد و دکترای رشته مدیریت امور فرهنگی واحد علوم و تحقیقات تهران سالهای 1392−1394
هدف از پژوهش پیشرو، بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی لاین و تلگرام بر هویت فرهنگی دانشجویان ارشد و دکترای مدیریت امور فرهنگی واحد علوم و تحقیقات تهران سالهای 1392−1394 است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی−همبستگی است و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 460 نفر دانشجوی ارشد و دکترای رشته مدیریت امور فرهنگی واحد علوم و تحقیقات تهران سالهای 1392−1394 میباشد، 68 نفر آنان دکترا، 392 نفر هم ارشد هستند، حجم نمونه 210 نفر است که از 210 نفر 31 نفر دکترا و 179 نفر ارشد است و روش نمونهگیری در این پژوهش طبقهای و به صورت تصادفی بین زنها و مردها پرسشنامه پخش میشود، جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss و روشهای ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون خطی ساده، استفاده شده است. پرسشنامه شامل 30 پرسش هفت گزینهای است. نتایجپژوهشحاضر مشخص میکند که بین مدت میزاناستفادهاز شبکههای اجتماعی لاین و تلگرام وهویتفرهنگی کاربرانرابطهمعنادارمعکوسوبینواقعیتلقیکردنمحتوایمطالبشبکههای اجتماعی لاین و تلگراموهویتفرهنگی کاربرانرابطهمعنادارمثبتیوجوددارد.
https://soci.rihu.ac.ir/article_1313_da887bb17f8075d4013037cac76763df.pdf
1395-03-01
63
82
شبکههای اجتماعی مجازی
لاین
تلگرام
هویت
هویت فرهنگی
شبنم
پرویزی
1
کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
LEAD_AUTHOR
اسد الله
اطهری
2
استاد دانشگاه، پژوهشگر ارشد مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه
AUTHOR
آنتادیوپ، و. (1361)، «هویت فرهنگی»، پیام یونسکو، شماره 149، ص4−7.
1
آشنا، حسامالدین و محمدرضا روحانی (زمستان 1389)، «هویت فرهنگی ایرانیان از رویکردهای نظری تا مؤلفههای بنیادی»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره سوم، شماره 4، ص157−185.
2
اسماعیلیفر، ندا و دیگران (1390)، «بررسی جایگاه هویت فرهنگی ایران در کتابهای کودکان در سالهای 75 و 80 و 85»، فصلنامه پژوهشهای فرهنگی، سال دوازدهم، شماره 13، ص10−40.
3
پورجبلی، ربابه (1375)، عوامل مؤثر بر شکلگیری هویت اجتماعی و فرهنگی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
4
دوران، بهزاد (1381)، تأثیر فضای سایبرنتیک بر هویت اجتماعی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
5
شرفی، محمدرضا (1374)، جوان و بحران هویت، چاپ سوم، تهران: انتشارات سروش.
6
عدلیپور، صمد؛ وحید قاسمی و سیداحمد میرمحمد تبار (بهار 1393)، «تأثیر شبکه اجتماعی فیسبوک بر هویت فرهنگی جوانان شهر اصفهان»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره هفتم، شماره 1، ص1−28.
7
کاستلز، مانوئل (1384)، عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ: قدرت و هویت، ترجمۀ احد علیقلیان و افشین خاکباز، جلد دوم، چاپ چهارم، تهران: انتشارات طرح نو.
8
گیدنز، آنتونی (پاییز، 1387)، جهان رها شده: گفتارهایی درباره یکپارچگی جهانی، ترجمۀ علیاصغر سعیدی و یوسف حاجیعبدالوهاب، نشر علم و ادب، 1 آبان، ص136.
9
مهدیزاده، سیدمحمد (1389)، نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، چاپ اول، تهران: نشر همشهری.
10
مهدیزاده، شراره و زینب عنبرین (1388)، «بررسی رابطه میزان و نحوه استفاده از اینترنت و هویت فرهنگی جوانان»، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره 17، ص1−28.
11
نش، کیت (1382)، جامعهشناسی سیاسی معاصر، ترجمۀ محمدتقی دلفروز، تهران: انتشارات کویر.
12
ولیس، پاتریشیا (1382)، روانشناسی اینترنت، ترجمهفضلاللهقنادی، تهران:انتشاراتدانشگاهکمبریج، مؤسسه انتشاراتیایراننو.
