@article { author = {Mohammad Poor, Ahmad and Mohammadi, Hamzeh and Kohne Pooshi, Mosleh}, title = {Globalization and National Identity in Textbooks of Social Sciences Courses}, journal = {Journal of Islam and Social Sciences}, volume = {4}, number = {7}, pages = {102-130}, year = {1391}, publisher = {}, issn = {2322-2506}, eissn = {2588-4700}, doi = {}, abstract = {  This paper examines the relationship between globalization and national identity in textbooks of social science courses in elementary, junior, secondary and pre-university. Nowadays, although the dominant idea demonstrates a certain kind of cultural orientation; general cultural orientation is also reproducing a continuous process with emphasis on the cultural adaptability and understanding in a parallel way. Multi-ethnic communities in order to achieve a systematic balance of national identity with the emphasis on general cultural orientation at home and production of multiple identities should increase their competitiveness and modernization. However, the nationalist discourse in Iran which has also been included in the curriculum is based on a radical "Ethnocentrism" that does not allow diversity and cultural fusion to exist, on the contrary attempts to destroy the cultural and ethnic differences. In this paper, the author challenges this issue and presents cultural and educational strategies on quality of national identity tailored to the information age and globalization. In the first part of the paper, theories of globalization and national identity and their contrast are discussed through theoretical approaches. In the second part of the study, using document and content analysis, he evaluates and approves concepts such as xenophobia, one-side oriented positive self-inductance approach and the absolute position of Iran in the international system in primary to pre-university textbooks of the social sciences. The third section is devoted to providing solutions. Due to its relation with globalization, civil nationalism in the field of national identity is discussed herein which can pave the way for textbooks to remain ethnocentric.}, keywords = {: Globalization,National Identity,social sciences,Textbooks.  }, title_fa = {جهانی‏شدن و هویت ملی در کُتُب درسی علوم اجتماعی دوره‌های تحصیلی}, abstract_fa = {مقاله­ حاضر به بررسی رابطه میان جهانی‏شدن و هویت ملی در کُتُب درسی علوم اجتماعی دوره­های ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیش‌دانشگاهی می­پردازد. امروزه هر چند ایده­ غالب، بیانگر نوعی خاص‌گرایی فرهنگی است؛ عام­گرایی فرهنگی نیز با تأکید بر انطباق، تفاهم و آمیزش به صورت یک پروسۀ موازی در حال باز تولید مستمر است. جوامع چند قومی به منظور دست­یابی به تعادل سامان‌مند در زمینه هویت ملی باید با تأکید بر عام‏گرایی فرهنگی در داخل و تولید هویت متکثر، توان رقابت و نوسازی خود را افزایش دهند. این در حالی است که گفتمان ناسیونالیستی حاکم در ایران که در برنامه­ درسی هم لحاظ شده است سرزمین­مدار و مبتنی بر نوعی «قوم­مداریِ» افراطی می­باشد که مجالی به تکثر و آمیزش فرهنگی نمی­دهد و درصدد نابودی تفاوت­های فرهنگی و قومی است. در این مقاله گفتمان مذکور به چالش کشیده می­شود و استراتژی­های فرهنگی و آموزشی در زمینه­ کم و کیف هویت ملی متناسب با عصر اطلاعات و جهانی‏شدن مطرح می­گردد. در بخش اولِ مقاله رویکرد نظری تحقیق، تئوری­های جهانی‏شدن و هویت ملی و تقابل این دو مفهوم بررسی شده است؛ در بخش دوم با روش مطالعه اسنادی و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا، وجود مفاهیمی از قبیل بیگانه­هراسی، تلقی یک­سویۀ مثبت­گرایانه به جانب خود و القای جایگاه مطلق ایران در نظام بین­الملل در کُتُب درسی علوم اجتماعی مقاطع ابتدایی تا پیش‌دانشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفته و تأیید می­شود. بخش سوم به ارائه راهکارها اختصاص داده شده و به دلیل تناسب با فرایند جهانی‏شدن، ناسیونالیسم مدنی در حوزه­ هویت ملی مطرح می­شود که می­تواند زمینه­ بومی‌ماندن برنامه­ درسی را در عصر مدرن فراهم آورد.}, keywords_fa = {جهانی‏شدن,هویت ملی,کُتُب درسی علوم‏اجتماعی}, url = {https://soci.rihu.ac.ir/article_998.html}, eprint = {https://soci.rihu.ac.ir/article_998_678d67d6c49ecff2a883dee3ddcdd1e2.pdf} }