@article { author = {Parvizi, Shabnam and Athari, Asadollah}, title = {The Impact of Line and Telegram Messaging Services on the Cultural Identity of the MA and PhD Students of Cultural Management in the Science and Research Branch of Tehran's Islamic Azad University, 2013-2015}, journal = {Journal of Islam and Social Sciences}, volume = {8}, number = {15}, pages = {63-82}, year = {1395}, publisher = {}, issn = {2322-2506}, eissn = {2588-4700}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research is to evaluate the impact of Line and Telegram messaging services on the cultural identity of the MA and PhD students of Cultural Management in the Science and Research Branch of Tehran's Islamic Azad University in the time span of 2013-2015. The method of this applied research is descriptive-correlational. The population of the study is consisted of 460 MA and PhD students of Cultural Management in the Science and Research branch of Tehran's Islamic Azad University during 2013-2015, of whom 68 are PhD and 392 are MA students. The sample of the study consists of 210 individuals of whom 31 are PhD and 179 are MA students. The method is stratified random sampling in which the questionnaire was distributed randomly among women and men. The analysis of the data has been done by SPSS based on Spearman correlation coefficient and simple linear regression. The questionnaire is composed of 30 multiple choice questions with seven choices in each. The findings of the study indicate that there is a negative meaningful relationship between the duration of using Line and Telegram messaging services and the users’ cultural identity. Also, there is a positive meaningful relationship between believing in the contents exchanged in the two messaging services and the cultural identity of the users.}, keywords = {messaging services,Line,Telegram,identity,cultural identity}, title_fa = {تأثیر شبکه‌های اجتماعی لاین و تلگرام بر هویت فرهنگی دانشجویان ارشد و دکترای رشته‌ مدیریت امور فرهنگی واحد علوم و تحقیقات تهران سال‌های 1392−1394}, abstract_fa = {هدف از پژوهش پیش‌رو، بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی لاین و تلگرام بر هویت فرهنگی دانشجویان ارشد و دکترای مدیریت امور فرهنگی واحد علوم و تحقیقات تهران سال‌های 1392−1394 است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی−همبستگی است و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 460 نفر دانشجوی ارشد و دکترای رشته مدیریت امور فرهنگی واحد علوم و تحقیقات تهران سال‌های 1392−1394 می‌باشد، 68 نفر آنان دکترا، 392 نفر هم ارشد هستند، حجم نمونه 210 نفر است که از 210 نفر 31 نفر دکترا و 179 نفر ارشد است و روش نمونه‌گیری در این پژوهش طبقه‌ای و به صورت تصادفی بین زن‌ها و مردها پرسشنامه پخش می‌شود، جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار spss و روش‌های ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون خطی ساده، استفاده شده است. پرسشنامه شامل 30 پرسش هفت گزینه‌ای است. نتایجپژوهشحاضر مشخص می‌کند که بین مدت میزاناستفادهاز شبکه‌های اجتماعی لاین و تلگرام وهویتفرهنگی کاربرانرابطهمعنادارمعکوسوبینواقعیتلقیکردنمحتوایمطالبشبکه‌های اجتماعی لاین و تلگراموهویتفرهنگی کاربرانرابطهمعنادارمثبتیوجوددارد.}, keywords_fa = {شبکه‌های اجتماعی مجازی,لاین,تلگرام,هویت,هویت فرهنگی}, url = {https://soci.rihu.ac.ir/article_1313.html}, eprint = {https://soci.rihu.ac.ir/article_1313_da887bb17f8075d4013037cac76763df.pdf} }