13
Erikson, F.E. (1963), Conceptions of School Cultur: an overview, Educational Administration.
14
Michael, j. hart. (2011), A Study on the motives of high school and undergraduate college.
15
Morley, David. (1995), Spaces of Identity: Global Media, Electronic Landscapes and Cultural Boundaries, London: Routledge Press.
16
Mowlana, Hamid (1988), Globalization of mas be Media: opportunity. challengo for the south cooperation south, No, 2.
17
Liebes, Tamar. (1998), Media, Ritual and Identity, London: Routledge Press.
18
Pempek, T, & et al. (2009), College students' social networking experiences on Facebook, Journal of Applied Developmental Psychology, 30: 227–238.
19
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی «ارتباط شیطان و انسان» در سریالهای ماورائی (تحلیل روایت سریال اغما)
دهۀ 1380ش، تلویزیون ایران، میزبان مولودی مبارک بود؛ استعلای هنر هفتم در رهسپاری به جهان غیب در قالب ژانر نوپدید «سینمای ماورا» افسوس که این بشارت به بالندگی خود نرسید و رو به پژمردگی، بلکه افول نهاد. از چالشهای این گونۀ فاخر، انطباق کامل داستان با آموزههای اسلامی است. بر این اساس تحقیق حاضر به بررسی بازنمایی «ارتباط شیطان با انسان» بهعنوان یکی از محورهای مهم در ارتباط انسان با عالم ماورا در مطالعۀ موردی سریال «اغما» همت گماشته است و در پی پاسخ به این پرسش اساسی است که منطق روایی این سریال تا چه اندازه با مبانی اسلامی این ارتباط منطبق است؟
این پژوهش از نوع توصیفی−تحلیلی است که با روش اسنادی و تحلیل روایت براساس الگوهای پروپ و گرماس−لاری وای و براساس موردپژوهی انجام گرفته است.
نوشتار حاضر، ابتدا مبانی نظری «ارتباط شیطان با انسان» را با روش اسنادی از فرهنگ اسلامی جمعآوری و در مرحلۀ دوم، پیرنگ داستانی این ارتباط در سریال را با روش تحلیل روایت بررسی کرده است و در نهایت با عزیمت از این دو رهیافت توصیفی−تحلیلی، یافتههای تحلیل روایت را به روش تطبیقی−انتقادی و در مقایسه با مبانی اسلامی پیشگفته مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و توانسته است به نوعی الگوی عام در اجزای فرایند و منطق روایی ارتباط انسان و شیطان دست یابد.
https://soci.rihu.ac.ir/article_1318_1aecfb552e36d3b6048185d44b56d6fe.pdf
1395-03-01
83
109
شیطان
سریال اغما
ارتباط انسان و شیطان
تحلیل روایت
مصطفی
همدانی
ma13577ma@gmail.com
1
دانش آموخته خارج فقه و فلسفه - حوزه علمیه قم)
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم
1
آسابرگر، آرتور (1387ش)، روشهای تحلیل رسانهها، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
2
ابنحنبل، احمد (1416ق)، المسند، چاول، القاهرة: دارالحدیث.
3
ابنفهد حلى، احمد (1407ق)، عدةالداعی، چاول، [بیجا]: دارالکتبالإسلامی.
4
احمدی، بابک (1388ش)، ساختار و تأویل متن، یازدهم، تهران: نشر مرکز.
5
اسلین، مارتین (1391ش)، دنیای درام، ترجمۀ محمد شهبا، چپنجم، تهران: هرمس.
6
اسمیت، فلیپ (1387ش)، درآمدی بر نظریه فرهنگی، ترجمۀ حسن پویان، چدوم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
7
اعرابی، سیدمحمد (1382)، تحقیق تطبیقی، ج دوم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
8
امام خمینى، (1370ش)، آدابالصلاة، چهفتم، قم: مؤسسه نشر آثار امام خمینی6.
9
بحرانى، سیدهاشم (1374ش)، البرهان، چاول، قم: مؤسسه بعثت.
10
بخارى، محمد بن اسماعیل (1431ق)، صحیح بخاری، بیروت: دارالکتابالعربی.
11
پروپ، ولادیمر (1392ش)، ریختشناسی قصههای پریان،ترجمۀ فریدون بدرهای، چسوم، تهران: توس.
