@article { author = {Tayeb Hoseini, Seyed Mahmoud and Shojaeian, Mohammad and Hoseinizadeh, Abdul Rasul and Lotfi, Fatemeh}, title = {Friday Prayers and the Emanation of the Soft Power of Muslim’s Political Community}, journal = {Journal of Islam and Social Sciences}, volume = {10}, number = {20}, pages = {1-20}, year = {2024}, publisher = {}, issn = {2322-2506}, eissn = {2588-4700}, doi = {10.30471/soci.2019.1506}, abstract = {Friday prayer is one of the most important socio-political institutions that have been established by Islam as a source for generating meaning to the socio-religious life of Muslims, hence a source for power. The aim of this article is to explain the political functions of Friday prayers with an emphasis on the concept of soft power. Accordingly, the main question of the study is “What is the influence of Friday prayer on the soft power of Muslims’ political community?”. For answering this fundamental question that is pertinent in the area of Islamic political sociology, we adopted a descriptive-analytic method to investigate the concept of soft power. Considering the theoretical and historical relationship between Friday prayer and politics, we then explained the political functions of Friday prayer from the perspective of its influence on the production and emanation of the Muslim community’s power. Based on the findings of this research, Friday prayer -depending on its content and conditions - can be influential in at least three groups of soft power resources: political legitimization; generating social capital; improving religiosity and vision}, keywords = {: power,soft power,Friday prayer,social capital,legitimacy}, title_fa = {نماز جمعه و بسط قدرت‌نرم اجتماع سیاسی مسلمانان}, abstract_fa = {نماز جمعه، یکی از مهم­ترین نهادهای سیاسی اجتماعی تاسیس شده از جانب اسلام به عنوان یکی از منابع معنابخش به حیات دینی- اجتماعی مسلمانان و تولید کننده قدرت محسوب می­شود. هدف نوشتار حاضر، تبیین کارکردهای سیاسی نماز جمعه با تاکید بر ایده قدرت نرم است. بر این اساس، سوال اصلی پژوهش حاضر آن است که نماز جمعه چه تأثیری در قدرت نرم اجتماع سیاسی مسلمانان دارد؟ برای پاسخ به پرسش محوری که در عرصه جامعه شناسی سیاسی اسلامی قابل طبقه­بندی است با روشی توصیفی تحلیلی، ابتدا مفهوم قدرت نرم مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است. سپس با توجه به پیوند نظری و تاریخی نماز جمعه و سیاست، کارکردهای سیاسی نماز جمعه از منظر تأثیر آن در تولید و بسط قدرت نرم اجتماع مسلمانان، با تاکید بر متون دینی معطوف به نماز جمعه، تبیین شده است. بر این اساس و از منظری سیاسی، حداقل می توان سه کارکرد برجسته را  برای نماز جمعه در زمینه ایجاد و ارتقاء قدرت نرم در نظر گرفت. طبق نتایج استحصال شده از پژوهش حاضر، نماز جمعه با توجه به خصائصی که به لحاظ محتوایی و شرایط برگزاری دارد؛ می­تواند در ایجاد و ارتقاء حداقل سه دسته ازمنابع قدرت نرم موثر باشد. این منابع عبارتند: مشروعیت سیاسی، افزایش سرمایه اجتماعی، ارتقاء دینداری و بصیرت.}, keywords_fa = {قدرت,قدرت نرم,نماز جمعه,سرمایه اجتماعی,مشروعیت}, url = {https://soci.rihu.ac.ir/article_1506.html}, eprint = {https://soci.rihu.ac.ir/article_1506_232b07c8ffebaf98d3550b2ccee13100.pdf} } @article { author = {Molaei, Asghar}, title = {Explaining the Foundations of Social Order in the Islamic City Based on Islamic Sharia}, journal = {Journal of Islam and Social Sciences}, volume = {10}, number = {20}, pages = {21-40}, year = {2024}, publisher = {}, issn = {2322-2506}, eissn = {2588-4700}, doi = {10.30471/soci.2019.1507}, abstract = {Order is one of the main