ماهیت بشر و نظریه سیاسی از دیدگاه فارابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

چکیده

ارتباط ماهیت بشر و نظریۀ سیاسی یکی از مباحث مهم در مطالعۀ تحلیلی هر نظریه سیاسی است. اندیشمندان سیاسی معمولاً مشروعیت نظریه خویش، دربارۀ سیاست و حکومت را بر تبیینی خاص از ماهیت انسان‌ها بنا می‌نهند. پژوهش حاضر، آرای سیاسی فارابی، از اندیشمندان مهم سیاسی جهان اسلام، را از این دیدگاه بررسی می‌کند. نظریۀ سیاسی فارابی خصلتی جهان‌شمول دارد و این امر به دلیل برداشتی است که او از ماهیت بشر ارائه می‌دهد. در نظریه سیاسی فارابی، انسان‌ها به دلیل ماهیت خویش، برای رسیدن به سعادت نیازمند حضور در اجتماع هستند. در نتیجه تلقی او با تلقی‌های مدرن فردگرایانه از سیاست و حکومت در تعارض است. فارابی معتقد است انسان، برای شناخت سعادت به غیر خودش نیاز دارد و این نیاز، صرفاً از طریق ارتباط با عقل فعال، که خودش مخلوق خدای عالم یا همان سبب نخستین است، برآورده می‌شود. به این ترتیب، نظریۀ سیاسی فارابی ارتباط ویژه و مشخصی با مسئله توحید دارد. نظریه‌های سیاسی مدرن، عمدتاً به موضوع حاکم یا امام در اجتماعات سیاسی توجهی نمی‌کنند. اما اینکه چه کسی باید حکومت کند، برای فارابی اهمیت بسیاری دارد و نظریۀ او در این زمینه وام‌دار برداشتی است که او از ماهیت بشر ارائه کرده است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Human nature and political theory from the perspective of Al- Farabi

نویسنده [English]

  • Muhammad Shojaeeyan
Assistant professor at the department of political sciences, Research Institute of Hawzah and University
چکیده [English]

 
The relationship between human nature and political theory is recognized as one of the most important topics in analytical study of every political theory. Political scientists usually establish the legitimacy of their theory about politics and government based on a particular explanation of human nature. This study explores the political views of Al-Farabi- one of the most significant political thinkers of the Islamic world- from this perspective. Farabi's political theory has a universal character and this is due to the perception that he offers with regard to the human nature. In political theory of Al-Farabi, because of their nature, human beings require a presence in the society to achieve prosperity and happiness. As a result, Farabi's account of politics is collectivistic in nature and is at odds with the modern individualistic conception of politics and government. Farabi believes that the humankind, to recognize happiness, needs to others. This need is satisfied simply by connecting to the creative reason, which is itself created by God or Demiurge as the first cause. Hence, Farabi's political theory finds a certain special connection with the issue of monotheism. Modern political theories have mainly ignored the issue of ruler or leader of the political community. But for Farabi the question of who should rule is of utmost importance. In this case, he owes his political theory to the perception he offers of human nature.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human Nature
  • political theory
  • Imamat (Religious leadership in Islam)
  • Al-Farabi
1. ابوالحسنی، عباس (1379)، اندیشه سیاسی در اسلام و ایران، تهران: جلی.
2. اسپریگنز، توماس (1370)،فهم نظریه‌های سیاسی، ترجمه فرهنگ رجائی، تهران: آگاه.
3. داوودی، محمد (1393)،فلسفه تعلیم و تربیت مشاء، ج1، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
4. داوری اردکانی، رضا (1374)،فارابی، تهران: طرح نو.
5. داوری اردکانی، رضا (1362)، فارابی، مؤسس فلسفه اسلامی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
6. فارابی، ابونصر محمد (1371)، سیاست مدینه، ترجمه و تحشیه: سید‌جعفر سجادی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
7. فارابی، ابونصر محمد (1359)، اندیشه‌های اهل مدینه فاضله، ترجمه و تحشیه سید‌جعفر سجادی،
تهران: کتابخانه طهوری.
8. فارابی، ابونصر محمد (1382)، فصول منتزعه، ترجمه و شرح حسن ملکشاهی، تهران: سروش.
9. الفاخوری، حنا؛ الجر، جلیل (1367)، تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، ترجمۀ عبدالمحمد آیتی، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
10. کربن، هانری (1392)، تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمۀ سید‌جواد طباطبایی، ویراست دوم،
تهران: مینوی خرد.
11. مفتونی، نادیا (1393)، پژوهشی در فلسفه علم دانشمندان مسلمان، تهران: سروش.
12. مهاجرنیا، محسن (1380)، اندیشه سیاسی فارابی، قم: بوستان کتاب.
13. مهاجرنیا، محسن (1390)، فارابی در اندیشه سیاسی متفکران مسلمان، ج1، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
14. میرزا‌محمدی، محمد‌حسن (1384)، فارابی و تعلیم و تربیت، تهران: یسطرون.
15. نصر، سیدحسین؛ الیور لیمن(1383)، تاریخ فلسفه اسلامی، ج1، ترجمۀ جمعی از استادان فلسفه، تهران: انتشارات حکمت.
16. هیوود، اندرو (1387)، مفاهیم کلیدی در علم سیاست، ترجمۀ حسین سعید کلاهی و عباس کاردان، تهران: علمی و فرهنگی.
17. وینسنت، اندرو (1371)، نظریه‌های دولت، ترجمۀ حسین بشیریه، تهران: نشر نی.
 
18. Berry, Christopher (1986), Human nature, London: Macmillan. 
19. Plant, Raymond (1991), Modern political Thought, Oxford: Basil Blakwell.
20. White, Michael. J (2003), Political philosophy: An Historical Introduction, Oxford: One world Publications.