12
تامس، جیمز مایکل (1391)، تحلیل فرمالیستی متن نمایشی، ترجمه علیظفر قهرمانینژاد، چدوم، تهران: سمت.
13
جانستن رابرت کی (1383)، معنویت در فیلم، ترجمه فتّاح محمدی، چاول، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
14
حافظنیا، محمدرضا (1386ش)، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، سمت.
15
حرانى، حسن (1404ق)، تحفالعقول، چدوم، قم: جامعه مدرسین.
16
حلى، حسن (1425ق)، نهایةالوصول، چاول، قم: [بینا].
17
دارمی، عبدالله (1412ق)، مسندالدارمی، چاول، المملکة العربیة السعودیة: دارالمغنی.
18
دیلمى، حسن (1412ق)، إرشادالقلوب، چاول، قم: الشریفالرضی.
19
زاهدی، تورج، (1384ش)، نگاهی به سینمای معناگرای ایران، ج اول، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
20
ساروخانی، باقر (1388ش)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، شانزدهم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
21
سج ویک، پیتر و اندرو ادگار (1378)، مفاهیم بنیادی نظریه فرهنگی، مترجمان، مهران مهاجر و محمد نبوی، چاول، تهران: نشر آگه.
22
سورین، ورنر و تانکارد جیمز (1381ش)، نظریههایارتباطات، ترجمه دکترعلیرضا دهقان، چسوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
23
شریف الرضى، محمد (1414ق)، نهجالبلاغة، چاول، قم: هجرت.
24
شمیسا، سیروس (1383ش)، نقد ادبی، چچهارم، تهران: فردوس.
25
صدر المتألهین، (1363)، مفاتیحالغیب، چاول، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى.
26
ــــــــــــــ، (1383)، شرح أصول الکافی، چاول، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى.
27
ــــــــــــــ، (1381)، کسرالاصنامالجاهلیة، چاول، تهران: بنیاد حکمت صدرا.
28
صدوق، محمد، (1413ق)، من لا یحضره الفقیه، قم: انتشارات جامعه مدرسین.
29
ــــــــــــ، (1395ق)، کمال الدین، چدوم، تهران: اسلامیه.
30
طباطبایى، محمدحسین، (1417ق)، المیزان، چپنجم، قم: دفتر انتشارات اسلامى.
31
ــــــــــــ، (بیتا)، الرسائل التوحیدیة، چاول، بیروت: مؤسسه النعمان.
32
طبرانی، سلیمان بن احمد (1430)، المعجم الکبیر، (21 جزء در 11 جلد)، چاول، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
33
طبرسى، حسن بن فضل (1412)، مکارم الأخلاق، چچهارم، قم: الشریف الرضى.
34
طوسى، محمد، (بیتا)، التبیان، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
35
ــــــــــــ، (1411ق)، مصباح المتهجّد، چاول، بیروت: مؤسسة فقه الشیعة.
36
ــــــــــــ، (1411ق)، الأمالی، چاول، قم: دارالثقافة.
37
ــــــــــــ، (1407ق)، تهذیب الاحکام، چ چهارم، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
38
عباسی، علی (بهار 1392ش)، «بررسی زایش معنا در ساختار روایی حکایت نمازفروش از هزار و یک شب و روایت سه تار از جلال آلاحمد»، فصلنامه جستارهای زبانی، دوره 4، ش1، ص89−104.
39
ــــــــــــ (1380ش)، «بررسی ساختار، اندیشه و تخیل در آثار فریدون عموزاده خلیلی»، پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، ش26، ص120−148.
40
ــــــــــــ (پاییز 1385ش)، «پژوهشی بر عنصر پیرنگ»، نشریه پژوهش زبانهای خارجی، دوره 12، ش33، ص85−103.
41
ــــــــــــ (بهار 1389ش)، «تحلیل گفتمانی شازده کوچولو»، فصلنامه پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی، ش1، ص65−84.
42
ــــــــــــ (پاییز و زمستان 1391ش)، «کارکرد روایی فراراوی در داستان حضرت آدم»، دوفصلنامه علمی−پژوهشی مطالعات قرآن و حدیث، ش1، ص159−185.
43
عیاشى، محمد بن مسعود (1380ق)، تفسیر العیّاشی، چاول، تهران: المطبعة العلمیة.
44
غزالى، محمد، (بیتا)، إحیاء علوم الدین، چاول، بیروت: دارالکتابالعربى.