characteristics of creation which has a high position in the principles of Islam, especially in the holy Quran and among the Muslim scholars’ thoughts. In the Islamic city, order is a matter of the more fundamental principle of unity in the Islamic society and has manifested itself in a variety of ways. In the Islamic city, social order is either directly taken from the Islamic ethos and rules or is in congruence with them, which are manifest in the Muslims’ everyday life, so that obeying the rules, herein defined, has become a part of the Muslims’ inalienable rights. The current article aims at explaining the principles, foundations, and characteristics of social order in the Islamic city based on the views of Muslim thinkers adopting the qualitative content analysis of texts through documentary and library methods. For the purpose, relying on Allameh Tabatabaei’s fixed rules theory, the definitions and characteristics of the Islamic city are studied. Following Shariah rules and observing them in decisions and actions is what we know as the criticality of order and unity. The survival and thriving of the Islamic city has always been entwined with order and unity and any interruption in civil order has meant crisis, turbulence, and decline. The main feature in organizing social, cultural, and economic relationships in the Islamic city have been the very shariah rulings, mainly the ruling of halal and haram, which has conducted Muslims’ behaviors, interactions, and affairs in the Islamic city. Social order must be observed in all respects including individuals’ engagement in public, trade, consumption, and leisure}, keywords = {Iranian-Islamic city,social order,unity,shariah,Islamic society}, title_fa = {تبیین مبانی نظم اجتماعی در شهر اسلامی بر اساس شریعت اسلامی}, abstract_fa = {نظم یکی از ویژگیهای اصلی خلقت الهی است و جایگاهی بسیار رفیع در مبانی دین مبین اسلام، بویژه قرآن کریم و اندیشه­های متفکران مسلمان دارد. نظم در شهر اسلامی متاثر از اصل بنیادین وحدت در نظام جامعه اسلامی در ابعاد مختلف آن تجلی یافته است. در شهر اسلامی، نظم اجتماعی یا برگرفته از اصول و تعالیم دین مبین اسلام بوده یا هماهنگ با تعالیم اسلامی بوده که در زندگی روزمره مسلمانان جاری می­باشند بطوریکه رعایت این اصول و حقوق در شهر اسلامی به­عنوان جزئی از عقاید و حقوق مسلم برای مسلمانان پذیرفته می­شود. این مقاله با هدف تبیین اصول، مبانی و ویژگیهای نظم اجتماعی در شهر اسلامی از دیدگاه متفکران مسلمان و با روش تحقیق تحلیل کیفی محتوای متون و ابزارهای مطالعه اسنادی و کتابخانه­ای انجام شده است. در این راستا با اتکاء بر نظریه احکام ثابت علامه طباطبایی، تعاریف و ویژگیهای شهراسلامی مورد تحلیل و مطالعه قرار گرفته است. عمل به قوانین و احکام شریعت و توجه به آنها در تصمیم­ها و اقدام­ها، همان نظم­مداری و وحدت­گرایی است. حیات و پایداری اجتماعی شهر اسلامی با نظم و وحدت عجین بوده و اختلال در نظم شهری با آشوب و بحران و زوال همراه خواهد بود. مهمترین قاعده تنظیم کننده روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در شهر اسلامی نظم اجتماعی همان قوانین و احکام شریعت از جمله قاعده حلال و حرام است که به رفتارها، تعاملات و امورات مسلمانان در شهر اسلامی نظم می­بخشد. نظم اجتماعی می­بایست در اموری همچون نحوه حضور افراد در اجتماع، داد و ستد، خرید و مصرف، گردش و تفریح قابل ملاحظه باشد.  }, keywords_fa = {شهر اسلامی_ایرانی,نظم اجتماعی,وحدت,قوانین شریعت,جامعه اسلامی}, url = {https://soci.rihu.ac.ir/article_1507.html}, eprint = {https://soci.rihu.ac.ir/article_1507_b6025452474bd7eec3d0f2b039b4cdb3.pdf} } @article { author = {Davari, Mohammad and *Qorbani, *Ali}, title = {Rationality of Setting the Norms and Its Impact on the Prevention of Deviance from a Quranic Perspective}, journal = {Journal of Islam and Social Sciences}, volume = {10}, number = {20}, pages = {41-60}, year = {2024}, publisher = {}, issn = {2322-2506}, eissn = {2588-4700}, doi = {10.30471/soci.2019.1508}, abstract = {The process of prevention and control of social harms in Islam begins with setting the norms and goes through socializing, curing, re-socializing, and punishment of the deviant. The aim of this research is to present the criteria and principles of setting the norms based on the teachings of the Holy Quran. The main question of the research is: What is the process of setting the norms based on the teachings of the Holy Quran and how can its proper implementation prevent from deviance? This research that is a sort of theme-based Quranic interpretation has been done by documentary method and qualitative content analysis of the relevant verses. The major pillars of the process of setting the norms based on Quranic perspectives are: acknowledging God’s norm-setting status; defining of the norms by God; internal compatibility of norms and their clarity; modification of the conditions for acceptance of the norms; not setting tenuous norms; observing convenience of individuals in setting the norms; the rational basis of setting the norms; the prohibition of setting norms for privilege; limiting the restricting norms; not distorting righteous norms; facilitating characteristic of social norms; non-probability of normalization of norm-breaking because of the multiplicity of norm-breakers; the probability of breaking the norm for a more expedient concern; flexibility in setting and implementing the norms. The correct observation of these items in norm-setting process strengthens the internal commitment for implementing the norms, reducing the probability of its breakage and prevents from deviance}, keywords = {Quran,prevention of crime,setting the norms,law-making,social control}, title_fa = {حکیمانه بودن هنجارگذاری و اثر آن بر پیشگیری از کجروی از منظر قرآن کریم}, abstract_fa = {فرایند پیشگیری و کنترل آسیبهای اجتماعی در دین اسلام، از مرحله هنجارگذاری شروع و تا مراحل اجتماعی کردن، درمان، جامعه­پذیری مجدد و مجازات کجروان ادامه پیدا می­کند. هدف از این پژوهش، ارائة معیارها و ویژگیهای حاکم بر نظام هنجارگذاری از دیدگاه آموزه های قرآن کریم است. سؤال اصلی پژوهش این است که: فرایند هنجارگذاری از دیدگاه آموزه­های قرآن کریم چیست و چگونه می­تواند اجرای صحیح آن در مقام عمل، از کجروی پیشگیری کند؟ فرایند پیشگیری و کنترل آسیبهای اجتماعی در دین اسلام، از مرحله هنجارگذاری شروع و تا مراحل اجتماعی کردن، درمان، جامعه­پذیری مجدد و مجازات کجروان ادامه پیدا می­کند. هدف از این پژوهش، ارائة معیارها و ویژگیهای حاکم بر نظام هنجارگذاری از دیدگاه آموزه های قرآن کریم است. سؤال اصلی پژوهش این است که: فرایند هنجارگذاری از دیدگاه آموزه­های قرآن کریم چیست و چگونه می­تواند اجرای صحیح آن در مقام عمل، از کجروی پیشگیری کند؟ این تحقیق که نوعی تفسیر موضوعی قرآن کریم محسوب می شود، با روش اسنادی و تحلیل محتوای کیفی و با مراجعه به آیات مرتبط با موضوع مورد تحقیق و کدگذاری و تحلیل این آیات انجام گرفته است. محورهای مهم در فرایند هنجارگذاری از دیدگاه آموزه­های قرآن، عبارتند از: پذیرش هنجارگذار بودن خداوند؛ تعیین هنجارهای مورد نیاز از طرف خداوند؛ مقترن و ابهام نداشتن هنجارها؛ زمینه سازی برای پذیرش هنجارها؛ جعل نکردن هنجارهای شکننده؛ رعایت راحتی اشخاص در جعل هنجار؛ معیار عقلی داشتن هنجارگذاری؛ ممنوعیت جعل هنجار برای ویژه خواری؛ محدود بودن هنجارهای منع کننده رفتار؛ تحریف نکردن هنجارهای مبتنی بر حق؛ تسهیل کننده بودن هنجاراجتماعی؛ بهنجار نشدن هنجارشکنی به جهت کثرت متخلفان از آن هنجار؛ جواز نقض هنجار برای مصلحت مهم تر؛ انعطاف در هنجارگذاری و اجرای هنجار. رعایت صحیح این موارد در فرایند هنجارگذاری، تعهد درونی به اجرای هنجار را تقویت کرده و احتمال نقض آن را کم می کند و سبب پیشگیری از کجروی خواهد شد.