45
ــــــــــــ، (1416ق)، مجموعة رسائل الامام الغزالى، چاول، بیروت: دارالفکر.
46
فیض کاشانى، (1375)، اصول المعارف، چسوم، قم: دفتر تبلیغات اسلامى.
47
قمى، على (1404ق)، تفسیرالقمی، چسوم، قم: دارالکتاب.
48
قمى، ابوالقاسم (1378ق)، قوانین الأصول، قم: کتابفروشى علمیه اسلامیه.
49
کلینی، محمد (1407)، الکافی، تهران: دارالکتبالإسلامیة.
50
مازندرانى، محمدصالح (1382ق)، شرح الکافی، چاول، تهران: المکتبة الإسلامیة.
51
مجلسی، محمدباقر (1404ق)، بحارالأنوار، بیروت: مؤسسة الوفاء بیروت.
52
محمدپور، احمد (1392ش)، روش تحقیق کیفی، چدوم، تهران: جامعهشناسان.
53
محمدیمهر، غلامرضا (1387ش)، روشتحلیلمحتوا، چاول، تهران: دانش نگار.
54
مصباح، محمدتقی، (1388ش)، اخلاق در قرآن، چدوم، قم: مؤسسه امام خمینی6.
55
ــــــــــــ، ب (1388ش)، جهانشناسی، انسانشناسی، خداشناسی در قرآن، چدوم، قم: مؤسسه امام خمینی6.
56
مظفر، محمدرضا (بیتا)، اصول الفقه، چپنجم، قم: اسماعیلیان.
57
معتمدنژاد، کاظم (1386ش)، وسایلارتباطجمعی، چششم، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی6.
58
مفید، محمد (1413ق)، الإختصاص، چاول، قم: المؤتمر العالمى لالفیة الشیخ المفید.
59
مکاریک (1390ش)، دانشنامه نظریههای ادبی،ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی، چچهارم، تهران: آگه.
60
مککوایل، دنیس (1385ش)، نظریه ارتباطات جمعی، ترجمۀ پرویز اجلالی، چدوم، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
61
مهدیزاده، محمد (1392ش)، نظریههای رسانه، چ سوم، تهران: همشهری.
62
میرصادقی، جمال، الف (1390ش)، راهنمای داستاننویسی، چدوم، تهران: سخن.
63
ــــــــــــ، ب (1390ش)، عناصر داستان، چهفتم، تهران: سخن.
64
نراقى، محمدمهدى (بیتا)، جامع السعادات، چچهارم، بیروت: مؤسسة الأعلمى.
65
ورام بن أبی فراس، مسعود بن عیسى (1410)، تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، چاول، قم: مکتبه فقیه.
66
ویمر، راجرد و دیگران (1384ش)، تحقیق در رسانههای جمعی، ترجمۀ کاووس سیدامامی، چ اول، تهران: انتشارات سروش.
67
هرمن، دیوید (1393)، عناصر بنیادین در نظریههای روایت، ترجمۀ حسین صافی، چاول، تهران: نشر نی.
68
هیثمی، علی بن أبیبکر (1414)، مجمع الزوائد، القاهرة: مکتبة القدسی.
69
ORIGINAL_ARTICLE
نقش عقلانیت دینی در نظریه سیاسی محمدحسین نائینی
عامل عقلانیت در ایران دوره اسلامی بهویژه دوران معاصر همواره در چارچوب بستر دینی توانسته است در اندیشه علمای دینی نقشآفرینی کند. این روند در دوران مشروطه در اندیشه سیاسی محمدحسین نائینی در کتاب تنبیهالامة وتنزیهالملة در چارچوبی منسجم نشاندهنده فهم سیاسی وی از شرایط و مقتضیات زمان، نهاد پارلمان و در عین حال ایجاد همگرایی بین دیدگاههای سنتگرایان و تجددگرایان در تفهم مفاهیم دینی در عرصه سیاست و به تبع آن نظریهپردازی سیاسی وی در این زمینه است. در این مقاله تلاش شده است تا با رجوع به کتاب تنبیهالامة وتنزیهالملة نائینی با روش توصیفی−تحلیلی و براساس نظریه توماس اسپرینگر شاخصها و ابعاد متمایز و ویژه عقلانیت دینی نائینی را درباره ضرورت وجود پارلمان و برقراری سلطنت اسلامیه بهعنوان ساختاری جدید در عرصه سیاست در دوره مشروطه توصیف و تبیین شود.
https://soci.rihu.ac.ir/article_1315_9bcf057930ac9641d1b499aadaf72a90.pdf
1395-03-01
111
132
نائینی
پارلمان
عقلانیت
دین
نظریه سیاسی
سید علیرضا
بهشتی
alireza.beheshti@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرضا
LEAD_AUTHOR
احمد
آذین
ahmadazin5900@gmail.com
2
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا
AUTHOR
علرضا
گلشنی
agolshani@iaush.ac.ir
3
استادیار و مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا
AUTHOR
قرآن کریم
1
اسپرینگر، توماس (1392(، فهمنظریههایسیاسی، ترجمه فرهنگ رجایی، تهران: نشر آگه.
2
پترسون، مایکل )1387)، عقل و اعتقاد دینی، تهران: انتشارات طرح نو.
3
جوادی آملی، عبدالله (1378)، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، قم: نشر اسراء.
4
حیدری، بهنوئیه )1389(، اندیشه سیاسی میرزا محمدحسین نائینی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
5
طاهری، ابوالقاسم (1384)، روش تحقیق در علوم سیاسی، تهران: قوس.
6
فیرحی، داود (1392)، قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام، تهران: نشر نی.
7
گلشنی، علیرضا (1392)، «بررسی شهودگرایی از منظر فلاسفه اسلامی و غربی و تأثیر آن بر سیاست»، مجله علوم سیاسی دانشگاه آزاد کرج، شماره 23.
8
لکزایی،حامدگ (بهار 1382)، «روششناسی در فقه سیاسی شیعه»، فصلنامه علوم سیاسی، شماره 21.
9
مطهری، مرتضی )1373)، اسلام و مقتضیات زمان، تهران: انتشارات صدرا.
10
ـــــــــ (1358)، آشنایی با علوم اسلامی، تهران: صدرا.
11
منوچهری، عباسی (1392)، سیاست و روش در علوم سیاسی، تهران: سمت
12
نائینی، محمدحسین (1389)، تنبیه الامة و تنزیه الملة، بازنویسی محسن هجری، تهران: نشر صمدیه.
13
میر موسوی، سیدعلی (1392(، اسلام، سنت، دولت مدرن، تهران: نشر نی.
14
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه و اهمیت تفکر انتقادی از دیدگاه قرآن و امام علی
تفکر انتقادی به منزله یک مهارت اساسی برای تربیت اجتماعی عاقلانه فرد در یک جامعه اسلامی شناخته شده است. در همین راستا، تحقیق حاضر با روش توصیفی−تحلیلی به بررسی جایگاه و اهمیت تفکر انتقادی از دیدگاه قرآن و امام علیg پرداخته است. نتایج نشان داده است، در جهانبینی اسلامی اندیشه، عنصر اساسی زندگی فردی و اجتماعی است، همچنین تعقل همراه با تدبر، صبر و مطالعه، تقوای حضور، پرسشگری، موقعیتسنجی، بصیرت و روشنبینی، پرهیز از تعصب از ویژگیهای تفکر انتقادی از منظر امام علیg میباشد. تزکیه، تعلیم حکمت، مذاکره، روش الگویی از مهمترین روشهای تربیتی مبتنی بر پرورش تفکر انتقادی میباشند. گسترش فرهنگ پژوهشگری، چارهجویی و کوشش برای کشف حقیقت، کاوشگری و دانشپژوهی، تشویق به تحصیل همیشگی دانش، عدالتورزی، احترام به آرا و اندیشههای دیگران بهعنوان برآورد ذهنی باز و رشد یافته و تربیت اخلاقی از مهمترین پیامدهای تربیتی تفکر انتقادی از دیدگاه امام علیg میباشد.
https://soci.rihu.ac.ir/article_1316_5c715ca6bf388a6abfc4c63df83f18ad.pdf
1395-03-01
133
168
تفکر انتقادی
نهجالبلاغه
امام علی
تربیت
لیلا
مقتدایی
le.moghtadaie@gmail.com
1
استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
مجید
امیری
aryasetareh@gmail.com
2
عضو هیئت علمی علمی دانشگاه پیام نور اصفهان
AUTHOR
حسین
نظری
aryasetareh@yahoo.com
3
مدرس دانشگاه فرهنگیان و دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ستاره
موسوی
setarehmousavi@gmail.com
4
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه اصفهان، نویسنده مسئول
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم
1
ابوداوود، سلیمان بن اشغث (بیتا)، سنن ابن داوود، مصر: مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث.