}, keywords_fa = {قرآن,پیشگیری,جرم,هنجار,قانون گذاری,کنترل اجتماعی}, url = {https://soci.rihu.ac.ir/article_1508.html}, eprint = {https://soci.rihu.ac.ir/article_1508_ff27516353ab288bdf3866f0b5322617.pdf} } @article { author = {Namdar Joimi, Ehsan and Salarzehi, Habibollah and Kord, Bagher}, title = {The Role of Iranian-Islamic Symbolic Capital in the Management of Client (Student) Knowledge: Case of the Faculty Members of Sistan and Baluchestan State University}, journal = {Journal of Islam and Social Sciences}, volume = {10}, number = {20}, pages = {61-80}, year = {2024}, publisher = {}, issn = {2322-2506}, eissn = {2588-4700}, doi = {10.30471/soci.2019.1509}, abstract = {Instructors who maintain religious or moral symbols better consider the needs and demands of their clients (students) in the process of client knowledge management. The present research studies the relationship between symbolic capital based on Iranian-Islamic model among the university instructors (faculty members) and the application of innovation in managing the clients’ (students’) knowledge. The method of this research is descriptive-association. The statistical society is the faculty members of Sistan and Baluchestan University counting to 133. Data has been gathered through multi-staged cluster questionnaire while the sample is set as 100 based on Morgan table. The Cronbach’s Alpha of the symbolic capital and the management of client’s knowledge are respectively 0.841 and 0.749. The softwares used for this research are spss 21 and lisrel 9.1. For evaluating this topic, 9 hypotheses were explained that dealt with the relationship between Islamic-Iranian model of symbolic capital of university instructors and the various aspects of applying innovation in managing client’s knowledge (strategies, human resources, culture, tools for transferring client’s knowledge, tools for gaining knowledge, tools for gaining knowledge from the client). The amount of this relationship for every hypothesis is 0.51, 0.81, 0.76, 0.37, 0.41, 0.46, 0.33, 0.28, and 0.49 while all relationships are meaningful and confirmed. The conclusion of the study is that the more Iranian-Islamic symbolic capital university instructors maintain, in other words, the more they maintain behavior, language, and thoughts founded on religious and moral values, the more they take advantage of the clients’ knowledge who newly enter their institution to produce knowledge that comply better with the needs and demands of clients and oblige themselves to update themselves and the related staff with strategies, information, culture, and organizational atmosphere for improving a knowledge-based organization}, keywords = {symbolic capital,knowledge management,management of client’s knowledge,Islamic-Iranian model,religious-moral model}, title_fa = {نقش سرمایه نمادین مبتنی بر الگوی ایرانی – اسلامی و مدیریت دانش مشتری(دانشجو)}, abstract_fa = {اگر استادان نمادهای مبتنی بر الگوی اخلاقی و دینی داشته باشند، در فرایند مدیریت دانش مشتری، نیازها و خواسته‌های مشتریان(دانشجویان) خود را در نظر