2
امام وردی، داود و محمدرضا نیستانی (1392)، تفکر انتقادی: مبانی و مؤلفهها، اصفهان: دانشگاه اصفهان.
3
باقری، خسرو (1380)، آسیب و سلامت در تربیت دینی، پژوهشهای تربیت اسلامی، ش6، نشر تربیت اسلامی، ص14−60.
4
ـــــــــ (1384)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، ج2، تهران: مدرسه.
5
ـــــــــ (1388)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی: رویایی با مسائل عملی و نظری تعلیم و تربیت، تهران: مدرسه برهان.
6
برنجکار، رضا (1380)، «عقل و تعقل در کلام امیرg»، قبسات، ش1.
7
بیات، اسدالله (1379)، «عقل و دین در کلام امام علیg»، مجله متین، ش9، ص90−69.
8
تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد (1380)، غررالحکم و دررالکلم، ترجمۀ محمد انصاری، تهران: امام عصرg.
9
ـــــــــ (1366)، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
10
حکیمی، محمد و علی حکیمی، (1386)، الحیاة، ترجمۀ احمد آرام، چ نهم، تهران: نشر دلیل ما.
11
حکیمی، محمدرضا و علی حکیمی، (1380)، الحیاة، ترجمۀ احمد آرام، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
12
خلیلی، مصطفی (1384)، «ایمان و خردورزی از دیدگاه امام علیg»، مجله رواق اندیشه، ش40.
13
خوانساری، جمالالدین محمد (1360)، شرح غررالحکم و دررالکلم، مقدمه و تصحیح و تعلیق میرجلالالدین حسینی ارموی، تهران: دانشگاه تهران.
14
دشتی، محمد (1385)، ترجمه نهجالبلاغه، قم: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنینg.
15
ـــــــــ (1379)، ترجمه و شرح نهجالبلاغه، تهران: وزیری.
16
دفتر همکاری حوزه و دانشگاه (1375)، فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: سمت.
17
رهنمایی، سیداحمد (1388)، «پایههای روانشناختی تربیت دینی»، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، سال اول، ش2، ص138−109.
18
زاهد غیاثی، محمد (1380)، «جایگاه تفکر و اندیشه در قرآن کریم کتاب آسمانی مأخذ هرگونه تفکر اسلامی است»، مجله گلستان قرآن، ش75، ص30−34.
19
سلطان القرائی، صادق (1384)، ادبیات کودک و نوجوان با هویت فرهنگی (مواد و خدمات کودکان و نوجوانان)، تهران: دردادنه.
20
سلطان القرائی، خلیل و اکبر سلیمانژاد (1387)، «تفکر انتقادی و ضرورت آموزش آن در کلاس درس»، فصلنامه تربیت اسلامی، سال سوم، ص181−195.
21
شعارینژاد، علیاکبر (1370)، روانشناسی یادگیری، تهران: توس.
22
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1417ق)، المیزان فی تفسیرالقرآن، بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
23
طبرسی، محقق میرزا حسین نوری (1408ق)، مستدرک وسائل الشیعه، ج11، چ اول، قم: مؤسسه آلالبیتb.
24
علیخانی، علیاکبر (1382)، نگاهی به پدیده گسست نسلها، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
25
غلامزاده، طیبه و طیبه جمالی (1395)، «تفکر انتقادی، پیامدهای فردی و اجتماعی»، فصلنامه بهداشت روان، ش55، ص22−28.
26
فیض کاشانی، ملاحسین (1399ق)، الحقایق فی محاسن الاخلاق، لبنان: دارالکتاب العربی.
27
کلینی، محمد بن یعقوب (1343)، اصول کافی، ترجمۀ صادق حسنزاده، تهران: اطلاعات.
28
مایرز، چت (1374)، آموزش تفکر انتقادی، ترجمۀ خدایار ابیلی، تهران: سمت.
29
مجلسی، محمدباقر (1372)، بحارالانوار، ج1، تهران: اسلامیه.
30
محمدی ری شهری، محمد (1379)، میزان الحکمه، ترجمۀ حمیدرضا شیخی، قم: دارالحدیث.
31
ـــــــــ (1379)، دانشنامه امیرالمؤمنین، ترجمۀ مهدی مهریزی، ج4، قم: دارالحدیث.