می‌گیرد؛ این پژوهش به بررسی رابطه سرمایه نمادین مبتنی بر الگوی ایرانی – اسلامی استادان دانشگاه (اعضای هیئت‌علمی دانشگاه) با کاربست نوآوری در مدیریت دانش مشتری(دانشجویان) می­پردازد. روش: این پژوهش به صورت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان و برابر با 133 نفر است. داده ها از طریق پرسش نامه محقق ساخته و به صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای جمع آوری شده اند و نمونه پژوهش بر اساس جدول موگران برابر با 100 نفر در نظر گرفته شده است. آلفای کرون باخ برای سرمایه نمادین و مدیریت دانش مشتری برابر با 0.841، 0.749 است. نرم‌افزارهای مورداستفاده در این پژوهش spss 21 و lisrel 9.1 است. یافته‌ها: در این راستا و برای بررسی این عنوان 9 فرضیه تبیین شد که به بررسی رابطه سرمایه نمادین مبتنی بر الگوی ایرانی –اسلامی استادان دانشگاه‌ دولتی اسلام با ابعاد کاربست نوآوری در مدیریت دانش مشتری (استراتژی‌ها، منابع انسانی، فرهنگ، ابزارهای انتقال دانش مشتری، ابزارهای کسب دانش، ابزار کسب دانش از مشتری، فرایند انتقال دانش مشتری، فرایند کسب دانش و فرایند کسب دانش از مشتری) پرداخته شد و میزان این روابط به ترتیب برای هرکدام از فرضیات به ترتیب برابر با 0.51، 0.81، 0.76، 0.37، 0.41، 0.46، 0.33، 0.28، 0.49 است و تمامی روابط معنادار بوده و تایید شدند. نتیجه‌گیری: هر چه استادان دانشگاهی سرمایه‌های نمادین مبتنی بر الگوی ایرانی – اسلامی بیشتری داشته باشند و به عبارتی رفتار، گفتار و پندارهای مبتنی بر الگوی اخلاقی و دینی داشته باشند، بیشتر از دانش مشتری‌هایی که به سازمان وارد می‌شود، بهره­مند می­شوند و این دانش را به کار می‌بندند و تولیداتی مناسب با نیازها و خواسته‌های مشتریان می‌کنند و خود را موظف می‌کنند که خود و کارکنان مربوط به بخش آموزشی را ازنظر استراتژی‌ها و اطلاعات و فرهنگ و جوسازمانی به سمت به‌روز شدن و به سمت سازمان یادگیرنده و یاددهنده و دانش‌بنیان سوق دهند}, keywords_fa = {سرمایه نمادین,مدیریت دانش,مدیریت دانش مشتری,الگوی ایرانی – اسلامی,الگوی اخلاقی – دینی}, url = {https://soci.rihu.ac.ir/article_1509.html}, eprint = {https://soci.rihu.ac.ir/article_1509_af7a7151580656dcfca3cfe5644fe686.pdf} } @article { author = {Mousavi, Sara and Asadi, Maryam and Mashalpour, Marzieh and Ebadi, Zahra and Zarbakhsh, Mohammad}, title = {The Relationship between Self-esteem and the attitude toward Hijab Among Single and Married Female Students of Ahvaz Payam Noor University}, journal = {Journal of Islam and Social Sciences}, volume = {10}, number = {20}, pages = {81-100}, year = {2024}, publisher = {}, issn = {2322-2506}, eissn = {2588-4700}, doi = {10.30471/soci.2019.1510}, abstract = {The aim of this study is to evaluate the relationship between self-esteem and the attitude toward hijab among the female students of Payam Noor University, Ahvaz Branch. The statistical society of the study consists of the students of the Payam Noor University of Ahvaz in the 2016-2017 academic year of whom 100 students were selected randomly as the main sample. The method for the study has been correlation and the data has been gathered in the field. In this survey, two “self-esteem” and “attitude toward hijab” questionnaires have been used. The findings indicate a meaningful relationship between the variables (R = 0.49, P <0.001) meaning that the increase in students’ personal, familial, and academic self-esteem has been congruent with the increase in score of their attitude toward hijab. Also, married students are more willing to observe hijab than single students. Observing hijab guarantees the psychological health of individuals in society and improves their sense of self-esteem and self-worth. In other words, hijab is not restriction but protection and it paves the way for women and girls’ social activity.}, keywords = {self-esteem,attitude toward hijab,students of Payam Noor University}, title_fa = {بررسی رابطه بین ابعاد عزت نفس و نگرش به حجاب در بین دانشجویان زن متأهل و مجرد دانشگاه پیام نور واحد اهواز}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عزت نفس و نگرش به حجاب  [WU1] در بین دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور واحد اهواز بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل  دانشجویان پیام نور واحد اهواز  که در سال تحصیلی  95-96مشغول به تحصیل بودند و از این تعداد100 دانشجوی دختر  بصورت تصادفی ساده به عنوان نمونه اصلی انتخاب شدند. روش مورد استفاده در این تحقیق روش همبستگی و گردآوری در نوع میدانی صورت گرفته است. در این پژوهش از پرسشنامه عزت نفس و پرسشنامه نگرش به حجاب استفاده شد. نتایج بدست آمده حاکی از وجود رابطه معنی­دار بین متغیرها بود. ( 49/0= r و  001/0>P) یعنی  افزایش نمره عزت‌نفس عمومی، خانوادگی و تحصیلی‌با افزایش نمره نگرش به حجاب دانشجویان دختر همراه بود. همچنین دانشجویان متأهل نسبت به دانشجویان مجرد تمایل بیشتری به رعایت حجاب داشتند. رعایت حجاب، سلامت روانی افراد جامعه را تأمین می کند و حس ارزشمندی و عزت نفس را تقویت می کند.. درواقع داشتن حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است و راه را برای فعالیت های اجتماعی بیشتر زنان و دختران در جامعه هموار می کند.  }, keywords_fa = {عزت نفس,نگرش به حجاب,دانشجویان دانشگاه پیام نور}, url = {https://soci.rihu.ac.ir/article_1510.html}, eprint = {https://soci.rihu.ac.ir/article_1510_13a2b43841b7152b7dc6b50f19d36d05.pdf} } @article { author = {Rajabalian, Mohammadreza}, title = {Cultural Pathology of People’s Participation in Tehran Mosques and Solutions}, journal = {Journal of Islam and Social Sciences}, volume = {10}, number = {20}, pages = {101-120}, year = {2024}, publisher = {}, issn = {2322-2506}, eissn = {2588-4700}, doi = {10.30471/soci.2019.1511}, abstract = {In this research, we attempted to introduce the causes behind increase or reduction of participation in collective prayers by considering the challenges against the cultural communication in mosques. The research cconducted by using a survey with a statistical society of 22 mosques sampled from Tehran’s 22 zones in which we asked the respondents’ views about the mosques’ cultural communications. The findings of the study and the hypothesis analysis show that there is a meaningful relationship between popular participation of various groups in mosques and the shortcomings in communicating with training centers, encouragement, relations with the mosque organizers and imams, Basij, board of trustees, and people’s view to the general condition of the mosque. Our analysis of data also shows that weaknesses in Basij, the imam, and encouragement behaviors have respectively the highest amount of association with people’s mosque attendance}, keywords = {propaganda,communication,culture,mosque}, title_fa = {آسیب شناسی فرهنگی حضور مردم در مساجد تهران و ارائه راهکارها}, abstract_fa = {در این تحقیق درصدد آن بودیم که با بررسی چالش­های ارتباطات فرهنگی در مساجد عواملی را که در میزان افزایش یا کاهش حضور نمازگزاران مؤثر هستند شناسایی کنیم. این تحقیق با روش پیمایشی صورت گرفته و جامعه آماری آن شامل 22 مسجد از مناطق 22 گانه شهرداری تهران می­باشد که با طراحی پرسشنامه نقطه نظرات نمازگزاران را در خصوص ارتباطات فرهنگی مساجد جویا شدیم. نتایج حاصل از بررسی و آزمون فرضیه­های تحقیق به ما نشان داد که میان حضور اقشار مختلف در مساجد و آسیب­های معطوف به (ارتباط با مراکز آموزشی، تشویق در مساجد،متولیان مسجد، امام جماعت، بسیج، هیئت امناء و نگرش افراد به وضعیت مساجد) رابطه معنی­داری وجود دارد. همچنین تحلیل دادها نشان داد آسیب­های موجود در حوزه بسیج، امام جماعت و تشویق در مساجد به ترتیب بیشترین میزان همبستگی را با حضور اقشار مختلف مردم در مسجد دارند.