32
مشایخیراد، شهابالدین (1380)، «اصول تربیت از دیدگاه امام علیg»، مجله روششناسی علوم انسانی، ش27، ص49−68.
33
مطهری، مرتضی (1379)، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران: صدرا.
34
ـــــــــ (1372)، پیرامون انقلاب اسلامی، چ نهم، تهران: صدرا.
35
مغینه، محمدجواد (1387)، فی ظلال نهجالبلاغه، ترجمۀ حسن بستان، قم: دارالکتاب.
36
مکارم شیرازی، ناصر (1384)، اخلاق در قرآن، ج2، قم: مدرسة الامام علی بن ابیطالبg.
37
میرلو، محمدمهدی (اردیبهشت 1386)، «آموزش نقادانه اندیشیدن»، ویژهنامه نقطه، ش14، روزنامه جامجم.
38
نراقی، محمدمهدی (1422ق)، جامع السعادات، ج3، بیروت: اعلمی.
39
نعمه، عبدالله (بیتا)، کنز الفوائد، قم: دارالذخیر.
40
نصرآبادی، حسنعلی؛ رضا علینوروزی و ناصر حبیبی (1383)، «در آمدی بر جایگاه، معنا و آثار و چشماندازهای تفکر انتقادی»، حوزه و دانشگاه، سال دهم، ش4، ص72−92.
41
Halpern, D.F. (1996), Though and Knowley An in troduction to critical thinuing, (3rded). Mahwah, NJ: Elbaur Associates.
42
Halpern, D.F. (1996). Teaching critical for transfer across Domains. American psychologist, 53, (4), 444−445.
43
Walberg, H. J. (1991), "Productive Teaching and Instruction: Assessing the Knowledge Base" In Effective Teaching: current Research.
44
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر شبکههای اجتماعی بر تعاملات اجتماعی نوجوانان دختر مدارس غیرانتفاعی آموزش و پرورش منطقه یک تهران
با پیشرفت تکنولوژی و فناوری در جهان امروز شبکههای اجتماعی روی کار آمدند و توانستند طرفداران زیادی در گروههای سنی مختلف پیدا کردند و آنها را تحت تأثیر قرار دهند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرات شبکههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام بر تعاملات اجتماعی نوجوانان دختر مدارس غیرانتفاعی آموزش و پرورش منطقه یک تهران میباشد. جامعه آماری مشتمل 2401 نوجوان دختر 13 تا 15 سال مدارس غیرانتفاعی منطقه یک (بخش شمیرانات) در نظر گرفته شد که با استفاده از جدول برآورد حجم نمونه مورگان 330 نفر که ابتدا بین 23 دبیرستان (دوره اول) به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای و سپس در مدارس منتخب تصادفی ساده انتخاب گردیدند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود و به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه حاوی30 سؤال 7 گزینهای (که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت) استفاده شد. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS با روشهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج نشان میدهد که شبکههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام بر تعاملات اجتماعی نوجوانان دختر مدارس غیرانتفاعی آموزش و پرورش منطقه یک تهران تأثیرگذار هستند و شش فرضیه محقق تأیید شده است.
https://soci.rihu.ac.ir/article_1317_a8cceafa26107b954aae287c8778ea16.pdf
1395-03-01
169
190
فضای مجازی
شبکه اجتماعی تلگرام
اینستاگرام
تعامل
تعاملات اجتماعی
اسدالله
اطهری
asadolah.athary@yahoo.com
1
استاد دانشگاه، پژوهشگر ارشد مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه
AUTHOR
مریم
یغموری
2
کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
افتخاری، اصغر (1380)، «نا امنی محدود: بررسی تهدیدهای جهانی شدن برای جهان اسلام»، در مجموعه مقالاتجهانشمولی و جهانیسازی (2)، تهران: انتشارات اندیشه معاصر، ص220−243.
1
اسلامی، مروارید (1391)، «بررسی نقش شبکههای اجتماعی و تأثیرات آنها بر ابعاد مختلف زندگی»، نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیبهای نوپدید.
2
جوادی یگانه، محمدرضا و جلیل عزیزی (1387)، «هویت فرهنگی و اجتماعی در بین جوانان شهر شیراز با توجه به عامل رسانه»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، ش3، ص183−213.
3
جعفری، علیاصغر (1388)، تأثیر تلفن همراه بر جوانان و خانواده.
4
http://abeshkooh.persianblog.ir/page/maghala
5
دیلینی، تیم (1388)، نظریههای کلاسیک جامعهشناسی، ترجمه بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی، نشر نی، ص392−394.
6
راجرز، اورت. م. (1387)، رسانش نوآوریها (رهیافتی میان فرهنگی)، ترجمه عزتالله کرمی و ابوطالب فنایی، شیراز: دانشگاه شیراز.
7
ربیعی، علی (1387)، «رسانههای نوین و بحران هویت»، فصلنامه مطالعات علمی، 36، سال نهم، ش4.
8
رضایت، علیرضا (1385)، «دین آنلاین، چالش یا فرصت؟»، مجله اخبار ادیان، سال چهارم، ش2.
9
رفعت جاه، مریم و علی شکوری (1387)، «اینترنت و هویت اجتماعی»، نشریه جهانی رسانه، ش5.
10
ساروخانی، باقر؛ غلامعباس توسلی و عزیزه سیدعربینژاد (1387)، «تأثیر فضاهای مجازی بر کنش اجتماعی جوانان دانشجوی دختر با تأکید بر اینترنت»، پژوهشنامه علوم اجتماعی، سال دوم، ش1.
11
شهابی، محمود (1391)، «شبکههای اجتماعی مجازی و کاربران جوان؛ از تداوم زندگی واقعی تا تجربه جهانوطنی»، فصلنامه مجلس و راهبرد، سال نوزدهم، ش69.
12
ضیاییپور، حمید و سیدوحید عقیلی (۱۳۸۹)، «بررسی نفوذ شبکههای اجتماعی مجازی در میان کاربران ایرانی»، رهآورد، سال بیستم، ش۴، ص۲۴−۴۲.
13
عاملی، س. ر. (1388)، «دو جهانی شدنها و آینده جهان»، کتاب ماه علوم اجتماعی، ش19−23، ص23.
14
عاملی، س. ر پ (1388)، شبکههای علمی مجازی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
15
عریضی، فروغ السادات؛ فریدون وحیدا و پروانه دانش (1385)، «ماهواره و هویت جنسیتی دختران جوان (مطالعه موردی دختران دبیرستانی منطقه 5 شهر تهران)»، مجله جامعهشناسی ایران، ش2، ص76−100.
16
کوثری، م. (1386)، «جهان فرهنگی کاربران در شبکه دوستیابی اورکات»، هنر و ارتباطات، تهران: پژوهشگاه فرهنگ.
17
کوثری، مسعود؛ محمدرضا جوادی یگانه و طاهره خیرخواه (1391)، «تلفن همراه و تأثیر آن در ارتباطات میان فردی جوانان دانشجو (مطالعۀ موردی دانشجویان دانشگاه تهران)، مجلۀ رسانه و فرهنگ، دوره 2، ش1.
18
محمدی، پ. (1388)، «دوستیهای اینترنتی حرکت با چراغ خاموش»، علم روز، ش174.
19
محمدجانی، ا.ه. (1393)، «تأثیر استفاده از اینترنت بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان»، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال پنجم، ش1.
20
مک کوایل، دنیس (1994)، «ارتباطات جمعی و فرهنگ»، فصلنامه رسانه، ترجمه سعید مهدویکنی، ش60.
21
نش، کیت (1382)، جامعهشناسی سیاسی معاصر، ترجمۀ محمدتقی دلفروز، تهران: انتشارات کویر.
22
نیک پی، امیر و دیگران (1380)، «فراز و فرود جامعهشناسی دین در ایران»، کتاب ماه علوم اجتماعی، ش49، ص50.
23
ولیس، پاتریشیا (1382)، روانشناسی اینترنت، ترجمهفضلاللهقنادی، تهران: انتشاراتدانشگاهکمبریج، مؤسسه انتشاراتیایراننو.
24
هاشمی، شهناز (1393)، «واکاوی نقش تلفن همراه در تعاملات میان فردی و اجتماعی جوانان»، مجله رسانه، ش9.
25
هرمز، مهرداد (1380)، مقدمهای بر: نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی، تهران: مؤسسه فرهنگی−پژوهشی فازان.
26
Giddens A. (2008), Modernity and self identity .tran S. Movaffaghian N.Tehran: Ney.
27
Gorriz CM. (2008), Medina C.Engaging girls with computers Through Software games, Communications of the ACM.
28