}, keywords_fa = {تبلیغ,ارتباطات,فرهنگ,مسجد}, url = {https://soci.rihu.ac.ir/article_1511.html}, eprint = {https://soci.rihu.ac.ir/article_1511_784831a642a3062eeb0e4c8b31fd2174.pdf} } @article { author = {Ghorbani, Alireza}, title = {Investigating the Relationship between Religiosity and Social Capital Among Students of Golestan University}, journal = {Journal of Islam and Social Sciences}, volume = {10}, number = {20}, pages = {121-140}, year = {2024}, publisher = {}, issn = {2322-2506}, eissn = {2588-4700}, doi = {10.30471/soci.2019.1512}, abstract = {The purpose of this research is to identify the relationship between religiosity and social capital with all its aspects. The research method in this study is correlation with social survey. The statistical society is all students of Golestan University counting 3,219 with a sample of 360 by Cochran method, sampled via stratified random sampling and using assignment proportional to volume based on gender and faculty. The technique for the study has been researcher made questionnaire for social capital and standardized questionnaire of Glock and Stark for religiosity. For assessing religiosity, four aspects of belief, emotional, consequential, and ritual and for social capital six pillars of social trust, institutional trust, formal participation, informal participation, social interactions, and trust within inter-personal interaction have been under consideration. The findings show that there is a positive and very meaningful relationship between religiosity and social capital. In addition, there are meaningful relationships between aspects of religiosity and aspects of social capital.}, keywords = {religiosity,social capital,students,Golestan University}, title_fa = {بررسی رابطه‌ی میان دینداری و سرمایه‌ی اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه گلستان}, abstract_fa = {هدف این تحقیق شناسایی رابطه­ی میان دینداری با سرمایه­ی­ اجتماعی و ابعاد آن است. روش تحقیق همبستگی با پیمایش اجتماعی بوده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه گلستان به تعداد 3219، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 360 نفر تعیین گردید و نمونه ها با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و بکارگیری انتساب متناسب با حجم بر اساس جنسیت و دانشکده به تناسب انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار سنجش برای ارزیابی سرمایه اجتماعی، پرسش­نامه­ی محقق ساخته و برای دینداری پرسشنامه استاندارد شده گلاک و استارک بوده است. برای سنجش دینداری چهار بعد، اعتقادی، عاطفی، پیامدی و مناسکی و برای سرمایه­ی اجتماعی شش بعد اعتماد اجتماعی، اعتماد نهادی، مشارکت رسمی، مشارکت غیر رسمی، تعاملات اجتماعی، و اعتماد در روابط بین شخصی در نظر گرفته شد. پردازش و تحلیل داده ها در نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که بین دینداری و سرمایه­ی اجتماعی دانشجویان رابطه مثبت و معنی دار قوی وجود دارد. علاوه بر این، بین ابعاد دینداری با ابعاد سرمایه­ی اجتماعی (اعتقادی، عاطفی، پیامدی و مناسکی) رابطه­ی معنی دار مورد تأیید قرار گرفت.}, keywords_fa = {دینداری,سرمایه‌ی اجتماعی,دانشجویان,دانشگاه گلستان}, url = {https://soci.rihu.ac.ir/article_1512.html}, eprint = {https://soci.rihu.ac.ir/article_1512_d5bbbf4d225a8822c13053b62ef87c2f.pdf} }